Εγώ κιθάρα δεν παίζω! Γρατσουνίζω μόνο λίγα ακόρντα έτσι για την πλάκα και την παρέα, όταν μαζευόμαστε, προσπαθώντας να ακομπανιάρω τα φιλαράκια μου που το παίζουν βιρτουόζοι! Το γιατί δεν έμαθα ποτέ κιθάρα, αν και το ήθελα, είναι μια πικρή ιστορία! Όταν ήμουν μικρός με έστελνε η μάνα μου σε δάσκαλο (Α, ρε μάνα όποιος δεν σ’ άκουσε έχασε στη ζωή)! Αλλά, εγώ μικρό παιδί τότε που ανυπομονούσα να μάθω να παίζω μόνο τραγούδια, βαριόμουν και δεν έδωσα ποτέ σημασία, όπως έπρεπε να κάνω, στην εξάσκηση στην κλασική κιθάρα που ήταν η βάση και από την οποία έπρεπε να ξεκινήσω για να μάθω! Έτσι κι εγώ το έριξα αργότερα στα κλαπατσίμπαλα και τα ντραμς για να κάνω την τρέλα μου!
Από τα φοιτητικά χρόνια συνηθίζαμε να μαζευόμαστε με τα φιλαράκια σε μεταμεσονύκτιες συνάξεις με ποτά και τσιγάρο και πολύ πάθος, παίζοντας κιθάρα και δολοφονώντας αγαπημένα κομμάτια και μουσικές, έτσι για το κέφι μας, για ξεσάλωμα και για να περάσει η βραδιά, όταν τίποτα από τα «πάντα όλα» γύρω μας δεν μας συγκινούσε να πάμε! Συνήθεια που κρατήσαμε μέχρι σήμερα! Μια στον Αλέξη, μια στο Γιώργο, μια στο Φίλιππο (καλά που μας αντέχουν οι γυναίκες τους), κι οι γειτονιές να στενάζουν από τα φάλτσα και τις αγριοφωνάρες μας! Εμείς όμως εκεί! Συνεπείς στην κατακρεουργιτική μανία μας επί της μουσικής των αγαπημένων μας τραγουδιών, να πίνουμε ότι έχουμε εύκαιρο και να τραγουδάμε μέχρι το ξημέρωμα, προσπαθώντας να αναβιώσουμε αναμνήσεις, επαναστάσεις και χαμένες αγάπες, αλλά και κάποιες φορές να εκφράσουμε καινούργιους έρωτες και παραδομένα συναισθήματα, να αφυπνίσουμε εφησυχασμένες ζωές!
Πολλές φορές το όλο σκηνικό πηγάζει και από μια εσωτερική μας ανάγκη να κρατήσουμε σφικτά το τελευταίο οχυρό της ύπαρξης μας, την επιβίωση της δίκης μας «παρέας της φεγγαρόπετρας», που καμιά φεγγαρόπετρα δεν την δημιούργησε ποτέ, παρά μόνο οι πέτρες, τα δακρυγόνα και το ξύλο που τρώγαμε σε πορείες και απεργίες, καθώς και οι αγωνίες και οι υπαρξιακές αναζητήσεις των νεανικών μας χρόνων!
Τελοσπάντων, μην τα πολυλογώ, προχθές πάλι μαζευτήκαμε, μετά από χρόνια χίλια, για ένα ουζάκι στου Αλέξη και οι συνήθεις ύποπτοι κουβάλησαν (ως είθισται) τις κιθάρες τους για μεταμεσονύκτιες μουσικές αποδράσεις! Παίζαμε και πίναμε - πίναμε και παίζαμε (συνδυασμός που πια μας σκοτώνει, αφού δεν έχουμε τις ίδιες αντοχές όπως πριν δέκα χρόνια) καπνίζοντας αρειμανίως, λες και θέλαμε να προλάβουμε την από ώρα σε ώρα έφοδο της αστυνομίας που θα μας έστελνε σιδηροδέσμιους στο αυτόφορο για παραβίαση του νέου νόμου περί απαγόρευσης του καπνίσματος σε κλειστούς δημόσιους χώρους!:))
Εκεί λοιπόν που είχαμε γίνει πια «τούρλα» και βρισκόμασταν νοερά σε άλλες πολιτείες εξωτικές, ο Γιώργος βάλθηκε να παλεύει στην κιθάρα ένα κομμάτι που είχαμε να ακούσουμε όλοι από τα πρώιμα φοιτητικά μας χρόνια! Ένα κομμάτι του αξεπέραστου Παύλου (Σιδηρόπουλου) ξεχασμένο στις πιο βαθιές και ανείπωτες γωνιές της καρδιάς και των αναμνήσεων μας! Ένα κομμάτι που κάποτε πόναγε πολύ στο άκουσμα του (κι ας ήταν ερασιτεχνικά ηχογραφημένο) και που ακόμα και σήμερα η ακρόαση του προκαλεί τα ίδια συναισθήματα σαν τότε …..
Σαν τότε που η Λεμονιά είχε αφήσει στα κρύα του λουτρού το Γιώργο να ξεροσταλιάζει στα διάφορα μπαρ και καφεθέατρα … σαν τότε που ο Αλέξης δεν σταύρωνε γκόμενα διότι το ’παιζε cool βαρύς κι ασήκωτος και μάγκας Πειραιώτης …. σαν τότε που ο Φίλιππος έκανε τα πάντα για να τον προσέξει η Ελένη που το ’παιζε κι αυτή high και υπεράνω …. σαν τότε που η αφεντιά μου έψαχνε να βρει σε περίεργες νυκτερινές εμπειρίες το «ένα και μοναδικό κορίτσι» ως άλλος Τζον Χάλαρης (και ακόμα το ψάχνει, αφού κορίτσια πολλά, αλλά πάντα μου ξέφευγε στο τσακ το «ένα και μοναδικό»)!
Έτσι όταν ο Γιώργος άρχισε να γρατσουνίζει τα ακόρντα σε Λα μινόρε και να ψιθυρίζει:
Κι απόψε πόσο μόνος να ’μαι
Κι εσύ να λείπεις μακριά
Σαν να ’ναι τώρα το θυμάμαι
Το τελευταίο όταν μου πες έχε γεια ….
νιώσαμε όλοι ότι η μεταμεσονύκτια σύναξη μας απέκτησε ξαφνικά ειρμό και λόγο ύπαρξης!!
Το τραγούδι αυτό, που φαντάζομαι όλοι το ξέρετε, καρφωμένο στο νούμερο 10 του γνωστού δίσκου ή CD του Σιδηρόπουλου «Τα μπλουζ του Πρίγκιπα», με ζωντανές ερασιτεχνικές ηχογραφήσεις του Παύλου, μας «έστειλε» για ακόμη μια φορά κλείνοντας την παιδιάστικη σύναξη μας με την πικρή γεύση της αναβίωσης του ανικανοποίητου! Ένας αποχαιρετισμός σε όσα αγαπήσαμε μα δεν θα ξαναγυρίσουν!!
Όταν επέστρεψα σπίτι ξημερώματα, έψαξα με λαχτάρα στα σκονισμένα μου ράφια να βρω τον δίσκο! Το βρήκα σε μια γωνιά ξεχασμένο, παρέα με κάποιους δίσκους του Άσιμου και κάποιους άλλους με πρώτες αυθεντικές ηχογραφήσεις ρεμπέτικων τραγουδιών που είχαν γίνει στην Αμερική από τους δημιουργούς τους!
Ο δίσκος «Τα μπλουζ του Πρίγκιπα» (για όσους δεν έτυχε να τον ακούσουν) κυκλοφόρησε το 1992 και περιέχει 13 πειραματικές ηχογραφήσεις του Παύλου Σιδηρόπουλου που έγιναν μεταξύ του 1979 και του 1981! Ήταν ο καρπός κάποιων προσπαθειών του Παύλου, που ξεκίνησαν από το 1972, να παντρέψει το μπλουζ με το ρεμπέτικο! Τις ηχογραφήσεις έκανε πρόχειρα ο Σιδηρόπουλος σε σπίτια όπου έμενε στα Νέα Στύρα, τη Σαντορίνη και την Αθήνα, με μόνα όπλα του την κιθάρα, την αξεπέραστη φωνή του και ένα κασετόφωνο! Ο Πάνος Ηλιόπουλος στο σημείωμα του στο δίσκο ισχυρίζεται ότι οι ηχογραφήσεις αυτές του Παύλου έγιναν με στόχο κάποια πιθανή συνεργασία του Παύλου με την Οπισθοδρομική Κομπανία! Τελικά αυτή η συνεργασία δεν έγινε ποτέ, και όχι μόνο αυτό, αλλά και οι όποιες προσπάθειες του Σιδηρόπουλου να ηχογραφήσει σε στούντιο το υλικό αυτό όσο βρισκόταν εν ζωή, έπεσαν στο κενό! Αυτές οι πρόχειρες ηχογραφήσεις λοιπόν, γέννησαν αργότερα, και μετά το θάνατο του Σιδηρόπουλου, το δίσκο «Τα μπλουζ του Πρίγκιπα» που περιέχει πολλά ακατέργαστα μουσικά διαμάντια!
Φυσικά πολλοί από εσάς την ξέρετε την ιστορία και έχετε ακούσει πολλάκις το δίσκο! Εκεί που θέλω να εστιάσω, είναι σ’ αυτό το κομμάτι που φιγουράρει στο νούμερο 10 του δίσκου! «Το μπλουζ του Αποχωρισμού»!!! Η ηχογράφηση του κομματιού έγινε στο σπίτι του Σιδηρόπουλου! Είναι εκπληκτικό ότι στην αρχή της ηχογράφησης ακούγεται ένας υπόκωφος κτύπος, σαν κάποιος ενοχλημένος γείτονας να κτυπάει το ταβάνι του σπιτιού του Παύλου με κάτι σαν σκουπόξυλο! Ακόμα πιο φυσικό, που προσδίδει μια παράξενη ομορφιά στην ηχογράφηση, είναι η στιγμή που ο Σιδηρόπουλος χάνει τον ειρμό των στίχων και επαναλαμβάνει τη στροφή: «Το κάλεσμα μου σαν μια υποψία, μες στο σκοτάδι στα τυφλά να σε καλεί»!
"Το Μπλουζ του Αποχωρισμού"
Απόψε τόσο μόνος να ’μαι
και εσύ να λείπεις μακριά,
σαν να ’ναι τώρα το θυμάμαι,
το τελευταίο όταν μου πες έχε γεια!
Ήτανε τρεις θυμάμαι Απρίλη,
κάποια Δευτέρα αλλιώτικη,
κι ήτανε κάπου προς το δείλι,
όταν δακρύσαμε στο τελευταίο φιλί!
Μεγάλωσες μες τα σαλόνια κι έμαθες,
στο πάρκο με τα περιστέρια,
με τον αλήτη που ’μπλεξες τι γύρευες,
αφρόψαρο στα φούσκονέρια!
Κάποτε κύλαγε το αίμα,
μέσα στις φλέβες μας καυτό,
τώρα συμβόλαιο με το ψέμα,
έχουμε κάνει εσύ εκεί κι εγώ εδώ!
Μα αυτή τη νύχτα η ώρα μια,
όπου κι αν είσαι θα αισθανθείς,
το κάλεσμα μου σαν μια υποψία,
μες στο σκοτάδι στα τυφλά να σε καλεί!
Μεγάλωσες μες τα σαλόνια κι έμαθες,
στο πάρκο με τα περιστέρια,
με τον αλήτη που ’μπλεξες τι γύρευες,
αφρόψαρο στα φούσκονέρια!
Η πρόχειρη εκτέλεση του τραγουδιού αναδεικνύει σε όλο της το μεγαλείο, αυτό που λέγαμε πάντα: την ομορφιά του απέριττου και του λιτού μιας ερμηνείας! Ωστόσο, αυτό που διαπιστώνει ο κάθε ένας που προσπαθεί να το τραγουδήσει είναι ότι, παρά την φαινομενική του απλότητα, το κομμάτι έχει μεγάλη ερμηνευτική δυσκολία! Η αλήθεια είναι ότι αυτός που θα προσπαθήσει να το ερμηνεύσει δεν πρέπει μόνο να έχει αυτό που λέμε «φωνή», μα πρέπει παράλληλα να το αισθάνεται!!
Αυτή του Σιδηρόπουλου είναι η μόνη ερμηνεία που έχω ακούσει ποτέ! Δεν έτυχε να ακούσω κάποιον άλλο καλλιτέχνη να το ερμηνεύει! Ίσως και να μην υπάρχει κάποια επανεκτέλεση του κομματιού! Θα ήθελα πραγματικά, αν κάποιο μέλος του ΜΗ που ασχολείται πιο επιστάμενα με την μουσική από εμένα και έχει ακούσει ποτέ κάποια άλλη ερμηνεία ή επανεκτέλεση του «Μπλουζ του Αποχωρισμού», να μου δώσει τα φώτα του! Παράλληλα, θα έκανα και μια πρόταση, ξέροντας ότι πολλά μέλη ασχολείστε επαγγελματικά με την μουσική και πολλοί διατηρείτε και Μουσικά Groups, δοκιμάστε να κάνετε μια επανεκτέλεση του κομματιού αυτού (αν φυσικά σας αρέσει κι εσάς) και αναρτήστε το στο ΜΗ ώστε να ακούσουμε και μια άλλη, εναλλακτική ίσως, ερμηνεία και απόδοση!
Να μια πρόκληση που αξίζει (νομίζω)!!!
10 σχόλια - Στείλε Σχόλιο
Photo courtesy of Sotiris Kouvopoulos - www.cadu.gr Template design by Jorge |