Δεν έχω μότο... γαμώτο !!!
03 Δεκεμβρίου 2013, 02:16
Δουλεία ή δουλειά: Που μπαίνει ο τόνος;
Δουλεία  2 Δεκεμβρίου  ΟΗΕ  

Με αφορμή περιστατικά δουλείας που περιοδικά βλέπουν το φως της δημοσιότητας, γίνεται λόγος από το σύγχρονο καθωσπρεπισμό των δυτικών πολιτισμών για συνθήκες πρωτογονισμού. Ωστόσο, είναι γεγονός πως στις πρωτόγονες κοινωνίες δεν υπήρχε δουλεία, από τη στιγμή που δεν υπήρχε κοινωνική διαστρωμάτωση.

Η ανάπτυξη και οργάνωση των προϊστορικών κοινωνιών γέννησε, χιλιάδες χρόνια πριν τον προσδιορισμό του όρου, τις κοινωνικές τάξεις. Δεν ήταν μόνο ο καρπός από την καλλιέργεια της γης  που μετατράπηκε σε εμπόρευμα, αλλά και το έμψυχο μέσο καλλιέργειας αυτής, δηλαδή ο εργάτης. Οι δούλοι προέρχονταν κυρίως από την αιχμαλωσία των ηττημένων ενός πολέμου, αλλά και από άτομα της ίδιας φυλής, τα οποία διέπρατταν τα αδικήματα της κλοπής ή της μη εξόφλησης χρεών.

Το χαρακτηριστικό γνώρισμα ενός δούλου ήταν η κατάργηση της ανθρώπινης υπόστασής του. Αποτελούσε αντικείμενο αγοραπωλησίας, όπως τα υπόλοιπα εμπορεύματα, μεταλλεύματα κτλ. Άλλοτε αντιμετωπίζονταν ως κινητή αξία και άλλοτε ας ακίνητη αξία, στις περιπτώσεις που πουλιόταν μαζί με την έκταση γης στην οποία δούλευε. Η αξία του διαμορφωνόταν σε πολλές περιπτώσεις από τους συνήθεις νόμους της «αγοράς», δηλαδή την προσφορά και τη ζήτηση. Ακόμη, πόλεμοι διεξάγονταν με σκοπό την απόκτηση περισσότερων δούλων προκειμένου να αυξηθεί ο πληθυσμός με απώτερο σκοπό βέβαια την εργασιακή εκμετάλλευσή τους, που συνήθως περιελάμβανε τη σεξουαλική κακοποίηση των γυναικών.

Οι δούλοι χαρακτηρίζονταν ως πλάσματα κατώτερης φύσης κι αυτό έκρυβε τα πρώτα σπέρματα ρατσιστικών αντιλήψεων, η εξάπλωση των οποίων εντάθηκε με την άφιξη των πρώτων «πολιτισμένων» Ευρωπαίων αποίκων στην Αφρικανική ήπειρο. Το έγχρωμο των γηγενών Αφρικανών χρωμάτισε με φυλετισμό τις ρατσιστικές διαθέσεις τους.

Στους πολλούς αιώνες που πέρασαν, το απάνθρωπο φαινόμενο της δουλείας διαφοροποιήθηκε κατά κοινωνία και χρονολογική περίοδο. Αρχαία Ελληνική Δημοκρατία, Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, Βυζάντιο, Οθωμανοί, Νέος Κόσμος (Αμερική), Ασία, Αφρική. Τα σκλαβοπάζαρα ολοένα αυξάνονταν. Οι δούλοι γεννούσαν δούλους, οι αφέντες γεννούσαν τους διαδόχους τους και το μόνο που τους συνέδεε, ήταν η κληρονομικότητα στην ιδιότητα και η διαχωριστική γραμμή της σκληρής εκμετάλλευσης.

Το Σύνταγμα των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής που θεσμοθετήθηκε το 1788, προέβλεπε τη σταδιακή κατάργηση της νομιμότητας της δουλείας, της οποίας η τελική νομική κατάργηση έγινε το 1863 με το διάταγμα για τη χειραφέτηση των νέγρων που υπέγραψε ο Αβραάμ Λίνκολν.

Ωστόσο, η θεωρία από την πράξη ως συνήθως απείχαν. Το παρηκμασμένο φεουδαρχικό σύστημα έδωσε τη θέση του στον καπιταλιστικό τρόπο παραγωγής με τη βιομηχανική επανάσταση. Προσλήφθηκαν εργάτες & υπάλληλοι, με νόμιμο μισθό που θα ήταν ελεύθεροι να φτιάξουν τη ζωή τους, να αγοράσουν τα προϊόντα που οι ίδιοι έφτιαχναν και το κέρδος αυτών καρπώνονταν νέα - ελαφρώς πιο ανθρώπινα-  αφεντικά. Μία κατ’ επίφαση ελευθερία που για την ανάσχεσή της φρόντιζαν ο χαμηλός μισθός και το εξαντλητικό ωράριο.

Η ταχύτατη ανάπτυξη των κοινωνιών έφερε μαζί της, ραγδαία αύξηση της πορνείας, της εργασίας ανηλίκων και της εκμετάλλευσης εκατομμυρίων ανθρώπων. Πλέον, οι πόλεμοι δεν αφήνουν στρατιές αιχμαλώτων που θα χρησιμοποιηθούν ως σκλάβοι και συνεπώς ως φτηνό εργατικό δυναμικό. Αυτήν την ανάγκη καλύπτουν οι στρατιές δυστυχισμένων ανθρώπων που πλέον ονομάζονται μετανάστες. Άνθρωποι που ξεριζώνονται όχι ως αντικείμενο αγοραπωλησίας, αλλά μέσω μίας κατ’ ανάγκην – στην ουσία, επιβεβλημένης - εξόδου από τον τόπο τους. Οι δούλοι του χτες, είναι οι μετανάστες του σήμερα. Όχι πως απουσιάζουν τα σκλαβοπάζαρα. Αντίθετα, κάνουν χρυσές δουλειές, αρπάζονταν από τους ανθρώπους - που κάποιοι βαφτίζουν λαθραίους – ότι τους έχει απομείνει, υποσχόμενοι ένα ταξίδι για ένα καλύτερο αύριο που σε πολλές περιπτώσεις λήγει απότομα σε σαπιοκάραβα που γίνονται υγροί τάφοι.

Κι αν ακόμη, υποθέσουμε ότι αυτές είναι ακραίες περιπτώσεις μόλις μερικών εκατομμυρίων ανθρώπων, τότε ας ρίξουμε μια ματιά γύρω μας, να δούμε το γείτονα που δεν μπορεί να επιλέξει με ποιο τρόπο θα ζεστάνει το χειμώνα του. Δεν μπορεί να επιλέξει με ποιο τρόπο θα θεραπευτεί. Δεν μπορεί να επιλέξει με ποιο τρόπο θα μορφώσει τα παιδιά του. Αφού η υγεία, η παιδεία, η ίδια η επιβίωση αποτελούν εμπορεύματα προς κατανάλωση με τη δαπάνη των χρημάτων που τίμια, νόμιμα και ηθικά του παραχωρούνται ως ένα μικρό αντίδωρο του κόπου της δουλειάς του από την εργασία που παρείχε.

Η ημέρα που πριν λίγο έφυγε (2 Δεκεμβρίου), καθορίστηκε το 1949 από τη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ ως Παγκόσμια ημέρα για την Εξάλειψη της Δουλείας.

Η κλασσική έννοια της δουλείας νομιμοποιούσε τη μετατροπή του ανθρώπου σε ιδιοκτησία. Πλέον η δουλεία ορίζεται ως «η πλήρης εξουσία και έλεγχος ενός ανθρώπου επάνω σε κάποιον άλλο με στόχο κυρίως την οικονομική ή και άλλης μορφής εκμετάλλευσή του». Με βάση το σύγχρονο ορισμό λοιπόν, είναι ασφαλές το συμπέρασμα πως σήμερα οι δούλοι είναι περισσότεροι από ποτέ. Κι ας μην έχουν έγγραφα ή πιστοποιητικά ή τίτλους ιδιοκτησίας που να το αποδεικνύουν. Εξάλλου, η δουλεία έγινε δουλειά. Πόση διαφορά να επιφέρει η αλλαγή του τονισμού στην έννοια;

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Το τραγούδι "Song of freedom" των Τζαμαϊκανών "King Selewa & his Calypsonian" περιλαμβάνεται στο δίσκο Calypso: Back to mi home του 2009.

3 σχόλια - Στείλε Σχόλιο

sillia (03.12.2013)
Δουλειά είναι η εργασία που κάνεις και δουλεία γίνεται όταν χρησιμοποιούν μαστίγιο οι εργοδότες ..... ο τρόπος που σου επιβάλλουν να την κάνεις ! Αρα σήμερα υπάρχουν οι εργαζόμενοι και οι δούλοι !
freddieKrueger (03.12.2013)
Όμορφο σε γενικές γραμμές κείμενο που προσεγγίζει τηυ υποδούλωση του ανθρώπου στη σύγχρονη εποχή κάνοντας μια ιστορική αναδρομή της γέννησης της δουλείας...
Να διαφωνήσω σε ορισμένα μόνο σημεία:
-Ακόμη και στις πρωτόγωνες κοινωνίες υπήρχε δουλεία υπό την έννοια της παρουσίας ισυχρών και αδυνάτων σε μια φυλή.Ας πάρουμε το παράδειγμα από μια φυλή χιμπατατζήδων.Υπάρχουν κυρίαρχα αρσενικά και ουραγοί-υποταγμένοι-κατώτεροι ''σταρτιώτες'' της φυλής.
Ένας απ τους νόμους της φύσης είναι η επικράτηση του ισχυρού και η υποδούλωση του ασθενούς.Αυτό κάνει την διατρωμάτωση επιπέδων αναπίφευτκτη.Απλά διαφέρει ο ορισμός και ο καθορισμός των κριτηρίων του ποιός είναι ο δυνατός και ο αδύνατος αναλόγως πολιτιστικού και πολιτισμικού προφίλ της ανθροπώτητας.
Στο υποτιθέμενο ''πολιτισμένο'' σήμερα έχει πάρει αυτές τις ''καλοσχηματισμένες'' διαστάσεις του να επιβάλλεται ο οικονομικά ισχυρότερος στον ασθενέστερο...
Σε κάποιο σημείο αναφέρεις και το ρόλο της δημιουργίας της καπιταλιστικής κοινωνίας στο όνομα της οποίας υποδουλώθηκαν πολυάριθμοι δούλοι-υπόδουλοι άδικου εργασιακού καθεστωτως.Είναι θέμα που σηκώνει τεράστια συζήτηση ακι είναι βεβαιο πως πολλά μπορεί να ειπωθούν.Απλά ναπεριοριστώ να πω πως κάθενας είχε το δικαιωμα επίσης της μόρφωσης κι επιστημονικής κατάρτησης ώστε να μπορεί να διεκδικήσει κάτι περισσότερο από το να είναι ένα απλό ''γρανάζι του τεχνοκρατικού τερατουργληματος'' όπως επίσης την αναγκαιότητα να υπάρξουν κι αυτοί οι άνθρωποι που θα τραβήξουν κουπιά στη γαλέρα της βιομηχανικής επανάστασης.
Διαφορετικά θα μέναμε ποιλιτισμικά σε επίπεδο βιοτεχνίας-συντεχνίας-αγροτικής επανάστασης.
Το μόνο που βλέπω αρνητικό είναι η πραγματικά ανθρώπινη μικρότητα που έβγαλαν τα ''αφεντικά'' εκμεταλλευόμενοι τη θέση τους και οικονομικά τους εργάτες.Η χρυση τομη θα ταν στη μεση.Δικαιη κοινωνικη διατρωματωση αναλογα με την αξια προσφορας του καθε μελους της κοινωνιας.
Γιατί και η ισότητα σε προνόμια είναι η μεγαλύτερη αδικία σε μια κοινωνία που δεν προσπαθούν όλοι το ίδιο.
Ενώ η ισοτητα σε ευκαιρίες είναι αδαιμφισβήτητα μια αξία που αν καταπατείται κάτι δυσλειτουργει.
Εν κατακλείδι,η δουλεία δυστυχως ήταν είναι και θα είναι έαν διαχρονικο φαινόμενο συνυφασμένο άρρηκτα με την περιθωριοποίητική εξαθλίωση του αθενούς και την επικράτηση του ισχυρού...Γιατί πίσω απ τους μανδύες σύγχρονου ανθρωπισμού είμαστε κατά βάθος ζώα...
blogarismenos-enge-falos (04.12.2013)
Πρίν 5 χρόνια δούλευα σερβιτόρος σε ένα εστιατόριο στο Παλαιο Ψυχικό. Λατζέρης ο Αμήν ένας υπέροχος νέος απο το Μπαγκλαντές που ο "ερδογότης" του έλεγε συνέχεια "Έλα Αμήν πιο γρήγορα πιο γρηγορα". Όύλου γκρίγκουρα και γκρίγκουρα. Πόσο πιο γκρίγκουρα. Πολύ ντουλεία. Συνίχια πολύ ντουλεία. Τον βρήκα στην επόμενη δουλειά μου ώς οδηγός να καθαρίζει τζάμια στα φανάρια της Αλίμου. Τον ρώτησα τί κάνει μου είπε πως είναι πολύ καλύτερα στα φανάρια απο ότι στο εστιατόριο. Η ντουλεία ήταν στο εστιατόριο και η δουλειά του στον δρόμο. Μπαγκλαντεσιανός στην Αθήνα.

Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να έχετε συνδεθεί ως μέλος. Πατήστε εδώ για να συνδεθείτε ή εδώ για να εγγραφείτε.

Επιστροφή στο blog
Συγγραφέας
travelogue
Παναγιώτης Κοτσώνης
από ΝΕΑ ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑ


Περί Blog
blogs.musicheaven.gr/travelogue

Θεματολογία,ε ; Όπως βγει... Αλλά πάντα επώνυμα! Τίποτα άλλο για την ώρα!



Tags

Bullying Κοινωνία Carawan Bruce Springsteen Pete Seeger Metropolis Κουρής MAD Αγγελική Ελευθερίου Μίκης Θεοδωράκης Κάρολος Κουν Ποίηση Γιάννης Μαρκόπουλος Μάνος Ελευθερίου Βιβλία Κουν Μεταξάς Δημοψήφιμα ΚΚΕ ΣΥΡΙΖΑ Δουλεία 2 Δεκεμβρίου ΟΗΕ έγκλημα ΕΡΤ Τσακνής Ταγματάρχης ΕΣΣΔ Χριστούγεννα Ευρώπη Ζαχάρω Δέντρο Θεοδωράκης Εμφύλιος Εθνική Αντίσταση Χούντα Λειβαδίτης Καισαριανή Σύριζα Αυγή Ριζοσπάστης Τσίπρας ταξική πάλη Κούβα aids Ινδία Μάι Λάι ΗΠΑ Βιετνάμ Ιράκ Χερς Νίξον Μαθήματα Αμερικανικής Ιστορίας ορφανή μακαρονάδα Παλαιστίνη Rachel Corrie Pat Benetar Αλληλεγγύη Ακτιβισμός Πλούτωνας Ηλέκτρα Πόλεμος Συρία Πολιτισμός Κατερίνα Αγγελάκη - Ρουκ Τζαβέλλας Πολυτεχνείο Άσιμος Ποτοπωλείο Ρίτσος Μονεμβασιά Σκριπ Ριζοσπαστης Εμπρός Φυλακές Αβέρωφ Καρναβάλι Φυλακές τύπου Γ Πανούσης Συναυλία



Επίσημοι αναγνώστες (10)
Τα παρακάτω μέλη ενημερώνονται κάθε φορά που ανανεώνεται το blogΓίνε επίσημος αναγνώστης!

Πρόσφατα...
Δημοφιλέστερα...
Αρχείο...

Links