I'll see you on the dark side of the moon!
There is no dark side of the moon really.Matter of fact it's all dark...
08 Δεκεμβρίου 2010, 16:30
'Ενα τίποτε είναι η αποδοχή της κατάστασης κι έπειτα γυρίζεις στο σπίτι σου...
Απόψεις  Λογοτεχνία  

Όσο μεγάλο ή κουραστικό κι αν σας φαίνεται, κάντε τον κόπο να το διαβάσετε. Αξίζει!

Το ψαράκι της γυάλας

Μάριος Χάκκας

Ο άνθρωπος, με τη φρατζόλα υπομάλης, είναι ο ίδιος που πριν δύο χρόνια περίπου κρατούσε καρπούζι. Τότε ήταν Ιούλιος και φυσικά υπήρχαν καρπούζια, ενώ τώρα Απρίλης και πήρε φρατζόλα. Βέβαια και καρπούζια να υπήρχανε, πράγμα αφύσικο για μήνα Απρίλη, αυτός πάλι για φρατζόλα στο φούρνο θα πήγαινε, όπως άλλωστε όλος ο κόσμος.

 Μέσα στο γενικό πανικό, πέσαν όλοι στα τρόφιμα. Περίμενε κι αυτός κάπου μισή ώρα σειρά και στο τέλος βρέθηκε με μια ζεματιστή φρατζόλα στο χέρι. 'Αλλοι παίρνανε τρεις και τέσσερες, αυτός, μόνο μία. Για τη δουλειά που την ήθελε και μία αρκούσε. Την έβαλε κάτω από τη μασχάλη και πήρε τους δρόμους.

 Το σωστό είναι, όταν κάποιος κρατάει μία φρατζόλα, να πηγαίνει στο σπίτι του. 'Ομως ο δικός μας δεν μπορούσε να πάει. Στη συνοικία που έμενε, από τα χαράματα είχαν αρχίσει συλλήψεις και μόλις πρόλαβε να ντυθεί βιαστικά, πετάχτηκε έξω και ξεμάκρυνε γρήγορα, αναζητώντας το πιο κατάλληλο αντικείμενο για καμουφλάζ στις κινήσεις του.

 Σ' όλους τους ανθρώπους, ακόμα και στους πρωτόγονους, είναι γνωστή η αξία χρήσης των αντικειμένων. Στις προηγμένες εμπορευματικές κοινωνίες τα πράγματα φυσικά έχουν και μια άλλη αξία, την ανταλλακτική, όπως συνήθως τη λένε. Στην Ελλάδα εκτός απ' αυτές τις δυο γνωστές και πολυσυζητημένες αξίες έχει ανακαλυφθεί και μια τρίτη: Η παραλλακτική, που παίζει σημαντικό ρόλο στις έκτακτες περιστάσεις που ζει τόσο συχνά αυτός ο τόπος. Είναι δε η παραλλακτική αξία ενός πράγματος απευθείας ανάλογη της εφευρετικότητας του παραλλάκτη και της αντίληψης του αστυνομικού οργάνου που επιχειρεί να παραπλανήσει. Δηλαδή, όσο πιο ατσίδας είναι ο αστυνομικός, τόσο πιο πειστικό πρέπει να είναι το αντικείμενο που κρατάει ο παραλλάκτης στα χέρια του, για να λειτουργήσει ο νόμος της παραλλαγής.

 Στα Ιουλιανά, πηγαίνοντας ο άνθρωπος μας στις συγκεντρώσεις, είναι αλήθεια πάντα στα άκρα, κρατούσε κι ένα καρπούζι. (Αξία παραλλαγής). Αν γινόταν καμιά φασαρία, γλιστρούσε, δείχνοντας στους αστυνομικούς το καρπούζι: "Είμαι ένας φιλήσυχος άνθρωπος και πάω στο σπίτι μου."

 Πραγματικά, πήγαινε σπίτι, φορούσε πιζάμες, παντόφλες, κι εκεί στη βεράντα, έκοβε το καρπούζι και το 'τρωγε, (αξία χρήσης πια τώρα), μέχρι που έκανε τις φλούδες του πάπυρο. Αυτό ήταν και το βραδινό του. Τα τελευταία χρόνια, σαβουρώνοντας ό,τι του λάχαινε, είχε παραβαρύνει από σάλτσες κι αποφάσισε να κάνει πια δίαιτα. 'Ομως η κοιλιά κρέμονταν πάντα εκεί μπροστά του μακρουλό καρπούζι, κι όσο κι αν έλεγε ν' αρχίσει την επομένη ασκήσεις, αυτές ποτέ δε γινόντανε. Βαριόντανε. Βαριόντανε ν' ασχοληθεί ακόμα και με τα φερ - φορζέ, στολίδι της βεράντας του. γιατί το θέλανε πια ένα πέρασμα λευκή λαδομπογιά. 'Ηταν και το χρυσόψαρο στη γυάλα, και κάθε τόσο έπρεπε ν' αλλάζει το νερό, μια ασχολία κι αυτή που του φαίνονταν βαρετή.

 Τα τελευταία χρόνια είχε κι αυτός την Καπούη του: 'Ενα σπιτάκι με βεράντα που έβλεπε προς το βουνό. Αφού έζησε τη μισή ζωή του σε θαλάμους φυλακής και σε τσαντήρια εξορίας, μετά από τόσες στερήσεις, όταν κάποτε βρέθηκε ελεύθερος, μπλέχτηκε με κάτι οικόπεδα, κέρδισε ξαφνικά μερικά λεφτουδάκια κι αγόρασε αυτό το σπιτάκι όπου και ζούσε μονάχος.

 [...]Είναι αλήθεια, καλά καλά δεν είχε ξεκόψει με το παρελθόν. 'Οσο μπορούσε συνέχιζε, πηγαίνοντας στις συγκεντρώσεις, παραγγελτικά φυσικά, δίνοντας τακτικά τη συνδρομή του κι ακούγοντας στο πικάπ δίσκους που αποκλειστικά αναφέρονταν σε κείνα τα δύσκολα χρόνια.

 'Ηταν ωραία ν' ακούς στους δίσκους για καημούς και στερήσεις, για μια υπεράνθρωπη προσπάθεια, άσχετα αν δεν κατάληξε κάπου, για μια στάση ηρωική που μετείχε κι ο ίδιος. 'Ηταν πολύ ωραία να κάθεσαι στη σαιζ λόγκ και ν' αναπολείς ακόμη και τους περασμένους πόνους σου, απαλότεροι τώρα, τυλιγμένοι στο μύθο, σα να μη συνέβηκαν σε σένα τον ίδιο. "Ε, πάει περάσανε όλα. Δύσκολα χρόνια, αλλά είχε μια ομορφιά αυτή η ιστορία." 'Ηταν καλά μέσα στο σπίτι του με τις αναμνήσεις και το πικάπ' ήταν πολύ καλά έτσι που ζούσε, τι αρχίσανε πάλι να πάρει ο διάβολος, τι φταίει να παίρνει πάλι μπάλα τους δρόμους; 

'Ηταν μια χαρά βολεμένος και τώρα το κυνηγητό και πού να πάει; Ποια δύσπιστη πόρτα να χτυπήσει, που όλοι, συγγενείς, γνωστοί, φίλοι, θα είχανε την ίδια αιτία; Πολλοί απ' αυτούς τώρα θα 'ταν κιόλας πιασμένοι κι άλλοι ίσως τριγυρίζουν όπως κι ο ίδιος με μια φρατζόλα στο χέρι.

 [...]Ναι, αλλά τότε, έπρεπε να κινηθεί προς το κέντρο εκεί που μπορούσε να διαδραματιστούν γεγονότα να συμμετάσχει σ' αυτά ή μήπως πίστευε στη θεωρία της πρωτοπορίας (τα στελέχη χρειάζονται) κι έπρεπε να φυλαχτεί;

 "Δεν μπορώ", σκέφτηκε, "προς το κέντρο δεν πάνε τα πόδια μου. 'Οσο κι αν το βλέπω σωστό, μου είναι αδύνατο. Ας ενεργήσουν οι άλλοι, ας κατεβούνε στο κέντρο οι νέοι."

[…] Γιατί λοιπόν να μην κάνει κι ο ίδιος αυτή τη μικρή προσαρμογή, πάντα θα περπατούσε παράταιρα: 'Ενα τίποτε είναι η αποδοχή της κατάστασης κι έπειτα γυρίζεις στο σπίτι σου. Βέβαια μπορεί εκεί να μην τον περίμενε μια γυναίκα με το νυχτικό, ένας μπατζανάκης, οι γείτονες να κάνουν παρέα, όμως είχε εκείνο το ψαράκι στη γυάλα, και ποιος θα του αλλάζει το νερό; Είναι μια ζωούλα κι αυτό, έχει ευθύνη. Το φαντάζονταν να κόβει βόλτες στο στενό χώρο της γυάλας. 'Εκανε όλο χάρη κινήσεις, δείχνοντας τη χρυσή του κοιλιά, πότε τα πλαϊνά του πτερύγια. Το στόμα του ανοιγόκλεινε ρυθμικά. Και ξαφνικά η αναπνοή του γινόντανε γρήγορη, ασφυκτιούσε. Τώρα σπαρταράνε, πνίγονταν, έπεφτε μολύβι το σώμα του στον πάτο της γυάλας.

'Εβγαλε το μαντίλι απ' την κωλότσεπη και σφούγγισε το ιδρωμένο του . μέτωπο. "Δε γίνεται" σκέφτηκε, "πρέπει να πάω." 'Επρεπε να νοιαστεί το ψαράκι. Το μόνο που μπορούσε να κάνει αυτή την κρίσιμη μέρα ήταν ν' αλλάξει στο ψάρι νερό. Για τ' άλλα, τα σοβαρά και μεγάλα, δεν είχε δύναμη.

Επέστρεφε μέσα στο απριλιάτικο απόγευμα σπίτι του κι ήταν παρμένη η απόφαση. Εκεί θα κλειδώνονταν κι ας έρχονταν από εκεί να τον πάρουν.

Σουρουπώνοντας έμπαινε στην Καισαριανή.

 

 Σήμερα στα κείμενα διαβάσαμε το παραπάνω απόσπασμα. Ομολογώ είναι απ’ τα καλύτερα κείμενα που έχει αυτό το βιβλίο. Η περιγραφή της μέρας του πρωταγωνιστή λαμβάνει χώρα την ημέρα της επιβολής της χούντας. Στο τέλος, όπως διαβάζετε, αποφασίζει να συμβιβαστεί με τη δικτατορία, με τη μοναξιά του, με την μικροαστική ζωή του. Προτιμάει να αφήσει πίσω το «παράνομο» παρελθόν ως μια γλυκιά ανάμνηση, έτσι ώστε να μην τον ταλαιπωρήσει και στο παρόν. Δε μπορεί να αφήσει το ψαράκι μόνο του! Φέρει ευθύνη γι’ αυτό. Δε μπορεί να το αφήσει έτσι! Αυτό σκέφτεται για να δικαιολογήσει τη στάση του. Ενδίδει σε μια καταπιεστική κατάσταση, γιατί φοβάται, γιατί δειλιάζει, γιατί έχει κουραστεί… Για ποιο λόγο? Για ποιο λόγο όλοι μας τελικά συμβιβαζόμαστε με πολύ λιγότερα από αυτά που θέλουμε ή αξίζουμε? Γιατί τρέμουμε μπροστά στην εξουσία και στη μάζα? Γιατί δεν αναλαμβάνουμε τις ευθύνες μας και δεν αντιμετωπίζουμε τη ζωή? Γιατί όλοι τους μου φαίνοντα τόσο ψεύτικοι, τόσο δειλοί και τόσο χωρίς αντίδραση προσαρμοσμένοι στο σύγχρονο τρόπο ζωής?Γιατί νιώθω ότι κι εγώ θα καταλήξω έτσι?

5 σχόλια - Στείλε Σχόλιο

minchord (11.12.2010)
Τελικά αυτό το κείμενο ταράζει τους πάντες... Τουλάχιστον ο συγκεκριμένος δεν είχε συμβιβαστεί απ την αρχή. Ας ευχηθούμε να μην καταλήξουμε ποτέ έτσι...
TheDarkSideOfTheMoon (11.12.2010)
Είναι παρηγορητικό ότι δεν είχε συμβιβαστεί απ' την αρχή.Όμως,με απογοήτεψε που τελικά έγινε ένας σαν όλους τους άλλους.Καθώς το διάβαζα, περίμενα ότι θα ξεσπούσε,ότι θα αντιδρούσε και στο τέλος...τίποτα!Δεν είναι κρίμα?Ειδικά αν σκεφτείς ότι ένα σωρό άνθρωποι γύρω μας έχουν υιοθετήσει την ίδια στάση...Πραγματικά νιώθω απογοητευμένη!
minchord (05.01.2011)
Είναι πράγματι κρίμα, αλλά χρειαζόταν ένα κείμενο που να δείχνει ακριβώς αυτό, πόσο πίσω μας πάει η παραίτηση από τα ιδανικά μας και το "βόλεμα" στην υπάρχουσα κατάσταση
TheDarkSideOfTheMoon (08.01.2011)
Χρειαζόταν όντως ένα τέτοιο κείμενο.Ποιος όμως το έχει διαβάσει?Και ποιος από όσους το έχουν διαβάσει, έχει προσπαθήσει ν' αλλάξει κάτι απ' αυτήν την κατάσταση?
Η παραίτηση απ' τα ιδανικά μας...Πόσος κόσμος είχε ιδανικά και τα θυσίασε έτσι απλά για το χρήμα!Κι όμως,ακόμη δε μου φαίνεται"ένα τίποτε η αποδοχή της κατάστασης"
minchord (09.01.2011)
Το διαβάζουν κάποιοι από τους μαθητές της τρίτης λυκείου, αλλά δε νομίζω ότι απευθύνεται τόσο σ' αυτούς (δύσκολα κάποιος παραιτείται από τα ιδανικά του τόσο νωρίς).
Σίγουρα δεν είναι ένα "τίποτα" η αποδοχή της κατάστασης, και δε γίνεται μόνο για το χρήμα αλλά περισσότερο νομίζω εξαιτίας της πεποίθησης ότι δε θα αλλάξει ποτέ τίποτα...

Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να έχετε συνδεθεί ως μέλος. Πατήστε εδώ για να συνδεθείτε ή εδώ για να εγγραφείτε.

Επιστροφή στο blog
Συγγραφέας
thedarksideofthemoon
Φοιτήτρια!
από ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΚΕΝΤΡΟ


Περί Blog
blogs.musicheaven.gr/thedarksideofthemoon

Ξέρω χίλιους τρόπους να σωθώ, μα κανένας τους δεν μου ταιριάζει...



Tags

EPICA Symphonic Heavy Metal Think Green Περιβάλλον Απόψεις Epica The Classical Conspiracy Harry Potter Γέλιο Λογοτεχνία Nightwish Ερωτική Απογοήτευση Soundtrack Ten years after Rock Music Αλέξης Γρηγορόπουλος Αλκυόνη Παπαδάκη 'Ερωτας Να Σε Ξεχάσω Προσπαθώ... Αναστασία Disney απαισιοδοξία απογοήτευση ευτυχία δυστυχία διάφανα κρίνα μελαγχολία ελληνικό ροκ μοναξιά Απογοήτευση Απαισιοδοξία Διάφανα Κρίνα Ελληνικό Ροκ Έρωτας Εφηβεία Αισιοδοξία Ατάκες έρωτας συναισθήματα Μοναξιά Ποίηση Φιλία Θεσσαλονίκη μουσική Μαργαρίτα Καραπάνου Νικόλας Άσιμος Μεταλλαγμένα ποίηση πολιτική απόψεις Συναισθήματα Συνθήματα σε τοίχους



Επίσημοι αναγνώστες (9)
Τα παρακάτω μέλη ενημερώνονται κάθε φορά που ανανεώνεται το blogΓίνε επίσημος αναγνώστης!

Πρόσφατα...
Δημοφιλέστερα...
Αρχείο...

Links