Η όλη συζήτηση μου θυμίζει τις ανιστόρητες αναφορές που ήθελαν το ρεμπέτικο να εξυπηρετεί τη διακίνηση των ναρκωτικών ή την κλασική μουσική να ορίζει τον αριστοκράτη. Αν και υπάρχουν αναφορές και συσχετισμοί όλων αυτών με τα στοιχεία που αναφέρονται, η ερμηνεία και ο τρόπος που εμείς αντιμετωπίζουμε τις αναφορές είναι δηλωτικά της δικής μας νοητικής μονολιθικότητας και τάσης για εφαρμογή ολιστικών θεωρήσεων (μία θεώρηση που να ανταποκρίνεται σε όλα τα μοντέλα).
Ας πάρουμε το ρεμπέτικο. Αναφέρεται στην Ελλαδική αστική τάξη, σε μία εποχή βίαιων κοινωνικών αναταραχών. Οι άνθρωποι ζουν μέσα στη δυστυχία και τη μιζέρια, χτυπημένοι από τις απανωτές κοινωνικές αναταραχές, δίχως πολλές ελπίδες βελτίωσης της ποιότητας ζωής τους. Η μουσική γίνεται μία συναισθηματική διέξοδος- εκτόνωση και ο συνδυασμός "μαύρου" και αλκοόλ ένα διαρκές αναλγητικό (παυσίπονο στην καθομιλουμένη), καθώς ο άνθρωπος δεν διαθέτει ούτε την παιδεία, αλλά ούτε και τα μέσα να δημιουργήσει συνθήκες ευδαιμονισμού στην καθημερινότητά του. Το γεγονός πως αναφερόμαστε σε μία "δύσκολη" εποχή μέσα από τον τρόπο σκέψεως του σημερινού "ευδαιμονισμού", δηλώνει την αδυναμία μας να σκεφτούμε αμιγώς ιστορικά.
Κάτι ανάλογο συμβαίνει με με την ροκ μουσική. Στο ξεκίνημά της, που χρονολογείται περί των δεκαετιών 60-70, απετέλεσε ένα επαναστατικό έτεχνο κίνημα ενάντια στα προβλήματα της εποχής. Η επαναστατικότητα γρήγορα μετατράπηκε σε στείρα αντιδραστικότητα, κάτι σαν το σύγχρονο εφηβικό σύνδρομο: "όλα μου φταιν, όλα είναι λάθος". Έτσι, μπήκαν στο στόχαστρο όλες οι παγιωμένες αντιλήψεις, παραδόσεις και λειτουργίες της κοινωνίας. Δεν ήταν δυνατόν να εξαιρεθούν οι θρησκείες ως το πλέον παγιωμένο "σύστημα" στην ανθρώπινη νόηση, αλλά και ο ορθολογισμός και η πολιτική. Έτσι, εμφανίστηκαν τα πρώτα στίγματα "οργανωμένης αναρχίας" (!) , θρησευτικού αντιθρησκευτισμού (!), και ορθολογικού ανορθολογισμού (!), που μετατράπηκαν σε κινήματα και μουσικές ιδεολογίες. Θυμίζω ότι το ροκ κίνημα των παιδιών των λουλουδιών, παρότι περιελάμβανε αναρχία, είχε συγκεκριμένες αυστηρές αρχές (ντύσιμο, αποκοπή από οικογένεια, οργανωμένες κλοπές, απαραίτητη χρήση ναρκωτικών ουσιών, συγκατάθεση στη σεξουαλική απελευθέρωση με ομαδικά όργια κλπ.).
Έτσι, φτάνουμε στη σημερινή εποχή, που έχει κληροδοτηθεί με τα εκφυλιστικά κινήματα του παρελθόντος και τα αναπαράγει ως επαναστατική μόδα, στοχοποιώντας την "έμφυτη" αντιδραστικότητα των παιδιών και των εφήβων. Κάπου εκεί αρχίζει και η δική μας ιστορία με την αναπαραγωγή της εξύμνισης των "απαγορευμένων σατανιστικών ιδεολογιών" ως απλής αντίδρασης στο αόριστο και αφηρημένο κατεστημένο. Φυσικά, εκείνος που "πουλά" σατανισμό δεν έχει λόγο να σταματήσει να τον πουλά εφόσον κάποιος τον "αγοράζει". Κι αυτό ονομάζεται μόδα, η παραγωγή προτύπων που ευαγγελίζονται και λεηλατούν την έννοια του φιλελευθερισμού και της νεωτερικότητας σε κάθε επίπεδο.