’λλα λέει η θειά μου...
...άλλα ακούν τ' αυτιά μου!
15 Φεβρουαρίου 2008, 08:06
Χαρά και εργασία...


Έχω κατά καιρούς παρατηρήσει ότι πάρα πολλοί, ίσως οι περισσότεροι, παίρνουν τα πράγματα δεδομένα. Έτσι είναι, έτσι τα βρήκαμε, έτσι παραμένουν. Χωρίς καμία διάθεση αμφισβήτησης, χωρίς καμία δεύτερη σκέψη, χωρίς καμία ανάλυση (εμένα μου αρέσει γενικά να αναλύω τα πράγματα αλλά και να «ληστεύω» ιδέες και σκέψεις, εξ΄ου και το nickname μου), οι περισσότεροι αποδέχονται τα πάντα. Από τη θρησκεία και την παράδοση ως τις ανθρώπινες σχέσεις και τις κοινωνικές δομές. Δεν το σκέφτονται, δεν το «δουλεύουν» το πράγμα, δεν αμφισβητούν, δεν προσπαθούν να δουν τις συνιστώσες του και να φτάσουν στο «δια ταύτα» (είναι βλέπεις και κουραστικό, δεν ανοίγουμε την τηλεόραση καλύτερα…). Βέβαια, αυτή είναι και η βάση, η απαρχή της Φιλοσοφίας, αλλά και μόνο να το πεις κάπου σε έχουν πάρει στο ψιλό, σε γιουχάρουν ως «κουλτουριάρη» και σου πετάνε ντομάτες.

 Στο συγκεκριμένο ποστ, αφού από διαδικτυακές ντομάτες δεν κινδυνεύω παρά μόνο από δεικτικά σχόλια, θα φιλοσοφήσω λίγο το θέμα της εργασίας, με έμφαση στην εργασιομανία ως φαινομένου κοινωνικού αλλά και ως ψυχικής διαταραχής.  Ο παλαιολιθικός άνθρωπος, ως κυνηγός και τροφοσυλλέκτης, ασκούσε αυτές τις δύο ασχολίες για να συντηρηθεί και το πράγμα τελείωνε εκεί, χωρίς ασφαλιστικό, συντάξεις και εφάπαξ, επιδόματα αδείας, project managers και bonus παραγωγικότητας. Το πράγμα άρχισε όμως να στραβώνει ήδη από την νεολιθική εποχή όπου ο άνθρωπος άρχισε πλέον να καλλιεργεί τη γη και να εκτρέφει τα ζώα αντί να τα κυνηγά. Η ατομική ιδιοκτησία ήταν πλέον γεγονός όπως και οι έννοιες του χωραφιού, του κτήματος, της σοδειάς, άρα και του πλούτου. Κάποιος είχε περισσότερη σοδειά, μεγαλύτερο κοπάδι και μεγαλύτερα κτήματα από τον άλλο. ’ρχισαν να αναπτύσσονται και οι πρώτοι μόνιμοι οικισμοί και κοινωνικές δομές. ’ρχισε να υφίσταται και η έννοια της οικογένειας αλλά και της πατρότητας, διότι σε κάποιον έπρεπε να κληροδοτηθεί η περιουσία, μη χαθεί, κρίμα είναι. Οι ανάγκες άρχισαν να αυξάνονται και για να καλυφθούν άρχισαν να δημιουργούνται και τα επαγγέλματα, γεωργός, ψαράς, κυνηγός, οικοδόμος,  αλλά αργότερα και γραφιάς και άλλα επαγγέλματα λαμογιών παρασιτικά όπως τραπεζίτης και βέβαια ιερέας. Για τις ανταλλαγές των προϊόντων επινοήθηκε και η σατανικότερη εφεύρεση όλων των εποχών, το χρήμα. Και, φυσικά, έπρεπε κάποιος να κάνει κουμάντο στο χωριό και να το προστατεύει από τις βλέψεις στην περιουσία από τους κατοίκους του παρακάτω χωριού, οπότε να’ σου και οι άρχοντες,  που συνήθως ήταν οι πλουσιότεροι, οι μπάτσοι και ο στρατός, οι ανέκαθεν παρασιτικοί, αργόμισθοι και γλύφτες των αρχόντων.  Όπως μπορείτε να καταλάβετε, τα πράγματα λίγο έχουν αλλάξει ως προς την ουσία τους από το 5000 π.X.

Με τους πολέμους, τους αιχμαλώτους και την αύξηση των πληθυσμών όποιος είχε μεγάλη περιουσία, δεν ήταν κορόιδο να δουλεύει για πάρτη του τα κτήματα, οπότε να’ σου και ο θεσμός της δουλείας, ο οποίος επέζησε στην απάνθρωπη αρχαία του μορφή μέχρι και τον 19ο αι., και κατά τη γνώμη μου επιζεί και σήμερα σε πιο λάιτ εκδοχή, με το politically correct σύστημα της μισθωτής εργασίας.  Έτσι, τα δουλάκια δουλεύουν, με μόνο ένα κομμάτι ψωμί να μην ψοφήσουν, και ο ιδιοκτήτης πλουτίζει και κάααθεται, ουπς σόρυ, «διοικεί», ξέρεις τι ευθύνες και κούραση έχει αυτό;.

Η σκληρή, ανιαρή και διεκπεραιωτική δουλειά δεν συνάδει με υψηλά πνευματικά επιτεύγματα. ’λλο δουλεύω σαν το μουλάρι, αγγαρεία και ρουτίνα και άλλο εργάζομαι, δημιουργώ κάνω κάτι το περισσότερο που μένει. Αν δουλεύεις σκληρά για το ψωμί σου, είναι δυνατόν να σκέφτεσαι φιλοσοφίες για το «είναι» και το «φαίνεσθαι»; Οι αρχαίοι ελεύθεροι Αθηναίοι, αντιπαθούσαν όσο τίποτα τη χειρωνακτική εργασία, είπαμε ότι οι δούλοι τα έκαναν αυτά, και αυτός θεωρείται ένας από τους λόγους που εξελίχθηκε η φιλοσοφία, τα γράμματα και το δράμα, καθώς οι Αθηναίοι ήταν ξεκούραστοι και απαλλαγμένοι από το μαγγανοπήγαδο σκότωναν την ώρα τους όχι πίνοντας μόνο κεκραμμένον οίνον αλλά συζητώντας στην Αγορά για τα κοινά και φιλοσοφώντας. Βέβαια, η αλλεργία τους στη χειρωνακτική εργασία, άρα και στο πείραμα, είναι υπεύθυνη για την καθυστέρηση των φυσικών επιστημών σε σχέση με τη φιλοσοφία στα κλασικά χρόνια, όμως αργότερα, στα ελληνιστικά, πήραν κι αυτές ώθηση με πιο γνωστό τον και μηχανικό και μαθηματικό Αρχιμήδη.  Αν λίγο δείτε στην ιστορία των επιστημών τις μορφές του πνεύματος και της διανόησης, θα  αντιληφθείτε ότι οι περισσότεροι διανοητές και επιστήμονες μέχρι και τον 20ο αι. ήταν της ανώτερης κοινωνικής τάξης, όχι λόγω ευφυΐας, αλλά λόγω συνθηκών και απαλλαγής από τη ρουτίνα και το σωματικό μόχθο. Η βιομηχανική εποχή άλλαξε τους κολίγους και τους δούλους στα φέουδα σε βιομηχανικούς εργάτες και η σημερινή μας εποχή που από κάποιους χαρακτηρίζεται «τεχνολογική» έχει μετατρέψει τους (μη σκεπτόμενους που είπα στην αρχή) εργαζόμενους σε υπαλλήλους καριερίστες, με έντονο το αίσθημα του ανταγωνισμού, της κοινωνικής ανόδου και του bonus για την κάλυψη των ολοένα αυξανόμενων καταναλωτικών αναγκών, πιστωτικών καρτών και άλλων δεινών.

Θα μου πει τώρα κάποιος, εντάξει ρε φίλε, καλά μας τα ζάλισες με όλα αυτά, και τι προτείνεις τώρα να την πέσουμε κάτω από ένα δέντρο ξάπλα και να τα ξύνουμε;

Αφού ζούμε στο υπάρχον σύστημα, μας αρέσει ή όχι πρέπει να παίξουμε με τους κανόνες του. Αυτό όμως σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει ότι ευχαρίστως το αποδεχόμαστε και δεν καταλαβαίνουμε τι παίζει. Η εργασιομανία, η οποία βολεύει πολύ τους «αποπάνω», είτε προέρχεται από άγνοια της εκμετάλλευσης που υφίσταται κάποιος, σε συνδυασμό με ένα διαστρεβλωμένο ενοχικό δήθεν «αίσθημα ευθύνης» και με μια σπαστική νοοτροπία του «καλού παιδιού» ή και το φόβο της απόλυσης. Μπορεί επίσης να προέρχεται από την ανύπαρκτη ή προβληματική προσωπική και οικογενειακή ζωή κάποιου, οπότε προσπαθεί να γεμίσει τις ώρες του με τη δουλειά και τις αμισθί υπερωρίες, φερόμενος όμως έστω και εν αγνοία του (που δεν το πολυπιστεύω αυτό δηλαδή) εντελώς αντισυναδελφικά, κάνοντας τους άλλους να φαίνονται αδιάφοροι στα μάτια του προϊστάμενου. Πάντως, για όσους εργασιομανείς έχω συναντήσει, αν και θα περίμενες ο ζήλος και το άγχος που δήθεν έχουν να εξαργυρώνεται σε θαυμαστές επιδόσεις και επιτεύγματα, σε καμία περίπτωση δεν αντιλήφθηκα κάτι τέτοιο. Αντιθέτως, οι πιο ισορροπημένοι άνθρωποι (που τολμώ να εντάξω και εγώ τον εαυτό μου) είναι αποτελεσματικότεροι σε λιγότερο χρόνο δουλειάς, πιο χαλαρά αλλά και πιο αθόρυβα. Η ζωή μετά τη δουλειά, την όποια δουλειά, ακόμα και την πιο δημιουργική, είναι απείρως σημαντικότερη.

 

Έτσι για να μην αλλάξω το στυλ μου, στον αντίποδα της εργασιομανίας, θα αναφέρω το εξής περιστατικό: συνάντησα προ ημερών ένα φίλο δημόσιο υπάλληλο και τον ρώτησα για ένα φίλο του, δικηγόρο, επίσης δημόσιο υπάλληλο που είχα γνωρίσει κάποτε. Ο τύπος αυτός διορίστηκε στο Υπουργείο Τουρισμού (γεια σου ’ρη τέκνουρα). Όταν πρωτοπήγε εκεί, πάει η προϊσταμένη του να του αναθέσει μια υπόθεση:

-κ. Θ., σας φέρνω τον φάκελο με την πρώτη σας υπόθεση.

-(αφού τον περιεργάζεται λίγα λεπτά), κ. προϊσταμένη, κοιτάξτε. Εγώ είμαι έμπειρος νομικός, είμαι 37 ετών, έχω ασκήσει μαχόμενη δικηγορία, και έχω μεταπτυχιακό στο ναυτιλιακό δίκαιο. Θα σας παρακαλούσα θερμά να μην με απασχολείτε με τέτοιες αστείες υποθέσεις, με υποτιμάτε, αναθέστε τις  σε κάποιους νεότερους συναδέρφους!

Έτσι, ο φιλαράκος τη γλίτωσε, καφεδάκι, στριφτό τσιγάρο, εφημερίδα, τράπεζα, ουζάκι και οι μέρες περνούσαν. Κάποια στιγμή σκάει και μια όντως σοβαρή υπόθεση. Η προϊσταμένη του Θ. παίρνει το φάκελο:

-κ.Θ. σας φέρνω μια υπόθεση αντάξιά σας!

- Όχι, κ. προϊσταμένη, δεν υπάρχει περίπτωση! Θέλετε να με κλείσετε φυλακή; Μπορώ εγώ, νέος υπάλληλος να αναλάβω τέτοια ευθύνη; Και αν την αναλάβω, σας καθιστώ υπεύθυνη για οποιοδήποτε σφάλμα μου!

Η προϊσταμένη τα μάζεψε κι έφυγε, ο Θ. έστριψε τσιγάρο χαμογελώντας…

 
9 σχόλια - Στείλε Σχόλιο

neerie (15.02.2008)
Ενδιαφέρον, αυτό με τους φιλόσοφους όπως και το παράδειγμα στο τέλος με τους "έξυπνους" τους είδους μας.

Συμφωνώ σε γενικές γραμμές, διαφωνώ όμως στο ότι οι εργασιομανείς δεν έχουν συνήθως επιδόσεις μεγαλύτερες από τον μέσο υπάλληλο... Συνήθως φέρνουν εξαιρετικά αποτελέσματα, μέχρι να καταρρεύσουν, και πάλι από την αρχή. Αν δεν καταρρεύσουν αυτοί καταρρέει η υπόλοιπη τους ζωή, οπότε είτε αναθεωρούν, είτε μένουν μόνοι ωσάν καλαμιά στον κάμπο, θεριεύουν, κλείνονται πίσω από τεράστιους τοίχους άμυνας και γίνονται δράκοι - με φωτιές και δόντια μεγάλα. Είναι και κάποιοι που περιέργως τα προλαβαίνουν όλα, στην επαγγελματική τους ζωή, με ζηλευτές επιδόσεις αλλά και στην προσωπική τους ζωή. Αυτοί είναι τα λεγόμενα παιδιά/μεγάλοι-θαύματα, αυτούς τους τρώνε σε λίγο καιρό οι άλλοι δράκοι.
Φυσικά μπορεί να έχω και λάθος.
καλημέρα!
analystis (15.02.2008)
neerie, σε γενικές γραμμές συμφωνούμε. Θα ήθελα να προσθέσω δύο περιπτώσεις εργασιομανών. ο ένας, ορκισμένο γεροντοπαλήκαρο, ερευνητής (μετεωρολόγος) σε Ινστιτούτο που δούλευα και εγώ κάποτε. Όλη του η ζωή ήταν η δουλειά του. Δεν μπορούσε να μιλήσει για τίποτε άλλο, και όμως σαν επιστήμονας δεν ξέφευγε από τη μετριότητα. Τα ΣΚ ήταν το μεγάλο του δράμα. Ακόμα τον βλέπω να τριγυρνά σαν την άδικη κατάρα στους δρόμους της Αθήνας, χωρίς προορισμό, να κάθεται μόνος του για καφέ, και να κοιτά τον ουρανό, μήπως και ρίξει καμιά ψιχάλα για να πάει να τη μαζέψει στο ινστιτούτο. Πως θα αντέξει τη σύνταξη, αναρωτιόμασταν όλοι.
Η άλλη περίπτωση είναι η νυν προϊσταμένη μου, επί 20 χρόνια εργασιομανής αλλά εσχάτως μετανοήσασα. "και τι κατάλαβα τόσα χρόνια; το μόνο που μου έμεινε είναι έλκος και προβλήματα υγείας", "Τι, τέτοια ώρα συνεχίζετε δουλειά; σηκωθείτε φύγετε, σε 5-10 χρόνια θα με θυμηθείτε, η δουλειά δεν τελειώνει ποτέ, και αύριο μέρα είναι..."
gusfunn (15.02.2008)
είναι σημαντικό πράγμα η ισορροπία, και το να μην γινόμαστε η δουλεία , όπως είναι σημαντικό, να δουλεύουμε δημιουργικά.
καλημέρα

margo (15.02.2008)
όπως τα λέει ο φίλος gusfunn.
Πολύ καλή σου μέρα Νίκο και όσο γίνεται πιο δημιουργική :)
Blacksad (15.02.2008)
Εμένα πάντως αυτό μου ήρθε στο μυαλό όταν το διάβασα:

Είναι απόγευμα και ο μπάρμπας από το ωραίο νησάκι του Αιγαίου έχει
πάει για ψάρεμα στην αμμουδιά. Αφού ρίχνει την πετονιά ξαπλώνει προς τα
πίσω στηριζόμενος στους αγκώνες του και αρχίζει να αγναντεύει περιμένοντας κάποιο τσίμπημα. Σε λίγο εμφανίζεται ένας επιχειρηματίας στην αμμουδιά που είχε πάει βόλτα για να αποβάλει λίγο από το στρες που του δημιουργούσαν οι δουλειές του.

Βλέποντας τον ψαρά να ψαρεύει τόσο νωχελικά, τον πλησιάζει και του λέει:
- Δεν κάνεις καλά, με αυτό τον τρόπο δεν θα πιάσεις ψάρια. Πρέπει να
βρέξεις κώλο αν θέλεις να πιάσεις ψάρια
- Για ποιο λόγο; τον ρωτάει ο ψαράς.
- Θα τα πουλάς και θα βγάζεις κέρδος.
- Για ποιο λόγο;
- Μετά από λίγο καιρό με τα κέρδη θα πάρεις δίχτυα ώστε να πιάνεις
περισσότερα ψάρια
- Για ποιο λόγο; λέει και πάλι ο ψαράς.
Λίγο ενοχλημένος, ο επιχειρηματίας αποκρίνεται :
- Πιάνοντας περισσότερα ψάρια θα μπορέσεις να πάρεις μία βάρκα και να
βγάλεις περισσότερα χρήματα
- Για ποιο λόγο; ξαναλέει ο ψαράς.
Έχει αρχίσει να του την δίνει του επιχειρηματία η μονότονη απάντηση του
ψαρά αλλά υπομονετικά του εξηγεί:
- Με τα χρήματα θα αγοράσεις ένα μεγαλύτερο πλοίο και θα προσλάβεις
ανθρώπους να σε βοηθούν!
- Για ποιο λόγο; ρωτάει και πάλι ο ψαράς.
Ο επιχειρηματίας είναι πλέον κατακόκκινος, γεμάτος θυμό!
- Μα δεν καταλαβαίνεις; Σε λίγα χρόνια θα έχεις έναν ολόκληρο στόλο από
ψαράδικα, με πολλούς υπαλλήλους, που θα ψαρεύουν σε όλες τις θάλασσες του
κόσμου, για λογαριασμό σου.
- Για ποιο λόγο;

- 'Ετσι, θα μπορέσεις να εισάγεις την εταιρεία σου στο
χρηματιστήριο. Θα θησαυρίσεις και μετά, χωρίς να σκας, το μόνο που θα
έχεις να κάνεις είναι να κάθεσαι στην αμμουδιά και να βλέπεις το
ηλιοβασίλεμα!!

- Γιατί, τώρα τι κάνω;
Hastaroth (15.02.2008)
Ο Θαλής ο Μιλήσιος,ο μέγας ούτος φιλόσοφος,το είχε πεί ξεκάθαρα:"Πάν μέτρον άριστον".

Ο ίδιος αυτός Θαλής εφήρμοσε για το θέμα τού γάμου του το σύστημα τού γνωστού σου δικηγόρου.Οταν ήταν νέος,τού έλεγε η μητέρα του να παντρευτή και αυτός απαντούσε "ουκέτι καιρός" (δέν ήρθε ακόμα ο καιρός).Πέρασαν τά χρόνια,η μητέρα του πέθανε,αυτός μεγάλωσε,οι φίλοι του τού έλεγαν οτι πρέπει πιά να παντρευτή και αυτός απαντούσε "ούπω καιρός" (πέρασε πιά ο καιρός).Καί έτσι,φέρνοντας τά πράγματα ώστε νά τον βολεύουν πάντοτε,παρέμεινε ανύπαντρος και τη γλύτωσε...

΄Σού εύχομαι μιά καλή και δημιουργική μέρα εργασίας (καί όχι δουλειάς).
mprizas (16.02.2008)
Φιλοσοφημένος ως τα μπούνια!
Και αυτός ο φιλαράκος σου μποέμ τυπάκος, λεβέντης!

Γιατ΄τελικά στη ζωή μετράνε τα ΟΧΙ κι αυτά γιορτάζουμε!

Και εν τέλει υπάρχει το μέγα δίλημμα: Να ζεις ή να δουλεύεις? από δω φαίνονται όλα!

c_tse (21.02.2008)
Καλησπέρα.
Ωραίο το ανέκδοτο του Blacksad.
Τελικά ίσως ότι και να κάνουμε να γυρνάμε στο ίδιο σημείο. Ακόμη κι αυτά που θυμόμαστε και...χαιρόμαστε στο τέλος τα ξεχνάμε.
Πάντως, σήμερα η νύχτα είναι πρώτη.


Τουλάχιστον, καλό βράδυ λοιπόν!
analystis (22.02.2008)
gussfun, margo, ευχαριστώ πολύ
Blacksad, έπρεπε απλά και μόνο να γράψω την ιστορία σου αυτή αντί για όλο αυτό το κατεβατό
Hastaroth, μάλλον το Θ. του φιλαράκου βγαίνει από το Θαλής...
mpriza, τιμή μου να δέχομαι τα εύσημα από τέτοιον μάστορα! συμπλήρωσες το ποστ ιδανικά!
c_tse, ευχαριστώ και επιφυλάσσομαι...

Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να έχετε συνδεθεί ως μέλος. Πατήστε εδώ για να συνδεθείτε ή εδώ για να εγγραφείτε.

Επιστροφή στο blog
Συγγραφέας
analystis
Νίκος
Μεγαλο-πολυ μεγαλο-εισοδηματίας
από ΠΛΑΤΕΙΑ ΒΙΚΤΩΡΙΑΣ


Περί Blog
blogs.musicheaven.gr/analystis

"ΛΗΣΤΕΙΕΣ" ΚΑΙ "ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ"

Tags

βιογραφίες επιστήμη μουσική χιούμορ σχέσεις χιούμορ παιδί



Επίσημοι αναγνώστες (8)
Τα παρακάτω μέλη ενημερώνονται κάθε φορά που ανανεώνεται το blogΓίνε επίσημος αναγνώστης!

Πρόσφατα...
Δημοφιλέστερα...
Αρχείο...


Φιλικά Blogs

Links