ελληνική μουσική
    702 online   ·  210.851 μέλη
    αρχική > e-Περιοδικό > Aρθρα

    Το Σχολείο του Ροκ

    Μεγάλη δουλειά το ροκ φίλε μου! Μεγάλο σχολείο τα ακούσματα μέσα από τα φθαρμένα βινύλια και τα πικάπ της δεκαετίας του 60. Μακάριοι όσοι εμπιστεύτηκαν τις πρώτες τους ακροάσεις και την αισθητική τους παιδεία στα εισαγόμενα LP της εποχής. Όσοι τυχεροί τα κατάφεραν, μπόρεσαν να σχηματίσουν μια οικουμενική αντίληψη της κοινωνίας, του κόσμου.
    Γράφει το μέλος PeteP
    2 άρθρα στο MusicHeaven
    Κυριακή 04 Μαρ 2007
    Αφορισμός αυτά που λέω; Επικίνδυνη γενίκευση; Ίσως… Δεν είναι όμως καθόλου συμπτωματικό το ότι οι πιο συντηρητικές, οι πιο ξενοφοβικές, οι λιγότερο ανεκτικές οι πιο απόλυτες αντιλήψεις -και μπορείτε εύκολα να κάνετε κι εσείς μια μικρή δημοσκόπηση που θα σας επιβεβαιώσει τον κανόνα- έχουν αισθητικά πρότυπα τα «λαϊκά»!

    Ξέρω ότι ανοίγω μεγάλη συζήτηση αλλά η αλήθεια όπως εγώ την έχω αντιληφθεί τα τελευταία χρόνια είναι αυτή: Τον καιρό που στο διεθνές μουσικό σκηνικό ο κόσμος ζούσε την εξέλιξη του μουσικού είδους που άκουγε στο όνομα «Ροκ εντ Ρόλλ» στη χώρα μας, σχετικά απομονωμένοι πολιτιστικά, βιώναμε τις εξελίξεις που μας οδηγούσαν στη δικτατορία των συνταγματαρχών. Πολιτιστικά απομονωμένοι αλλά όχι πολιτικά! Βλέπετε την εποχή εκείνη αλλάζαμε σφαίρα επιρροής (αφού η Βρετανοί τα έκαναν σαλάτα με μεσανατολικό και Κυπριακό) και περνούσαμε πανηγυρικά πλέον το κατώφλι του Αμερικάνικου μαγαζιού που επιβεβαίωσε και σφράγισε την επικυριαρχία του με την επιβολή των χουνταίων.

    Εκείνη την ίδια εποχή έφταναν και στη χώρα μας τα πρώτα ψήγματα της μουσικής και αργότερα κοινωνικής κοσμογονίας. Η μαζική κουλτούρα του λαϊκού και του κινηματογράφου το μόνο που μπόρεσε να αντιληφθεί ήταν να δει τους γιεγιέδες και τους χίπις σαν καρικατούρες τύπου Τζανετάκου και Τσιβιλίκα. Οι θαμώνες των καφενείων και θιασώτες του βαρέως λαϊκού που κοίταζαν τους «γιεγιέδες» με ειρωνικά χαμόγελα και υπόκρουση το «μη βροντοχτυπάς τις χάντρες, η δουλειά κάνει τους άντρες», εξαντλούσαν την μαχητικότητά τους κατεβάζοντας και καμία ξανάστροφη στη σύζυγο αλλά καταπίνοντας αμάσητη τη χούντα.

    Την ίδια στιγμή αυτή η συνομοταξία «γιεγιέδων» και «μαλλιάδων», που αντιμετωπίστηκαν σαν μίασμα όχι μόνο από τους λαϊκούς αλλά και από τους «νοικοκυραίους» της εποχής, ανακάλυπτε μέσα από τη μουσική της τα παγκόσμια θέματα και όρους που ακουγόταν άκρως περίεργοι και ανατρεπτικοί για τα ήθη της εποχής, για να δημιουργήσει μετά από λίγο με αφορμή την προβολή του Γούντστοκ στη Βουκουρεστίου, μια από τις πρώτες συγκρούσεις με τους μπάτσους του Παπαδόπουλου και αργότερα με τη ροκ υπόκρουση πολύ πιο δυναμωμένη νοηματικά, τα γεγονότα της Νομικής.

    Οι απελευθερωμένες μουσικές φόρμες του Σαββόπουλου που γνώριζε σε ακόμα περισσότερους τον Ντύλαν, τον Χέντριξ και εξοικείωνε τους έλληνες ακροατές του με τις ροκ μουσικές, πρόσφερε πιθανά περισσότερα στην αντισυμβατική συνείδηση από ότι τα απαγορευμένα τραγούδια του Θεοδωράκη, περνώντας τον ακροατή του σε ένα χώρο ατέλειωτου θεματικού πλούτου

    Τα ροκάκια του τέλους του 60 και των πρώτων χρόνων του 70, ήταν το ειδησεογραφικό πρακτορείο της εποχής. Μέσα από τα κομμάτια του Dylan, του Country Joe, της Baez, των Doors και πάει λέγοντας, μια ολόκληρη γενιά μάθαινε τι συμβαίνει στο Βιετνάμ, στο πανεπιστήμιο του Μπέρκλευ για τους Γίπις και τους Χίπις και τα κοινόβια του Σαν Φρανσίσκο, του Λονδίνου και αλλού, σαν εναλλακτική πρόταση τρόπου ζωής και αξιών. Το ροκ πραγματευόταν μια εσωτερική ματιά στη συνείδηση του κάθε ακροατή του, αλλά ακόμα περισσότερο, μια ριζοσπαστική ματιά στα πολιτικά πράγματα της εποχής του, την στιγμή που ακόμα στην Ελλάδα ζούσαμε τον χειμώνα του «…όλο με γελάς με τους γεγέδες πας», του «Τούμπου Τούμπου Ζα» και του Κοινούση.

    Αυτά που δεν έφταναν ποτέ στα αυτιά της νεολαίας μέσα από τα λογοκριμένα δελτία ειδήσεων, έφταναν μέσα από τραγούδια σαν το “Give Peace A Chance” του Λένον.

    Όπως πολύ σωστά γράφει ο Μάκης Μηλάτος: «…από τον Morrison έμαθα για τον Ηράκλειτο, από τους MC5 και τους Last Poets για τους «Μαύρους Πάνθηρες», από τον Tim Buckley και τον John Mayall για την οικολογία, από το Monterey, το Woodstock και τους Greatful Dead για τους hippies και τη φιλοσοφία τους, από τους Lynyrd Skynyrd για τον αμερικάνικο νότο και τους σπουδαίους συγγραφείς που έχουν γράψει γι αυτόν …από τη μουσική έμαθα για τον Μάρτιν Λούθερ Κίνγκ, τον Bob Marley και τις σκέψεις των ράστα, από την Patti Smith και τον Jim Morrison για την ποίηση…».

    Ακόμα και σήμερα αυτή η οικουμενική, αντίληψη, για την οποία μιλήσαμε στην αρχή, η διευρυμένη σκέψη, η ανεκτικότητα, δημιουργεί την πρωτοπορία ακόμα και σε πολιτικό επίπεδο και φυσικά σε όποια πολιτιστική έκφανση. Κρίμα μόνο που τόσος κόσμος που σήμερα δηλώνει «ροκάς» δεν κατάφερε να εμβαθύνει και να ανακαλύψει τους παλιούς κρυμμένους θησαυρούς που άνοιξαν τόσες πόρτες στην αντίληψη μιας γενιάς.

    Tags
    Καλλιτέχνες:Bob MarleyLynyrd Skynyrd



    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #7426   /   03.03.2007, 16:13   /   Αναφορά
    Πολύ ωραίο κείμενο και πολύ αληθινό.



    Μέ εξαίρεση την νύξη περί τά πολιτικά,όλο το υπόλοιπο κείμενό σου μού ξαναθύμισε τήν εφηβική μου ηλικία.Δέν ξέρω τί ηλικία έχεις,αλλά όλα αυτά που γράφεις εγώ τά έζησα-θυμάμαι ακόμα κάποιο άρθρο σέ περιοδικό τής εποχής όπου ο αρθρογράφος παρέθετε τους στίχους τού Ob-la-di Ob-la-da ώς τό αντιπροσωπευτικώτερο τραγούδι τών Beatles γιά να καταλήξη στό συμπέρασμα "νά μέ τί μουσική μεγαλώνει η νεολαία μας",θυμάμαι όταν ήρθαν οι POLL να παίξουν στο σχολείο μας (Λεόντειος Νέας Σμύρνης) καί έγινε μέγας σάλος-μέχρι επιθεωρητή ΜΕ μάς έστειλαν γιά να μάς "νουθετήση".Θυμάμαι ταινία ελληνικού κινηματογράφου μέ τους "the LSD band" (γιά να μάς περάσουν το μήνυμα οτι "όλοι αυτοί οι γεγέδες και οι χίππιδες είναι απλά πρεζάκια").



    Ακόμα και στίς απαρχές τής μεταπολίτευσης,το ρόκ στην Ελλάδα αντιμετωπιζόταν διστακτικά,ιδιαίτερα δέ η νεολαία τής ΚΝΕ το είχε...υπό διωγμόν,ώς "αμερικανόφερτο" καί "καπιταλιστικό".Θυμάμαι οτι περνώντας από μιά προ-φεστιβαλική εκδήλωση στά Πατήσια είχα δεί δύο "πανώ" όπου στο ένα απεικονιζόταν μέ σκίτσα το lifestyle μίας νεαρής "από την Κηφισιά" -καί άρα,κατά την λογική τους,πλουσιόπαιδο-που ξυπνούσε το πρωϊ σιγοσφυρίζοντας "το τελευταίο χιτάκι κάποιου αμερικάνικου συγκροτήματος" καί στο άλλο,μέ την επικεφαλίδα "ενώ εμείς ψυχαγωγούμαστε μέ το αληθινό τραγούδι" από κάτω είχε ζωγραφισμένα τρία μπουζούκια.....
    #7506   /   08.03.2007, 14:30
    Σ' ευχαριστώ για τα σχόλιά σου. Η αντιμετώπιση του ροκ από την "αριστερά" και ειδικά της ΚΝΕ ίσως αποτελέσει κάποτε αφορμή για ολόκληρο βιβλίο. Τουλάχιστον οι του "Πήγα" κάποτε κάνανε αφιερώματα στο ροκ στα φεστιβάλ τους.

    Αλλά είναι γεγονός πως οι ακραιφνείς ΚΚΕ ποτέ δεν βλέπουν με καλό μάτι οτιδήποτε είναι υπερβολικά "ελευθεριάζον" για να ενταχθεί σε καλούπια ακόμα και αριστερά.

    Έτσι το θέλουμε εμείς το ροκ (του οποίου τις καλές μέρες οριακά προλάβαμε και ζήσαμε). Ανένταχτο, να πολεμάει με τον αμπλαούμπλικο τρόπο του κάθε μορφής συμβάσεις.

    Τώρα -για να υποσκάψω και λίγο τα λεγομενά μου- μπορεί κιόλας το Obla-di Obla-da να είναι το αντίστοιχο "Τουμπου-τουμπου-ζα" (χαχα!). Αλλά απο τους Beatles μπορεί να είναι και ενας κατεκτημένος σουρεαλισμός. Από την μίζερη ελληνική σκηνή των '70, τι σκατά ήταν;

    #7507   /   08.03.2007, 14:31
    "Πήγα" = "Ρήγα" (νεολαίοι του ΚΚΕ εσωτ.)

    #7511   /   08.03.2007, 20:11
    Οντως έτσι ήταν.Ομως από κάποια στιγμή και μετά οι ΚΝίτες έβαλαν νερό στο (ερυθρό,προφανώς) κρασί τους καί έτσι ήταν μεγάλη η έκπληξή μου όταν ο γνωστός Ιλάν (που τότε συμμετείχε στην διοργάνωση τών φεστιβάλ τους) πρότεινε στους SCORIA-μέ τους οποίους έπαιζα τότε-να παίξουμε στο φεστιβάλ που έκαναν στό ΣΕΦ.Μάς βόλευε μάλιστα διότι ήταν κοντά στο "Σκιάχτρο" και εκείνη την μέρα (Σάββατο) είχαμε live,οπότε τά συνδυάσαμε.

    Δέν μπορώ να πώ πάντως οτι ήταν και τόσο "μίζερη" η Ελληνική σκηνή τών '70.Αλλωστε σχεδόν όλοι οι μεγάλοι Ελληνες μουσικοί τού ρόκ έδρασαν εκείνη την εποχή (Σιδηρόπουλος,Πουλικάκος,SOCRATES κλπ).Αν θεωρήσουμε μίζερη την τότε σκηνή,τί να πούμε γιά την σημερινή;

    #7519   /   09.03.2007, 14:16
    Αααα να που παρεξηγήθηκα! Είναι δυνατόν να λέω "μίζερη σκηνή" και να εννοώ το ελληνικό ρόκ; Όχι βέβαια! Μιλάω για την λαική και "έντεχνη" μουσική όπου και εντάσεται το αναφερθέν μεγαλούργημα. Θα μπορούσα να λοιδωρήσω το ελληνικό ροκ που τόσο αγάπησα ("Μουσικό Εξπρές" συναυλία ελληνικών γκρούπ στου Ζωγράφου το 81);

    Η ελληνική ροκ σκηνή του 70 ανεξάρτητα από τη μουσικολογική τους αξία ήταν ΠΟΛΥΤΙΜΗ γιατί έκανε τη διαφορά στην τελματωμένη μουσική σκηνή που είχε τα γνωστά μεταπολιτευτικά σύνδρομα (αλήθεια τώρα που είπα "σύνδρομο" τι να κάνει ο Νίκος Γκίνης;).



    Φιλιά!

    #7520   /   09.03.2007, 20:23
    Εχω ακόμα την απορία γιά ποιό σκοπό ο Μαρκόπουλος έγραψε αυτό το τραγούδι (νομίζω οι στίχοι είναι δικοί του).Μάλλον γιά κάποιο κωμικό τηλεοπτικό σήριαλ πρέπει να ήταν.



    Μιά και μίλησες γιά συναυλία στού Ζωγράφου το '81,έχω την εντύπωση οτι είχα παίξει κι'εγώ σ'αυτήν,μέ τους ΚΑΚΤΟΣ (στους οποίους μόλις τότε είχα ξεκινήσει να παίζω).Ενας από τους συμμετέχοντες μάλιστα ήταν και ο Λάκης Παπαδόπουλος (ο γνωστός έχων τά ψηλά ρεβέρ).



    Τόν Γκίνη έχω να τον δώ από την εποχή τής ΜΟΥΣΥΝΚΑ μέ τά live στο RODEO.Είχα πετύχει όμως τον Τσίκο πρίν κάτι χρόνια σέ ένα μαγαζί μουσικών οργάνων.Υποψιάζομαι οτι αμφότεροι έχουν αποσυρθεί από τά ελληνικά ρόκ δρώμενα.Ισως ο Orfeus νά ξέρη περισσότερες λεπτομέρειες.

    #7521   /   09.03.2007, 20:47
    Φυσικά και είχες παίξει. Τη συναυλία την οργανώσαμε με τον Ψαλτάκη και τους άλλους του Μ. Ε.

    #7427   /   03.03.2007, 17:36   /   Αναφορά
    Κοίτα να δεις σύμπτωση... Αυτές τις μέρες σκεφτόμουνα να γράψω κάτι για το βιβλίο του Μάκη Μηλάτου 101 Δίσκοι που σημάδεψαν την ποπ κουλτούρα. :-)



    Και μια που κάτι γράφτηκε για το "Τούμπου-τούμπου-ζα", να πω πως, προσωπικά (τον άκουγα από νωρίτερα, βέβαια), τον Παύλο Σιδηρόπουλο τον γνώρισα σε μια συναυλία του Γιάννη Μαρκόπουλου, στο σινεμά "Κεντρικό" της Κω (δεν υπάρχει πια) στα τέλη της δεκαετίας του 1970. Ανάμεσα στα τραγούδια που είχε πει τότε, ήταν και το "Τούμπου-τούμπου-ζα", ντουέτο με τον Λάκη Χαλκιά...



    #7428   /   03.03.2007, 20:45
    Το συγκεκριμένο τραγούδι το έχει τραγουδήσει ο Χαλκιάς στην ηχογράφηση (δέν θυμάμαι σέ ποιόν δίσκο τού Μαρκόπουλου είναι,αλλά το είχα ακούσει από το ραδιόφωνο αρκετές φορές και η φωνή τού Χαλκιά είναι χαρακτηριστική καί εύκολα αναγνωρίσιμη).Εις δέ το "Κύτταρο" τραγουδούσε το τραγούδι αυτό πάλι ντουέτο μέ τον Σιδηρόπουλο.

    Υποθέτω οτι στην συναυλία εκείνη ο Μαρκόπουλος παρουσίαζε και το "Οροπέδιο" (ενδεχομένως καί ολόκληρο το πρόγραμμα που είχε παρουσιάσει και στο "Κύτταρο";Θυμάσαι ποιοί μουσικοί έπαιζαν μαζί του;)



    Νά σημειώσω επίσης οτι και τον Μάκη Μηλάτο έχω γνωρίσει προσωπικά,λόγω τής εμπλοκής του ώς παραγωγού σέ ένα compilation LP στο οποίο συμμετείχα μέ τους ΚΑΚΤΟΣ γύρω στίς αρχές τής δεκαετίας τού '80.

    #7436   /   05.03.2007, 13:18
    Ναι, Αλμπέρτο. Πρέπει να ήταν την ίδια εποχή με το "Κύτταρο". Τραγουδούσαν: Λάκης Χαλκιάς, Χαράλαμπος Γαργανουράκης, Λιζέτα Νικολάου και Παύλος Σιδηρόπουλος.

    :-)

    #7510   /   08.03.2007, 19:57
    Αυτή ήταν και η ομάδα τραγουδιστών τού Μαρκόπουλου στό Κύτταρο.Στην δέ ορχήστρα του έπαιζαν:Νίκος Σαμπασιώτης (ακουστική κιθάρα),Αντρέας Ροδουσάκης (ηλεκτρικό κοντραμπάσσο,όργανο ιδιαίτερα πρωτοφανές εκείνη την εποχή στην Ελλάδα),Γιάννης Ρενιέρης (τύμπανα),Αριστείδης Μόσχος (σαντούρι-μάλιστα τήν βραδυά που πήγα εγώ,ξαφνικά κάποιος από το κοινό φώναξε "νά κάνη σόλο ο Μόσχος" καί όντως έκανε ένα σόλο που έκλεισε τό στόμα και αυτουνού που είχε φωνάξει και όλων ημών τών υπολοίπων που μείναμε "άλογοι",όπως λέει και ο κύριος συνάδελφος antreas_dr) καί ο Γιάννης Σπάθας (ηλεκτρική κιθάρα).



    Η σύμπραξη τού Μαρκόπουλου μέ τους δύο ροκάδες (Σπάθα και Σιδηρόπουλο) συζητήθηκε αρκετά εκείνη την εποχή που οι "διαχωριστικές γραμμές" μεταξύ τών διαφόρων μουσικών ιδιωμάτων ήταν πιό έντονες.

    #9822   /   09.10.2007, 21:15
    το κομματι αυτο υπαρχει στον δισκο του Μαρκοπουλου ''Ανεξαρτητα''

    και στο ρεφραιν τραγουδα και ο Σιδηροπουλος .

    #7435   /   05.03.2007, 10:51   /   Αναφορά
    Eimai poli mikros gia na kserw tetoia stoixeia kai se euxaristw gia tin eukairia pou mas dineis grafwntas tetoia pragmata. Auta pou les ta eixa akousei feugalea apo megaliterous, alla twra ta epibebaiwnw.
    #7462   /   06.03.2007, 19:17
    Κρίμα μόνο που τόσος κόσμος που σήμερα δηλώνει «ροκάς» δεν κατάφερε να εμβαθύνει και να ανακαλύψει τους παλιούς κρυμμένους θησαυρούς που άνοιξαν τόσες πόρτες στην αντίληψη μιας γενιάς.



    m arese auto pou egrapses!!!!! kai genika olo to arthro


    #7475   /   07.03.2007, 14:11   /   Αναφορά
    Και λίγα λες.

    ---------------------

    Προτείνω ανεπιφύλακτα το βιβλίο : Ροκ Το Ελληνικό του Μ.Νταλούκα.
    #7544   /   10.03.2007, 22:05
    ΦΥΣΙΚΑ ΚΑΙ ΛΕΕΙ ΛΙΓΑ...


    #7554   /   12.03.2007, 18:28
    Θες κι άλλα;;;

    #8738   /   27.06.2007, 01:01   /   Αναφορά
    Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΠΑΝΤΑ ΕΙΧΕ ΤΗ ΔΥΝΑΜΗ ΝΑ ΠΕΡΝΑ ΜΗΝΥΜΑΤΑ ΟΣΟ ΚΑΙ ΝΑ ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΝ ΚΑΠΟΙΟΙ ΤΟ ΑΝΤΙΘΕΤΟ ..





    ΩΡΑΙΟ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΜΠΡΑΒΟ !
    #8763   /   30.06.2007, 23:46   /   Αναφορά
    Το rock δεν είναι απλά μια μουσική είναι τρόπος ζωής, όποιος απλά ακούει rock δεν πληρεί τις προυποθέσεις να αυτοαποκαλείται και ροκάς!Σκεφτόμουν να γράψω και γω για το rock αλλά με προβλημάτισες, πιστεύω χρειάζεται να ψαχτώ λίγο παραπάνω!Τέλεια τα όσα έγραψες, αν και χρειάζεται μήνες και τόνους πακέτα από τσιγάρα για να γράψει κάποιος όσα πραγματικά θέλει να πει, εσύ τα χώρεσες σ'ένα μικρό και διαφωτιστικό κείμενο.... Εύγε...
    #9210   /   27.08.2007, 19:24   /   Αναφορά
    rigas fobero to biblio se enimerwnei gia thn koultoura ta eidh mousikhs kai thn epikratousa polithkh se ena fobero sindiasmo ton opoio ekfrazei sxedon magika !!!



    to protinw kai egw to biblio auto an kai kanei ligo akriba.

    (to brika sto newsstand sthn stash sygkrou fix tou metro)



    kalo to arthro peteP
    #19632   /   13.02.2010, 12:04   /   Αναφορά
    Mπράβο, πολύ ωραίο κείμενο, που αποδεικνύει ότι και το ροκ έχει την αξία του... Και αυτό είναι αλήθεια. Τι αισθήματα τι μυνήματα μου πέρασαν ροκ τραγούδια δεν λέγεται. Για να μην αναφέρω αυτά που θα μου περάσουν στο μέλλον. Έτσι όπως κάθε μουσική έτσι και το ροκ ότι και να πεις αξίζει.