Ορθοί στα τεiχη
Ποτέ να ΜΗΝ λες ποτέ.
25 Σεπτεμβρίου 2007, 16:13
Αναβίωση παλαιών λειτουργικών συνηθειών θέλουν οι νέοι


Αναβίωση παλαιών λειτουργικών συνηθειών θέλουν οι νέοι Σημαντικά τα πορίσματα λειτουργικού συνεδρίου που πραγματοποιήθηκε στη Χαλκιδική «Πιάστε κάποιον, βάλτε τον μέσα στο Ναό με το ζόρι και δέστε τον…θα αρχίσει να ουρλιάζει, να χτυπιέται! Θα ζει μια κόλαση! ’λλοι τη λειτουργική ζωή τη ζουν σαν παράδεισο και άλλοι τη ζουν σαν κόλαση. Έτσι ακριβώς θα είναι και στην αιωνιότητα. Οι δίκαιοι θα βλέπουν τον Θεό σαν φως και οι αμετανόητοι σαν φωτιά! Οι πιστοί ζουν την λειτουργική ζωή από τώρα σαν παράδεισο. Οι αλειτούργητοι και οι καταφρονητές της λατρείας της Εκκλησίας μας, ζουν από τώρα την κόλασή τους!». Αυτά τα απλά λόγια του ηγουμένου της Ιεράς Μονής Μονής Οσίου Νικοδήμου, Γέροντα Χρυσοστόμου συγκλόνισαν τις καρδιές των Ορθοδόξων νέων που συμμετείχαν στην Δ’ Λειτουργική συνάντηση νέων που πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Ιούλιο στο Ιερό Προσκύνημα της Μεγάλης Παναγιάς Χαλκιδικής.
Είναι αλήθεια ότι χιλιάδες νέοι αναζητούν σήμερα εναγωνίως να βρουν το αληθινό νόημα της ζωής. Αναζητούν να ανακαλύψουν τι κρύβεται πίσω από τον ορατό κόσμο. Αναζητούν πραγματικούς αληθινούς ήρωες. Διψούν για την αλήθεια και απεχθάνονται τα ψεύδη με τα οποία καθημερινά βομβαρδίζονται.
Η Ορθοδοξία, η οποία σώζει την αλήθεια και διαφυλάττει αλώβητο το τριαδικό δόγμα της θεότητος αποτελεί την μοναδική απάντηση στην αναζήτησή τους. Οι ’γιες ηρωϊκές μορφές, οι μάρτυρες, οι ομολογητές και όλοι όσοι ανακάλυψαν τον Χριστό και έκλεισαν Αυτόν ορμητικά στην καρδιά τους ασφαλίζοντας την με τις αδιάσπαστες αμπάρες της ορθόδοξης ζωής έζησαν και ζουν το θαύμα της ζωής. Αυτοί αποτελούν σήμερα για πολλούς νέους πρότυπα, τα οποία ακολουθούν και φωτίζουν το διάβα τους. Αναγεννώνται εν Χριστώ και διαβαίνουν τη μυστική οδό του διαρκούς θαύματος.
Για την εν Χριστώ γέννηση και αναγέννηση μίλησαν στη Χαλκιδική οι νέοι και είχαν την ευκαιρία να αφουγκραστούν από καλοσυνάτους και έμπειρους ομιλητές αναλύσεις για τα μυστήρια της Ορθόδοξης πίστης μας. Η συνειδητή συμμετοχή στη Λειτουργική Ζωή της Εκκλησίας μας είναι κοινωνία μετά του ζώντος Θεού, αληθινή κοινωνία αδελφών και προσφέρει μοναδικές πνευματικές εμπειρίες.
«Δροσίστηκε η ψυχή μου, αναζωογονήθηκε. Έβλεπα ότι υπάρχουν και άλλοι που θέλουν, να προσεύχονται όπως εγώ». «Η συγκίνηση μου είναι μεγάλη όταν ειδα και άλλους νέους σαν και μένα, αγόρια και κορίτσια, να αγωνίζονται μέσα στο χώρο της Εκκλησίας και να συμμετέχουν στις ακολουθίες διαβάζοντας η ψάλλοντας»τόνισε χαρακτηριστικά ένας νέος.
Τα συμπεράσματα από τους εποικοδομητικούς και γόνιμους διαλόγους τα κατέγραψαν και τα απέστειλαν στους αρμοδίους, οι οποίοι επιβάλλεται να τα λάβουν σοβαρά υπόψη και να αναθεωρήσουν –διορθώσουν πολλά στραβά που συμβαίνουν στη λειτουργική ζωή της Εκκλησίας...

Τα πορίσματα

1. «Δι’ ύδατος και Πνεύματος»
• Το Ορθόδοξο Μυστήριο του Βαπτίσματος είναι η γέννηση «δι’ύδατος και Πνεύματος».
• Ο Χριστιανός λαμβάνει το ’γιο Πνεύμα κατά τη βάπτιση του ύδατος. Ο Κύριος ταυτίζει τη βάπτιση στο νερό με τη βάπτιση στο ’γιο Πνεύμα. Το βάπτισμα είναι ένα, στο νερό και στο ’γιο Πνεύμα. Όχι δύο βαπτίσματα ξεχωριστά όπως λένε οι πλανεμένοι Πεντηκοστιανοί. Το νερό είναι η εξωτερική ύλη του μυστηρίου, το ’γιο Πνεύμα, η αόρατη Χάρη που τελεί το μυστήριο.
Στην Πρώτη Εκκλησία ο κατηχούμενος περνούσε από την κάθαρση και αφού έφθανε στον φωτισμό τότε βαπτιζόταν. Στην περίπτωση τώρα που βαπτιζόμαστε μικρά παιδιά, πρέπει να περάσουμε οπωσδήποτε από το δεύτερο βάπτισμα που είναι η εξομολόγηση. Ο άγιος Ιωάννης της Κλίμακος λέει ότι το δεύτερο βάπτισμα της μετανοίας είναι ανώτερο από το πρώτο, αφού καθαρίζει το πρώτο και γίνεται και συνειδητά.
• Ο άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός στα κηρύγματά του συνδέει τα δύο βαπτίσματα, «πρέπει και εμείς οι ευσεβείς Χριστιανοί, αδελφοί μου, να χαιρώμαστε και να ευφραινώμαστε χιλιάδες φορές εις τα πολλά καλά οπού μας εχάρισεν ο Κύριος και μάλιστα εις το ’γιον Βάπτισμα. Πρέπει και εμείς να φυλάγωμεν το Βάπτισμα καθαρόν και αμόλυντον όσον είνε δυνατόν. Ει δε τύχει και σφάλωμεν ως άνθρωποι, ας είνε δοξασμένος ο πανάγαθος Θεός, οπού μας εχάρισε και δεύτερον Βάπτισμα, την αγίαν Εξομολόγησιν διατί αβάπτιστος και ανεξομολόγητος άνθρωπος είνε αδύνατον να σωθή».
• Το δεύτερο βάπτισμα της μετανοίας και των δακρύων είναι το μυστήριο με το οποίο αποκτούμε το ’γιο Πνεύμα, το οποίο διώξαμε με τις αμαρτίες. Ο ’γιος Σεραφείμ του Σαρώφ έλεγε ότι ο σκοπός της χριστιανικής ζωής είναι η απόκτησις του Αγίου Πνεύματος.
• Αν το Μυστήριο του Βαπτίσματος είναι η εν Χριστώ γέννηση, το μυστήριο της Μετανοίας είναι η εν Χριστώ αναγέννηση.
• Απόδειξη ότι έχουμε το ’γιο Πνεύμα είναι η απόκτηση της αδιάλειπτης – νοεράς προσευχής.
Οι αληθινοί Χριστιανοί είναι αυτοί που μέσω της μετανοίας καθαρίστηκαν από τα πάθη, έφθασαν στον φωτισμό, έχουν αποκτήσει την αδιάλειπτη προσευχή, δηλαδή έχουν γίνει «πλήρεις Πνεύματος Αγίου».
• Αυτοί οι χριστιανοί είναι απάντηση στους αιρετικούς και ιδιαίτερα στους Πεντηκοστιανούς οι οποίοι πλανεμένα νομίζουν ότι μπορούν να αποκτήσουν το ’γιο Πνεύμα εκτός Εκκλησίας και ότι έχουν ενεργά μυστήρια και αναγέννηση.
• Εκτός Εκκλησίας δεν υπάρχει ούτε γέννηση ούτε αναγέννηση εν Χριστώ, ούτε μυστηρια, ούτε ενέργεια του Αγίου Πνεύματος.
Εκτός Εκκλησίας δρα και κυριαρχεί το πνεύμα της πλάνης, που πλανά και σήμερα πολλούς.
2. Το Μυστήριο του Βαπτίσματος.
• «Το ιερώτατον Βάπτισμα, αναγέννησις εστιν και ανάπλασις, κάθαρσις τε και φωτισμός και υιοθεσία και χάρισμα και αγιασμός». Ο παραπάνω ορισμός του Μυστηρίου του Βαπτίσματος του Αγίου Συμεών, Αρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης, εκφράζει την ουσία του Μυστηρίου.
• Το Μυστήριο της Βάπτισης δεν είναι ληξιαρχική πράξη ονομα-τοδοσίας αλλά το Μυστήριο της ένωσης με την Εκκλησία και η απέκδυση του θανάτου. Είναι ο σταθμός εκκίνησης με τέρμα τη Βασιλεία του Θεού.
Σήμερα έχει εισχωρήσει η εκκοσμίκευση κατά την τέλεση του Βαπτίσματος.
3. Το Μυστήριο του Χρίσματος
• Η αναζωογόνηση του Χρίσματος και των χαρισμάτων του Αγίου Πνεύματος γίνεται α) με την κάθαρση από τα πάθη που πραγμα-τοποιείται μέσα από την εξομολόγηση και β) με την αδιάλειπτη προ-σευχή.
• Με το Μυστήριο του Χρίσματος ο πιστός λάμβάνει το τριπλό αξίωμα του Κυρίου: γίνεται Βασιλεύς, Ιερεύς και Προφήτης. Με βάση το Μυστήριο αυτό ο χριστιανός γίνεται λαϊκός, δηλαδή μέλος του λαού του Θεού. Επομένως όλοι είμαστε Εκκλησία.
• Το Χρίσμα είναι μυστήριο «αρραβώνος και υιοθεσίας». Είναι σφραγίδα του Αγίου Πνεύματος, απόδειξη ότι ανήκουμε στον Χριστό.
Ο αιρετικός αρνούμενος τα χαρίσματα του Αγίου Πνεύματος, βλασφημά κατά του Αγίου Πνεύματος και χάνει την Χάρη του. Για το λόγο αυτό. όταν επιστρέψει, πρέπει να επαναληφθεί το Μυστήριο του Χρίσματος.

4. Το Μυστήριο της Μετανοίας.
• Η μετάνοια επιτυγχάνεται με τη συνεργεία της ανθρωπίνης προσπάθειας και της Χάριτος του Θεού.
• Ο πόνος της μετάνοιας προξενεί αποστροφή στην αμαρτία και απέραντη χαρά. Ταπεινώνοντας την καρδιά του ο εξομολογούμενος ταπεινώνει και την αμαρτία.
• Πονάει η καρδιά από την αίσθηση της αχαριστίας απέναντι στην αγάπη του Θεού, που έχει ως αποτέλεσμα τη στέρηση του Παραδείσου.
• Σκοπός της έμπονης μετάνοιας είναι να κοπούν τα κλαδιά της αμαρτίας, να εκριζωθούν οι κακές κλίσεις, να εμφυτευθούν τα ήρεμα και καρποφόρα δέντρα των αρετών και στη συνέχεια να φυλαχθούν από τα άγρια ζώα των παθών.
• Ο Θεός φωτίζει τον Πνευματικό, άσχετα εάν έχει η όχι γνώσεις ψυχολογίας, διότι η εξομολόγηση είναι Μυστήριο της Χάριτος του Θεού.
Χρειάζεται προσοχή και διάκριση ανάμεσα στο συναισθηματικό και στο οντολογικό κριτήριο της μετανοίας. Για παράδειγμα σημασία δεν έχει εάν νοιώθω η δεν νοιώθω κάτι όταν κοινωνώ, αλλά ότι κοινωνώ την όντως Ζωή και την Αθανασία. Κάτι ανάλογο συμβαίνει και στη μετάνοια.
• Η μετάνοια δεν μπορεί να παραμείνει σε ένα συναισθηματικό τακτοποίημα, αλλά σε βεβαιότητα της συγχώρησης από τον Κύριο του ελέους. η αλλαγή τρόπου ζωής.

Προτάσεις
• 1.Το Μυστήριο του Βαπτίσματος.
• Πρέπει να βελτιωθεί ο τρόπος τέλεσης της βαπτισματικής ακολουθίας, που είναι η υποδοχή των νέων μελών στην Εκκλησία και ταυτόχρονα μυστήριο οικοδομής όλου του σώματος της Εκκλησίας. Κληρικοί και λαϊκοί πρέπει κατά την τέλεση του Μυστηρίου να συμμετέχουν με την δέουσα ιεροπρέπεια, σοβαρότητα, ευπρέπεια και τάξη.
• Οι ανάδοχοι θα πρέπει να συμμετέχουν ουσιαστικά και όχι τυπικά στο Μυστήριο. Οπωσδήποτε πρέπει να είναι συνειδητοί Χριστιανοί.
• Πρέπει να γίνει προσπάθεια απεγκλωβισμού του Μυστηρίου του Βαπτίσματος από την εκκοσμίκευση, η οποία φανερώνεται μέσα από παράλογους στολισμούς, τη γελοιοποίηση του μυστηρίου στα προσκλη-τήρια, η βέβηλη εισβολή των τεχνικών μέσων, οι βαπτιστικές λαμπάδες με κούκλες, οι φωνασκίες, τα μη χριστιανικά ονόματα, τα διπλά ονόματα, η άσεμνη και προκλητική ενδυμασία κ.α.
•Οι χριστιανοί πρέπει να ενθυμούμεθα το Βάπτισμα και τις υποσχέσεις που δώσαμε.
Στην αναβάθμιση του Βαπτίσματος θα συντελούσε η επανασύνδεσή του με τη Θεία Λειτουργία, όπως γινόταν παλαιότερα.

- Στείλε Σχόλιο


Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να έχετε συνδεθεί ως μέλος. Πατήστε εδώ για να συνδεθείτε ή εδώ για να εγγραφείτε.

Επιστροφή στο blog
Συγγραφέας
nikospi
Νικόλαος
από Χίος, Ελλάδα


Περί Blog
blogs.musicheaven.gr/nikospi

ΠΟΛΛΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΚΑΙ ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ



Επίσημοι αναγνώστες (1)
Τα παρακάτω μέλη ενημερώνονται κάθε φορά που ανανεώνεται το blogΓίνε επίσημος αναγνώστης!

Πρόσφατα...
Δημοφιλέστερα...
Αρχείο...


Φιλικά Blogs

Links