Επί προσωπικού...
20 Νοεμβρίου 2012, 23:33
Η Αφετηρία του Βασίλη έβαλε ψηλά τον πήχη (και τον έριξε)
Μουσική  

Εδώ θα δείτε την παρουσίαση του νέου δίσκου του Βασίλη Παπακωνσταντίνου με τίτλο "Αφετηρία", με 12 tracks (11 τραγούδια + 1 μουσικά επενδυμένο κείμενο), όλα του Οδυσσέα Ιωάννου ως προς το λόγο. Ως προς τη μουσική, είχαμε 3 συνθέσεις που υπογράφουν τα Κίτρινα Ποδήλατα, 1 ο ίδιος ο Βασίλης, 1 ο Σταμάτης Κραουνάκης (επανέκδοση) και τα υπόλοιπα 7 ήταν από νέους δημιουργούς, οι οποίοι επιλέχθηκαν από τον ανοιχτό διαγωνισμό "Γράψτε εσείς τη μουσική στο νέο δίσκο του Βασίλη" μέσω της ιστοσελίδας "Το στέκι των φίλων του Βασίλη Παπακωνσταντίνου" (vasilisp.com).

Στα σχόλια της παραπάνω παρουσίασης του Ανδρέα (guevara), υπάρχει και το εξής δικό μου:


Ως ένας από τους εκατοντάδες που ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα και έστειλαν συνθέσεις τους πάνω στους στίχους του Οδυσσέα Ιωάννου, θέλω να επιβεβαιώσω την πραγματικά σπουδαία προσπάθεια και συμβολή στη δημιουργία αυτού του δίσκου από τον iocastis και τους υπόλοιπους συντελεστές του σπουδαιότερου site στην Ελλάδα που είναι αφιερωμένο σε έλληνα τραγουδιστή και είναι αντικειμενικά το vasilisp.com. Επίσης, να εκφράσω την αναγνώριση και παραδοχή μου ότι όλη αυτή η ιδέα από το Βασίλη και τον Οδυσσέα, ήταν πραγματικά πρωτοποριακή. Μακάρι να τους μιμηθούν και άλλα μεγάλα ονόματα, που είναι πρακτικά απρόσιτα στους νέους δημιουργούς. Πρέπει να "τους βγάλουμε το καπέλο", ανεξάρτητα από τον τελικό βαθμό επιτυχίας του εγχειρήματος.

Επρόκειτο λοιπόν για 761 προτάσεις-μελοποιήσεις στην πρώτη και κύρια φάση, για τα τραγούδια: 1) Μονόλογος του Μεθυσμένου (έγινε τελικά "Μονόλογος στο Μπαρ"), 2) Καινούρια Μέρα, 3) Όλα σου τα Μάγια, 4) Κάθε Βήμα, 5) Αφετηρία, 6) Στροφή, 7) Ελεύθερος και Μόνος. Ο αριθμός 761 έφτασε να γίνει αργότερα 980, επειδή για ένα τραγούδι, το "Στροφή", καμία πρόταση δεν ικανοποίησε Βασίλη και Οδυσσέα όταν έληξε ο διαγωνισμός, οπότε δόθηκε παράταση ώστε να σταλούν επιπλέον demo-μελοποιήσεις ειδικά για αυτό το τραγούδι. Δείτε μάλιστα και κάποια ενδιαφέροντα στατιστικά που είχα στείλει με την ολοκλήρωση της κανονικής φάσης του project "Γράψτε εσείς τη μουσική στο νέο δίσκο του Βασίλη" (κλικ στα γραφήματα για μεγέθυνση). Εκεί λοιπόν είχα γράψει:

"...οφείλουμε όλοι να παραδεχτούμε ότι η όλη διαδικασία ήταν υποδειγματική, ειδικά αν αναλογιστούμε ότι δεν έχει ξαναγίνει κάτι παρόμοιο μέχρι σήμερα. Είμαι σίγουρος ότι ο Βασίλης και ο Οδυσσέας, βλέποντας όλη αυτή την κινητοποίηση τόσων ανθρώπων (εκείνων που έγραψαν μουσικές αλλά και όσων αναλάβατε τις πρακτικές διαδικασίες), θα εκτιμήσουν όλο αυτό τον κόπο επιβραβεύοντας όλους, μέσω της σοβαρής και προσεκτικής ακρόασης όλων των συμμετοχών, όσο «βουνό» κι αν πράγματι είναι αυτό (όποιος βάλει τον εαυτό του στη θέση τους, μπορεί να το καταλάβει)."

Ευχαριστώ κι εγώ από μέρους μου τον Guevara για την όμορφη παρουσίαση και - καθώς ήταν το πρώτο του άρθρο - να του δώσω τα συγχαρητήριά μου για το θάρρος της γνώμης του, σε όποιο ποσοστό κι αν συμφωνεί ή διαφωνεί ο καθένας μας. Τα άρθρα παρουσιάσεων δίσκων ΠΡΕΠΕΙ να δίνουν την άδολη γνώμη του συγγραφέα, είτε επαινεί, είτε "θάβει" το δίσκο, αλλιώς δεν έχει νόημα και αντί να είμαστε site άποψης, θα είμαστε site δημοσίων σχέσεων. Από κει και πέρα, ο καθένας έχει αυτιά να ακούσει μόνος του και να κρίνει.

Όσο τέλος για την προσωπική μου άποψη για το δίσκο, δε θεωρώ σωστό να γράψω οτιδήποτε εδώ, ως "εμπλεκόμενος" (αφού συμμετείχα στο διαγωνισμό). Καθώς όμως κατέθεσα και χρόνο και κόπο και αγάπη για την ιστορία αυτή, αν κάποιος ενδιαφέρεται για τη γνώμη μου, ας επισκεφτεί το blog μου.

Τέλος, είναι ενδιαφέρον να σημειωθεί (με ό,τι αυτό σηματοδοτεί για την ελληνική δισκογραφία) ότι ακόμη και ο δίσκος ενός Βασίλη Παπακωνσταντίνου, με το σπουδαίο ποιοτικά και ποσοτικά κοινό (και φανατικό, σε μεγάλο ποσοστό του), κυκλοφόρησε μέσω εφημερίδας*!

*(της Real News στην προκειμένη περίπτωση)


Συνεχίζω λοιπόν εδώ, αυτό που υποσχέθηκα.

Σήμερα, ένα σχεδόν χρόνο μετά τη λήξη  του διαγωνισμού κι αφού πια τα τραγούδια του δίσκου έχουν ευρέως δημοσιευτεί, θέλω να γράψω τη γνώμη μου. Αν κάποιος σκεφτεί ότι δεν είμαι αντικειμενικός κριτής (ως συμμετέχων και μη επιλεχθείς), ας μην συνεχίσει να διαβάζει. Απ' τη μεριά μου πιστεύω ότι αφ' ενός έχω την ωριμότητα, το μυαλό αλλά και την εμπειρία να βλέπω τα πράγματα (όσο το δυνατόν) πιο αντικειμενικά, αφ' ετέρου έχω δικαίωμα να καταθέσω προσωπική άποψη για κάτι που αφιέρωσα - όπως προανέφερα - πολύ χρόνο και αγάπη.

Θα συμφωνήσω λοιπόν με τον αρθρογράφο της παρουσίασης (τον Ανδρέα -guevara), ότι δεν αποτελεί έναν από τους δίσκους-σταθμούς του Βασίλη, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν έχει αξιοπρεπέστατο επίπεδο. Όμως, οι "μεγάλοι" δίσκοι σε ξετρελαίνουν με το 1ο άκουσμα, δεν χρειάζονται να τους βάζεις σε repeat 10-20 φορές για να τους συμπαθήσεις (ειδικά όταν ακόμη και σε ψαλμωδίες ή τσάμικα να άκουγε το Βασίλη όποιος τον αγαπά αληθινά, πάλι θα μαγευόταν). Ομολογώ όμως πως το γεγονός ότι δεν έχουμε τελικά ένα δίσκο-σταθμό, για μένα ήταν έκπληξη. Και εξηγώ αμέσως το λόγο.

Έστω μια χώρα (οποιαδήποτε του κόσμου, ακόμη και μία με πολύ χαμηλό επίπεδο μουσικοσυνθετών και τραγουδοποιών) και έστω ένας διαγωνισμός μελοποίησης  προκαθορισμένων στίχων ενός σπουδαίου -κατά πολλούς- στιχουργού της χώρας αυτής, για τον επόμενο δίσκο του μεγαλύτερου -κατά ακόμη πιο πολλούς- τραγουδιστή της ίδιας χώρας. (Μη σκέφτεστε Ελλάδα, σκεφτείτε οποιαδήποτε χώρα). Συγκεντρώνονται εύκολα λοιπόν 1000 μελοποιήσεις - συμμετοχές (γιατί οι πάντες αγαπούν τους 2 σπουδαίους καλλιτέχνες και θεωρούν τεράστια τιμή και όνειρο να επιλεγούν από αυτούς). Η διαδικασία επιλογής συνθέσεων προφανώς είναι αυστηρότατη, όχι από παραξενιά, αλλά γιατί αυτό και τίποτα λιγότερο αξίζει στο μέγεθος της φήμης, της αξίας και της αποδοχής τραγουδιστή και στιχουργού. Ας βάλουμε λοιπόν ένα αυστηρότατο σενάριο: κρίνεται ας πούμε ότι όχι τα μισά, όχι το 60%, το 70% και το 80%, αλλά το 90% των μελοποιήσεων είναι επιεικώς για τα μπάζα! Έξω όλες αυτές! Μένει το υπόλοιπο μικρό 10%. Έστω τώρα ότι κι από αυτό, το σχετικό 90% (και απόλυτο 9%) είναι συνθέσεις μέτριες έως απλά καλούτσικες. Έξω κι αυτές. Άρα τι μένει; Το 1% επί του συνόλου μόνο, δηλαδή 10 τραγούδια στα 1000, τα οποία όμως, τουλάχιστον αυτά, με τα αυστηρότερα φίλτρα, δεν μπορεί παρά να είναι πραγματικά ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ καλά. Στατιστικά λοιπόν, ακόμη και υπό αυτό το υπερ-αυστηρό σενάριο, θα είχαμε τουλάχιστον μια δεκάδα από demo-συνθέσεις το λιγότερο "πάρα πολύ καλές". Και προσέξτε τώρα το εξής: όταν προστεθεί στη δεκάδα αυτή 1) η ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ηχογράφηση (όχι απλά μια ηχογράφηση επιπέδου demo που έστειλαν οι διαγωνιζόμενοι), 2) η ψαγμένη ΕΝΟΡΧΗΣΤΡΩΣΗ μιας από τις γνωστότερες μπάντες της οποιασδήποτε χώρας έβαλε ο καθένας στο μυαλό του, καθώς και το κυριότερο, 3) η ΦΩΝΑΡΑ του μεγάλου αυτού τραγουδιστή της ίδιας χώρας, είναι σίγουρο πως αυτά τα 10 τραγούδια θα έφταναν στον τελικό δίσκο να είναι όχι απλά πάρα πολύ καλά, αλλά το λιγότερο εξαιρετικά, γιατί όχι και αριστουργήματα, έστω ως προς τη μουσική τους! Αν το παραπάνω παράδειγμα το συγκεκριμενοποιήσουμε στην περίπτωσή μας (χώρα η Ελλάδα, στιχουργός ο Οδυσσέας Ιωάννου, group τα Κίτρινα Ποδήλατα και τραγουδιστής ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου) και ακούσετε προσεκτικά τη συγκεκριμένη όχι δεκάδα, αλλά εφτάδα κομματιών, τι λέτε εσείς, συνέβη αυτό; Είναι από μουσική άποψη τόσο εξαιρετικά, όσο βάσει λογικής και πιθανοτήτων θα έπρεπε να κάνει η τελική ενορχήστρωση και το τραγούδισμα από το Βασίλη της αφρόκρεμας τόσων πολλών διαγωνιζομένων συνθέσεων, δηλαδή των καλύτερων 7 από συνολικά ~1000;

Τα παραπάνω είναι ψυχρή στατιστική, δεν είναι υποκειμενική άποψη. Με μία απαραίτητη όμως προϋπόθεση: σοβαρότατο, προσεκτικότατο και αρκετές φορές άκουσμα και ξανα-άκουσμα όλων των συμμετοχών. Τρομερό έργο, αναμφισβήτητα! Αλλά μάλλον το αξίζει όλη αυτή η κινητοποίηση εκατοντάδων νέων παιδιών που επένδυσαν το όνειρο τους (χώρια τα έξοδα των περισσοτέρων για τις - έστω - ερασιτεχνικές demo ηχογραφήσεις). Δεν θα "κολλήσω" λοιπόν στο ότι ένας π.χ. από τους 7 συνθέτες που επιλέχθηκε ήταν ο Ευτύχης Ζαρμπ, στου οποίου το δίσκο είχε πρόσφατα ο Βασίλης ερμηνεύσει ένα κομμάτι. Αυτά είναι και ανθρώπινα και φυσιολογικά, άλλωστε δεν έχω λόγο να μη δεχτώ πως ο Ευτύχης παρότι είχε ήδη γνωριμία και συνεργασία με το Βασίλη, θέλησε αντί άλλου πλάγιου τρόπου, να συμμετέχει στο δίσκο θέτοντας εαυτό σε δοκιμασία όπως όλοι οι άλλοι που δεν έτυχε να γνωρίζουμε προσωπικά το Βασίλη. Θα μπορούσα να πω "μαγκιά του" (έστω και αν εγώ στη θέση του Βασίλη θα έβαζα το τραγούδι του Ευτύχη στο δίσκο με άλλο στίχο, ως επιπλέον κομμάτι, εκτός των 7 του διαγωνισμού). Αυτό όμως που σίγουρα πιστεύω, είναι ότι η 7άδα συνθέσεων που  επιλέχθηκε, ενώ δεν ήταν κακή, δεν ήταν ούτε και της εξαιρετικής μελωδικής/συνθετικής αξίας, όπως θα περίμενε κανείς βάσει της λογικής και των πιθανοτήτων.

Και σκέφτομαι τι μπορεί να συνέβη... Μήπως η ακρόαση των κομματιών έγινε κάπως πρόχειρα; Μήπως η ακρόαση ήταν αντικειμενικά αδύνατο να γίνει ενδελεχώς λόγω του όγκου της; Είναι λογικό άλλωστε, όταν έχεις μια χιλιάδα κομμάτια να ακούσεις! Γιατί αν θεωρήσουμε ότι και ο Βασίλης και ο Οδυσσέας έκαναν τον άθλο να ακούσουν με ΜΕΓΑΛΗ προσοχή ΟΛΑ τα κομμάτια και ΑΡΚΕΤΕΣ φορές, τότε δε μένει, παρά να δεχτούμε πως η νέα γενιά συνθετών στην Ελλάδα έχουμε τέτοιο μέτριο επίπεδο, που είναι φυσιολογικό το ανώτερο ποιοτικά 0,7% (!) των υποψηφίων συνθέσεων να οδηγήσει σε ένα αλλού μέτριο και αλλού καλό (αλλά πουθενά καταπληκτικό) αποτέλεσμα. Όσο άσχημη άποψη κι αν έχει κανείς για το συνθετικό δυναμικό της νέας γενιάς, δύσκολα στέκει στη λογική κάτι τέτοιο.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ:
Με βάση την παραπάνω ανάλυση, υποστηρίζω ότι από ~1000 συνθέσεις που πήραν στα χέρια τους οι συντελεστές, άνετα θα μπορούσε να βγει ένας καταπληκτικός (κι όχι ένας συμπαθητικός, ή απλά καλός) δίσκος, τουλάχιστον μιλώντας από μουσική άποψη, γιατί οι στίχοι ήταν δεδομένοι και έχουν να κάνουν με την υποκειμενική κρίση του καθενός (στη μορφή που μας τους διέθεσαν όταν άρχισε ο διαγωνισμός, τους διαβάζετε εδώ). Όταν "ξεσηκώνεις" τόσες εκατοντάδες ανθρώπων, χρειάζεται περισσότερος κόπος στην προσεκτική ακρόαση (όχι ότι δεν κόπιασαν, αλλά με βάση το αποτέλεσμα, χρειαζόταν ακόμη μεγαλύτερος κόπος και προσοχή). Κρίνοντας από την επαφή μου με νέους δημιουργούς που φιλοξενώ κάθε εβδομάδα στην κυριακάτικη εκπομπή μου στο Musicheaven Radio περίπου 2 χρόνια τώρα, έχω μεγάλη εκτίμηση στο ταλέντο της νέας γενιάς παιδιών που γράφουν σήμερα μουσική, για να δεχτώ ότι το βέλτιστο που μπορούσαν να κάνουν για το Βασίλη ήταν αυτό που ακούμε στο δίσκο.
ΠΡΟΣΟΧΗ ΟΜΩΣ: αυτό δε σημαίνει ότι από την ομάδα των συγκεκριμένων δημιουργών που επιλέχθηκαν δεν υπάρχουν κάποια εξαιρετικά ταλέντα, που περιμένουμε να μας δείξουν την πραγματική αξία τους στο μέλλον! Γιατί αυτό θα ήταν ισοπεδωτικό και άδικο. Μακάρι λοιπόν η πόρτα που τους άνοιξε ο Βασίλης και ο Οδυσσέας, να αποτελέσουν την ΑΦΕΤΗΡΙΑ για σπουδαία πράγματα!

13 σχόλια - Στείλε Σχόλιο

guevara (21.11.2012)
Χάρη συμφωνώ σε πολλά(σχεδόν σε όλα είναι η αλήθεια). Ομολογώ πως κι εγώ όταν έμαθα τον τρόπο που θα δημιουργηθεί ο δίσκος χάρηκα γιατί σκέφτηκα ότι υπάρχει πολύ ταλέντο εκεί έξω...(και πιστεύω ακράδαντα ότι υπάρχει).Φοβόμουν , όμως , ταυτόχρονα. Φοβόμουν ότι δεν θα ασχοληθεί ο Βασίλης όσο χρειάζεται.Και δεν το γράφω σαν κατηγορία. Αν σκεφτω συναυλίες , παραστάσεις κλπ σκέφτηκα ότι δε θα αφιερώσει τον κατάλληλο χρόνο.Κάτι που μάλλον έγινε...Και με το θέμα του Ζαρμπ θα συμφωνίσω...η συνεργασία τους ήταν πολύ πρόσφατη(αν δεν κάνω λάθος ο δισκος του Ζαρμπ βγηκε πριν κανα χρόνο). Επίσης έχω και μια επιφύλαξη για το συνθετη Ανδρέα Παπακωνσταντίνου (έτσι λενε και τον αδερφό του Βασίλη αλλά δεν μπορώ να ξέρω αν είναι το ίδιο πρόσωπο). Από κει και πέρα η αληθεια είναι πως το δίσκο τον άκουσα πολλές φορές για να μπορέσω να γράψω το άρθρο. Απλά όλα τα παραπάνω δεν τα ανέφερα γιατί με ενδιέφερε απλά η παρουσίαση των τραγουδιών. Γι'αυτό και δεν ανέφερα ούτε σε ποια εφημερίδα κυκλοφόρισε. Μεγάλη μου παράλειψηθεωρώ τη μη αναφορά μου στο ''επισημο στεκι των φίλων του Βασίλη''.
Αυτά από μένα φίλε....έτσι σαν συμπλήρωμα..
vasilisx (27.11.2012)
vasilisx (27.11.2012)
vasilisx (27.11.2012)
vasilisx (27.11.2012)
σεβαστη οι γνωμη σου αλλα θα ηθελα να πω καιτην δκια μου γνωμη. τον Βασιλη τον ακουω 19 χρονια κ ξερω οκα τα τραγυδια του απ'εξω κ ανακατωτα. ο δισκος κατα την δικια μου εμπειρια στη δισκογραφια του Βασιλη ειναι ξεχωριστος με πολυ ωραιες μουσικες. αδιαφορος δισκος μπορεις να πεις τα βατομουρα. απο την αρχη της ιδεας λεγαμε ολοι οτι καποιοι θα βγαλουν την ασχημη πλευρα τους οπως κ εγινε. και εγινε περισσότερο στο τραγούδι που επιλεκτηκε του ζαρμπ ο ελεύθερος και μόνος, λόγω της γνωριμίας που έχουν. δηλαδή αν στο διαγωνισμό έστελνε ο μικρούτσικος θα τον επέλεγε επειδή είναι γνωστός του; δικιά μου γνώμη είναι ότι έτυχε. και με τις μαθηματικές σου αναλύσεις είναι λίγο σχετικές από την μια λες ότι πάνω από το 90% που στάλθηκαν ήταν για τα μπάζα και από την άλλη πιστεύεις ότι η νέα γενιά έχει πολυ καλούς συνθέτες.
σίγουρα ήταν για τα μπάζα οι περισσότερες για το επίπεδο του Βασίλη απλά δεν μπορούμε να ξέρουμε σε πιο ποσοστό. αυτό που ξέρουμε ότι στην Β φάση πέρασαν λίγο παραπάνω από 70 μελωδίες. όσο για τα έξοδα το καθενως δεν ήταν υποχρεωτικό να στείλεις, οποίος ήθελε, σίγουρα από την αρχή ξέραμε ότι κόπος κ χρήμα θα πήγαιναν χαμένα, αλλά η προσπάθεια άξιζε πιστεύω. τέλος Ανδρέας παπακωνσταντινου λέγεται ο αδερφός του Βασιλη, ο οποίος δεν έχει σχέση με μουσική. ο Ανδρέας που έγραψε το "σε κάθε βήμα" δεν έχει κάποια σχέση με τoν Βασίλη, είναι κρητικός και συγκεκριμένα από την πόλη του Αγ. Νικολάου. αυτά και πάντα φιλικά!!!!
vasilisx (27.11.2012)
ειρωνικα ρωτας αν ειμαι περιφανος;
vasilisx (27.11.2012)
αλλα τι ρωταω, φυσικα ειναι ειρωνικα, διαβαζοντας την συμπαθεια σου για τον Βασιλη. η μηπως μονο για τον δισκο εχει συτη την γνωμη; εστειλες και εσυ μελωδια και δεν επιλεκτηκε μηπως; οσο για την ερωτηση σου ε ΝΑΙ ειμαι περιφανος που μεγαλωσα μετον βασιλη
vasilisx (27.11.2012)
φυσικα στο αχρηστο τον Παπ θα κατσεις να χαραμησεις την πολυτιμη μουσικη σου; και αφου δηλωνεις  "μουσικοσυνθετης" φανταζομαι οτι εχεις δωσει σε καταξιομενους (για σενα) τραγουδιστες μουσικες σου... σωστα;;  να μας δωσεις να ακουσουμε τα αριστουργηματα σου.

παντως δεν εχεις αλλη δουλεια φαινετε και χαραμισεις τον χρονο σου και ασχολιεσαι με τον Βασιλη. . . εσυ εχεις πλακα...

παντως να ξερεις, οτι οταν καποιος μπει στο κοπο να σχολιαζει για καποιον (ειτε αρνητικα ειτε θετικα) για καποιον αυτο σημαινει σιγουρα οτι ή τον εκτιμα ή τον ζηλευει. εγω παντως ειμαι αυτος που τον εκτιμα...
καλο βραδυ μαέστρο μου!!!
AR-ON (28.11.2012)
@vasilisx
Σ' ευχαριστώ για την επίσκεψη στο blog μου.
Γράφεις φίλε ότι παρακολουθείς το Βασίλη 19 χρόνια. Εγώ πάλι 30. Όχι ότι αυτό από μόνο του κάνει εγκυρότερη τη δική μου γνώμη. Όμως αξίζει να αναφέρω πως όταν κυκλοφόρησε ο Κουρσάρος πήγαινα Α' γυμνασίου και ήταν ένα από τα πρώτα 2-3 βινύλια που αγόρασα στη ζωή μου. Και στο Βασίλη, βρήκα τον πρώτο μουσικό "θεό" μου. Τότε βέβαια ήμουν πιτσιρίκος. Γιατί για κάποιον μεγαλύτερο και που θέλει να θεωρείται καλλιεργημένος, κάτι τέτοιο πια το θεωρώ ντροπή. Κανένας τραγουδιστής ή τραγουδίστρια δεν μπορεί να είναι θεός, ούτε καν ο μεγάλος Παπακωνσταντίνου. Θεός ίσον δημιουργός και αν κάποιοι στη μουσική είναι θεοί, είναι μόνο οι δημιουργοί, δηλαδή οι συνθέτες και οι στιχουργοί. Άντε έναν σπουδαίο ερμηνευτή να τον παρομοιώσεις με φτερωτό αρχάγγελο, ως πρωτοψάλτης καλός που είναι. Αλλά μέχρι εκεί. Τότε λοιπόν ήμουν έφηβος και θεοποιούσα τους τραγουδιστάδες, όχι τους ανθρώπους που γεννούσαν τα τραγούδια που με στοίχειωναν (π.χ. πολύ περισσότερο δέος μου έφερνε το άκουσμα του ονόματος "Παπακωνσταντίνου", παρά π.χ. του ονόματος "Λοΐζος", το λέω και ντρέπομαι).
Άκου και μια ιστοριούλα από τότε. Ακριβώς εκείνη τη χρονιά που αγόρασα τον Κουρσάρο, επέστρεψε από την Αμερική ένας παιδικός μου φίλος (παίζαμε μαζί από πολύ μικρά παιδάκια αλλά είχε φύγει και τον είχα χάσει για αρκετά χρόνια). Με το που γυρνάει που λες κι ενώ χιλιάδες κουβέντες περίμεναν να ειπωθούν για όλα τα χρόνια που ήμασταν χαμένοι, ένα από τα πρώτα πράγματα που του έδειξα την πρώτη μέρα κιόλας που ξανανταμώσαμε, ήταν το βινύλιο του Κουρσάρου. Βλέπεις δεν είχε ιδέα από ελληνική μουσική, είχε αρχίσει να μου μιλά για Van Hallen, Billy Idol και κάτι τέτοια που άκουγε εκείνος στην Αμερική και μου φάνηκε σαν UFO που δεν είχε καν ακουστά για το Βασίλη. Τέλος πάντων, βάζει τον Κουρσάρο στο hi-fi που είχε φέρει από το america (έτριβα τα μάτια μου σαν το πρωτοείδα, με φωτάκια σα διαστημόπλοιο και με κάτι ηχεία ίσα με το μπόι μου) και με θυμάμαι να κάθομαι με αγωνία να τελειώσει την ακρόαση, λες και έδινα εξετάσεις, λες και ήταν δικά μου τραγούδια και θα κρινόταν το δικό μου μέλλον από τη γνώμη του φίλου μου! Όταν μάλιστα μου είπε "τι ντεμοντέ τρέμουλο φωνής είναι αυτό, τέτοιο στυλ τραγουδιστή στο εξωτερικό δεν θα έβρισκε δουλειά ούτε σε ορχήστρα για γάμους", λύσσαξα, σχεδόν τον μίσησα, δεν του ξαναμίλησα για μέρες! Κι αν νομίζεις ότι ήταν κάτι σήμαντο αυτό, είναι γιατί δεν σου είπα ότι είχε φέρει από την Αμερική ηλεκτρικές κιθάρες, μπάσο, ενισχυτές, μικρόφωνα, μαγνητόφωνο με πομπίνες και μια ντραμς (ναι, ολοζώντανη και ολόκληρη ντραμς!). Όλα αυτά μαζεμένα εκείνα τα χρόνια δεν τα 'χα δει ούτε στο όνειρό μου. Σαν παράδεισος ήταν το υπόγειο του φίλου μου που τα είχε όλα αυτά κι εγώ τα απαρνήθηκα όλα, μόνο και μόνο γιατί είχε μιλήσει άσχημα για το Βασίλη, τέτοια ιεροσυλία το θεώρησα. Και έβαλα νερό στο κρασί μου και υπαναχώρησα (αποκτώντας πρόσβαση σε αυτό τον εφηβικό επίγειο παράδεισο), μόνο όταν μου έκανε μετά από αρκετές μέρες δήλωση μετανοίας (δεν ξέρω αν το πίστευε ή το έκανε στα ψέματα για χάρη μου, για να ξαναγίνουμε φίλοι).
Ανέφερα την ιστοριούλα αυτή, πρώτα απ' όλα για να σου δείξω από πού κρατά η προσωπική μου "σχέση" με το Βασίλη, αλλά και για ένα άλλο λόγο: να δεις ότι καμιά φορά όταν κάποιος δεν έχει επηρεαστεί από διάφορα πράγματα που ζήσαμε εμείς μεγαλώνοντας στην Ελλάδα (όπως το φιλαράκι μου που έλειπε στην Αμερική), είναι φυσιολογικό να έχει τελείως διαφορετικά κριτήρια και γούστα από τα mainstream δικά μας (δε λέω σωστά ή λάθος, λέω διαφορετικά). Αλλά ας επιστρέψω στη συζήτησή μας.
Γράφεις "απο την αρχη της ιδεας λεγαμε ολοι οτι καποιοι θα βγαλουν την ασχημη πλευρα τους οπως κ εγινε". Αν αναφέρεσαι σε μένα, λυπάμαι αν το πιστεύεις, γιατί δεν σε δικαιώνει ούτε το ύφος αλλά ούτε και η ουσία τόσο του λόγου μου, όσο και του χαρακτήρα μου (αν και για το τελευταίο είναι δύσκολο να σε πείσω, χωρίς να έχουμε γνωριστεί). Αν πάλι δεν τα είπες για μένα αλλά για τον κομπλεξισμό ορισμένων που "τους κατατρέχει η μοίρα και η ...άδικη η κενωνία" και για κάθε τους απόρριψη φταίνε όλοι οι άλλοι εκτός από τους ίδιους, να ξέρεις ότι όσοι βγάζουν τέτοιες άσχημες πλευρές, το κάνουν πάντα και σε κάθε αντίστοιχη περίπτωση, συνήθως μπορείς να τους καταλάβεις αν ανατρέξεις στο παρελθόν και στο ιστορικό τους και δεν αξίζει κανείς να ασχολείται σοβαρά. Όμως, απλά επειδή υπάρχουν και αυτοί, αυτό δε σημαίνει ότι πρέπει να πέφτεις εσύ ή οι άλλοι φίλοι που λατρεύουν το Βασίλη στην παγίδα της θεωρίας ότι "όποιος κάνει αρνητική κριτική το κάνει επειδή έχει απωθημένα". Η λογική αυτή αδικεί πρώτα τον εαυτό σας και αυτό που θεωρείτε ότι ο Βασίλης αντιπροσωπεύει.
Επίσης γράφεις ότι γκρινιάζουμε όλοι για τον Ζαρμπ. Μα εγώ υιοθέτησα τη γνώμη ότι ΠΡΟΣ ΤΙΜΗΝ ΤΟΥ ο Ευτύχης (και ΠΑΡΑ τη γνωριμία του με το Βασίλη) θέλησε να περάσει από ισότιμη κρίση και έστειλε σαν όλους τους υπόλοιπους συμμετοχή. Αυτό που είπα είναι άλλο: κι εγώ στη θέση του Βασίλη θα επιβράβευα τον Ζαρμπ με συμμετοχή του στο δίσκο, όμως όχι με ένα από τα 7 διαγωνιζόμενα, ακόμη δηλαδή κι αν το καλύτερο "Ελεύθερος και μόνος" (όπως πιστεύεις εσύ) ήταν πραγματικά του Ευτύχη. Γιατί η γυναίκα του Καίσαρα δεν αρκεί να είναι τίμια, πρέπει και να το δείχνει. Εκτός αν ο Καίσαρας λόγω του αξιώματος και της θέσης του αδιαφορεί για τις (σωστές ή λάθος) εντυπώσεις του απλού κόσμου. Βέβαια θα μου πεις ότι εγώ είμαι εγώ και ο Βασίλης είναι ο Βασίλης (και καθώς ο Βασίλης είναι θεός, ξέρει καλύτερα). Πάσο. Ίσως κι εγώ πριν καμιά δεκαριά χρόνια να σκεφτόμουν σαν κι εσένα.
Όμως τα παραπάνω είναι όλα μικρής σημασίας, πίστεψέ με. Ας μιλήσουμε τώρα για την ουσία.
Γράφεις λοιπόν απευθυνόμενος σε μένα ότι "από την μια λες ότι πάνω από το 90% που στάλθηκαν ήταν για τα μπάζα και από την άλλη πιστεύεις ότι η νέα γενιά έχει πολύ καλούς συνθέτες". Ξαναδιάβασέ με. Δεν είπα ότι πραγματικά το 90% ήταν για τα μπάζα. Πήρα το αυστηρότερο υποθετικό σενάριο, για να αποδείξω ότι ακόμη και με αυτό, τουλάχιστον μια δεκάδα εξαιρετικών μελωδιών θα υπήρχε. Μελωδιών που έστω και χωρίς την επαγγελματική ηχογράφηση, έστω και χωρίς την "ψαγμένη" ενορχήστρωση και έστω χωρίς τη φωνή του Βασίλη, θα ήταν σπουδαίες. Βάζοντας τώρα κι αυτούς τους 3 παράγοντες, θα είχαμε …απογείωση! Είδα συμπαθητικές προσπάθειες να αποτυπώνονται στο δίσκο, αλλά δεν είδα κομμάτια που πραγματικά "πετάνε", σε κάθε περίπτωση όχι αυτό που θα μπορούσε η απλή στατιστική να βγάλει μέσα από τόσο πολλές συμμετοχές. Και κρίνοντας από τη δισκογραφική πορεία του Βασίλη τα τελευταία χρόνια, είμαι απόλυτα πεπεισμένος ότι το αποτέλεσμα δεν έχει να κάνει με τις μέτριες επιδόσεις των νέων συνθετών, αλλά με τη μέτρια ικανότητα επιλογής, τα μέτρια αισθητήρια και κριτήρια του Βασίλη.
Ιεροσυλία αυτό που λέω; Ελπίζω τουλάχιστον να εκτιμάς ότι δεν κρύβομαι πίσω από ψευδώνυμα και λέω τη γνώμη μου υπογράφοντας με το ονοματεπώνυμό μου. Γιατί δεν τέλειωσαν τα μουσικά μου όνειρα στην …Αφετηρία! Θα μπορούσα κάλλιστα να "κρατάω ανοιχτές πόρτες" για το μέλλον και να "κρύβω λόγια" (θα 'ταν και πιο "σοφό" και πιο …διπλωματικό), όμως όσο με ενοχλεί η άδικη αποκαθήλωση σπουδαίων αξιών, άλλο τόσο υπεύθυνη για το γενικότερο χάλι μας ως κοινωνία θεωρώ την άκριτη ειδωλοποίηση και αγιοποίηση.
Θα το θέσω ακόμα πιο ξεκάθαρα: όπως εσύ ικανοποιείσαι από την ευκολία της άποψης ότι εγώ π.χ. είμαι πικραμένος που δε διάλεξαν τη δική μου μουσική και γι αυτό "γκρινιάζω", έτσι έχω κι εγώ δικαίωμα να υποστηρίζω ότι τις περισσότερες φορές που ο Βασίλης επέλεγε συνθέτες οι δίσκοι του ήταν μέτριοι, ενώ από την άλλη, όποτε οι συνθέτες επέλεγαν το Βασίλη, οι δίσκοι ήταν κλάσεις ανώτεροι. Μια αναδρομή στη δισκογραφία του, θα σε πείσει ότι (σχεδόν) πάντα ήταν έτσι. Και κάτι ακόμη: ξέρεις πόσες φορές έχει τύχει να απορρίψει τραγούδι ο Βασίλης και το ίδιο τραγούδι να γίνεται μεγάλη (και διαχρονική) επιτυχία από άλλες φωνές; Απ' όσα τυχαίνει να γνωρίζω, δεν είναι λίγες… Κι αν μου πεις "ρε φιλαράκι, αφού ήξερες και πίστευες απ' την αρχή αυτά, τι μπήκες στον κόπο και έστειλες;" Θα σου πω κι εγώ, πως ήθελα να βγει αληθινό το "Άσε με να κάνω λάθος", αλλά δυστυχώς…
Πάντως, ό,τι και να λέμε, όπως με τα πάντα, έτσι και σε αυτή την περίπτωση με την Αφετηρία, ο χρόνος θα δείξει ποιος έχει δίκιο. Μακάρι οι συνθέτες που επιλέχθηκαν να κάνουν τέτοια πορεία στο μέλλον, που να δικαιώσουν το μουσικό κριτήριο του Βασίλη και να βουλώσουν στόματα. Scripta manent, εξάλλου, με ονοματεπώνυμο και υπογραφή.
Αυτά και (εννοείται) πάντα φιλικά!
vasilisx (28.11.2012)
@ AR-ON
να 'σαι καλα.
χαιρομαι για την προιστορια που εχεις με τον Βασιλη.
καταρχην δεν ειπα πουθενα οτι τον βλεπω σαν Θεο τον Βασιλη. οταν ημουν 8 χρονων ναι τον εβλεπα, αλλα αυτο ηταν πριν 20 χρονια. μετα απο τοσες εμφανισεις που τον εχω δει τοσα χρονια και τοσες κουβεντες που εχουμε κανει, τον θεωρω εναν πολυ καλο φιλο μου. και οταν τον βλεπω-ακουω τον καμαρωνω πλεον, με αντιθεση παλια που μονο τον θαυμαζα. εξαλλου δεν ειναι ανθρωπος που του αρεσει η "θεοποιηση" το δειλωνει συνεχεια, και ειναι φιλικος με ολους αν πας να του μηλισεις απο κοντα.
φυσικα τα γουστα αν χωρα αλλα και ανα περιοχη χωρας αναζουνε δεν αντιλεγω. αλλα καποια προσωπα ειτε σου αρεσουν ειτε οχι διαβαζοντας την βιογραφια τους πρεπει τουλαχιστον να παραδεχτεις οτι εχει κανει κατι συμαντικο. π.χ. εμενα δεν μου αρεσει ο Νταλαρας, αλλα σεβομαι τι εχει κανει και μπραβο του.

στο "απο την αρχη της ιδεας λεγαμε ολοι οτι καποιοι θα βγαλουν την ασχημη πλευρα τους οπως κ εγινε"οχι δεν πηγαινε σε σενα, αλλα σε αυτους που αναφερες. εχω το ιδιοτητα να κρινω ποιος λεει κατι καλοπροαίρετα και ποιος βαζει την χωλή του. μπορει να εχεις και δικιο που ασχολιεμαι αν που κατι αρνητικο, δεν το κανω συνηθως, αλλα κατι σχολια σαν οπως αναφερα βγαζουν την χωλη τους,δεν μπορω να μην τα σχολιασω.

για τον Ευτυχη ναι το ειπε οτι προς τιμη του ακολουθησε την διαδικασια, απλα διαφωνω να μην ηταν στα 7 διαγωνιζομενα κομματια. απλουστατα επειδη η μουσικη γραφτηκε και τεριαζε με το συγκεκριμενο κομματι. *τι εννοεις στο: ακόμη δηλαδή κι αν το καλύτερο "Ελεύθερος και μόνος" (όπως πιστεύεις εσύ) ήταν πραγματικά του Ευτύχη. δεν ηταν δηλαδη η μουσικη του ευτυχη; μπορει και να το ειχε σκεφτει ο Βασιλης οτι θα υπαρχουν αντιδρασεις, αλλα αυτο που μπορει να εβαλε πανω απ'ολα να ειναι η καλυτερη μουσικη(για τα δικα του κρητιρια) για το καθε κομματι, ασχετου μουσικου ονοματος.
εχω εμπιστοσυνη στου μουσικο αφτι του Βασιλη και για τα δικα του κρητηρια επελεξε αυτες τις 7 μουσικες, εξαλλου αυτος εχει το μαχαιρι αυτος και το καρπουζι, μπορουσε απο την αρχη να τα εφιαχνε ο ιδιος τα κομματια ή να τα εδιναν σε εναν δικο τους συνθετη και προχωραω στη φραση που λες
είμαι απόλυτα πεπεισμένος ότι το αποτέλεσμα δεν έχει να κάνει με τις μέτριες επιδόσεις των νέων συνθετών, αλλά με τη μέτρια ικανότητα επιλογής, τα μέτρια αισθητήρια και κριτήρια του Βασίλη.δηλαδη ο Βασιλης στις 2 τελευταιες δουλειες του που ηταν η μουσικη εξολοκληρου δικια του, θελεις να μου πεις οτι δεν εγραψε αξιολογες μουσικες οπως αρμοζουν στο ονομα του;;;; ή εννοεις στους 2 πιο προηγουμενους "βατομουρα" που πραγματι δεν ηταν αξιολογος δισκος και μουσικα και στιχουργικα (για μενα και στην μετωπικη που του εγραψαν μουσικη δικοι του διαφοροι ανθρωποι;

καλα κανεις που κρατας ανοιχτες πορτες, και φυσικα κανενως δεν τελειωνει το μουσικο του ονειρο μετα απο μια αποτυχια, ακομα και απο μια επιτυχια.
πες μου σε παρακαλω εναν παραδειγμα με τα καποια τραδουδια ή δισκους που επελεξαν οι συνθετες τον Βασιλη και το αντιθετο;
δεν το γνωριζω και πια εχει απορριψει ο Βασιλης που εγιναν επιτυχιες, αν ξερεις πες μου ετσι εγκυκλοπεδικα.
φυσικα και ο χρονος θα δειξει, οπως ο χρονος εχει δειξει τι συμαντικος καλλιτεχνης ειναι ο Βασιλης, και ποσοι θα ηθελαν να ειχαν την δικια του πορεια, και συμπληρωνω εγω την εμπειρια του στην μουσικη, καθως εχει γραψει μουσικα τραγουδια σταθμους για τον ιδιο και το ξερουμε ολοι, απο αυτο και μονο εχω εμπυστοσυνη οτι διαλεξε οτι καλυτερο για τον τορινο δισκο, γιατι ο μονος που ξερει πραγματικα τι υλικο εχει στα χερια του. παντα φυλικη κουβεντα κανουμε!


Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να έχετε συνδεθεί ως μέλος. Πατήστε εδώ για να συνδεθείτε ή εδώ για να εγγραφείτε.

Επιστροφή στο blog
Συγγραφέας
ar-on
Χάρης Αρώνης
από ΑΙΓΑΛΕΩ


Περί Blog
blogs.musicheaven.gr/ar-on

Ό,τι είτε δεν έχει σχέση με τη μουσική, είτε το θεωρώ αρκετά ιδιαίτερο ή προσωπικό για να ξεκινήσω σχετικό θέμα στο forum.



Tags

Musicheaven Διαγωνισμός τραγουδιού Μουσική



Επίσημοι αναγνώστες (2)
Τα παρακάτω μέλη ενημερώνονται κάθε φορά που ανανεώνεται το blogΓίνε επίσημος αναγνώστης!

Πρόσφατα...
Δημοφιλέστερα...
Αρχείο...

Links