Νομίζω ότι το θέμα της μεταχείρισης/χρησιμοποίησης/βασανισμού των ζώων δεν είναι κάτι που ως άνθρωποι ή ως σύγχρονη κοινωνία το έχουμε τακτοποιήσει ούτε σε φιλοσοφικό ούτε σε ηθικό επίπεδο. Υπάρχουν, όπως κάποιοι ήδη το υπαινίχθηκαν εδώ, δύο πλευρές: α)τι σημαίνει για τα ζώα (αν σημαίνει κάτι) και, β)τι σημαίνει για τον άνθρωπο.
Δε φιλοδοξώ να δώσω απαντήσεις στο ζήτημα, αλλά μάλλον να διατυπώσω ορισμένα ερωτήματα...Έχουμε και λέμε λοιπόν:
1) Ποια είναι τα όρια μέσα στα οποία επιτρέπεται να σκοτώνουμε ή/και να βασανίζουμε τα ζώα; Δικαιούμαστε να τα εκτρέφουμε για να τα φάμε; Για να ντυθούμε; Για να τα κάνουμε παπούτσια; Για να τα κυνηγάμε; Για το τσίρκο; Για την ψυχαγωγία μας γενικότερα; Για να μας κρατάνε συντροφιά; Μέχρι ποιο σημείο επιτρέπεται να ασκούμε το δίκαιο του ισχυρότερου επάνω τους; Προσωπικά δε μπορώ να απαντήσω στα παραπάνω -και σε άλλα παραπλήσια- ερωτήματα αποφατικά με την ίδια ευκολία που το κάνουν κάποιοι άλλοι.
2) Έχετε σκεφτεί ίσως ότι ο άνθρωπος αισθάνεται ότι έχει πλήρη δικαιώματα επάνω σε πλάσματα που οφείλουν την ύπαρξή τους στον ίδιο ( δεν αναφέρομαι σε μεταφυσικό επίπεδο, αλλά μόνο σε πρακτικό) και τα οποία τα αναπαράγει για να καλύψει τις όποιες δικές του ανάγκες;
3) Η ηθική όπως ισχύει για τους ανθρώπους μπορεί να επεκταθεί και στα ζώα; Μήπως η μοναδική περίπτωση που ισχύει αυτό είναι όταν κάποιος κακομεταχειρίζεται εμπρόθετα τα ζώα, δηλαδή επειδή αυτό είναι ο μοναδικός του σκοπός; Και μήπως αυτό συμβαίνει επειδή ορθώς λέμε ότι όποιος λειτουργεί έτσι με τα ζώα -και σε τελική ανάλυση, με οτιδήποτε- θα λειτουργήσει έτσι και με τους ανθρώπους;
4) Αναγνωρίζουμε την ύπαρξη ψυχής στα ζώα; Μήπως κάποιες φορές τείνουμε να τους αποδώσουμε -ανύπαρκτες κατά τα άλλα- ανθρωπομορφικές ιδιότητες;
5) Και κάτι προβοκατόρικο: αν δεχόμαστε μια ιεραρχική αντιμετώπιση των προβλημάτων που ταλανίζουν την ανθρωπότητα, σε ποια θέση της κλίμακας θα τοποθετούσαμε τις ταυρομαχίες; Πιο χαμηλά από το πρόβλημα της φτώχειας και της πείνας και λίγο πάνω από το trafficking; Αυτό μου θυμίζει μια Ελληνίδα πολιτικό, Ευρωβουλευτίνα νομίζω, που αφού, έλυσε όλα τα προβλήματα ελευθερίας και δικαιωμάτων στην Ευρώπη και στην Ελλάδα ειδικότερα, ζήτησε και την κατάργηση του άβατου στο Άγιο Όρος γιατί λέει είναι περιορισμός της ελευθερίας των γυναικών! Σιγά μη στάξει η ουρά του γαϊδάρου!
Και για να μην παρεξηγηθώ και θεωρηθώ ο νέος Νιλς Χόλγκερσον, εννοείται ότι αντιλαμβάνομαι ως κάτι το απαράδεκτο την κακομεταχείριση των ζώων όταν γίνεται επί τούτου, δηλαδή για να τα κακομεταχειριστούμε.
Η ημιμάθεια είναι χειρότερη από την ημιαμάθεια
[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : gazakas στις 25-09-2006 22:21 ]