Η καθημερινότητα κι εγώ...
Hakuna Matata
01 Φεβρουαρίου 2009, 19:04
Θεωρητική Κατεύθυνση Γ Λυκείου


Δύο είναι οι εφιάλτες των μαθητών της θεωρητικής κατεύθυνσης: η λογοτεχνία και η έκθεση. Δηλάδη, πολλοί και διάφοροι είναι οι εφιάλτες, απλά αυτοί οι δύο σε χαντακώνουν πιο εύκολα...

Νεοελληνική Λογοτεχνία Γ' Λυκείου. Ένα ωραίο βιβλιαράκι, με ωραία εικονογράφηση και ωραία γραμματοσειρά. That's all όμως! 12 κείμενα στην ύλη μας-πεζά και ποίηματα. Καβάφης, Ρίτσος, Καρυωτάκης, Σαχτούρης, Δημουλά, Παπαδιαμάντης κτλ. Ωστόσο κάτι δεν μου πάει καλά, κάτι δεν μου πάει καθόλου καλά. Ρε παιδιά...η λογοτεχνία δεν υποτίθεται ότι έχει σκοπό να μας αφυπνίσει συναισθήματα και να μας εμπνεύσει; Όχι γιατί νιώθω λίγο χαμένη.

Ο τρόπος που διδάσκεται το εν λόγω μάθημα είναι τεράστια αποτυχία. Διότι, τι με νοιάζει εμένα που διανύω το 17ο έτος της ηλικίας μου τι στο καλό θέλει να πει ο ποιητής; Αν οι συγγραφείς ήξεραν πόσο θα κατακρεουργούσαμε τα έργα τους δεν θα έμπαιναν καν στον κόπο να τα γράψουν, θα προτιμούσαν την προφορική παράδοση. Ούτε μπορώ να πιστέψω ότι ο Καρυωτάκης όταν έγγραφε την "Μικρή Ασυμφωνία σε Α Μείζον" καθόταν και ανέλυε τις λέξεις για να του βγει ο στίχος ιαμβικός, τροχαϊκός ή ό,τι άλλο του βγήκε.

Και γιατί ο Σαχτούρης χρησιμοποιεί τη λέξη "μπαξές"; ρωτά η καθηγήτρια στο σχολείο. Τι να της πεις; Έτσι του ήρθε! Έτσι του ήρθε και έγραψε μπαξές! Όχι δεν έγραψε "περιβόλι", δεν έγραψε "κήπος", δεν έγραψε "μία σειρά από δέντρα". Έγραψε μπαξές, ΜΠΑΞΕΣ. Επειδή έτσι ήθελε, επειδή το είδε στον ύπνο του, επειδή του άρεσε η λέξη. Όμως εγώ, ο συμμαθητής μου, η θεωρητική γενικά, όλοι εμείς πρέπει να μπούμε στη διαδικασία να αποστηθίσουμε τις γνώμες ΑΛΛΩΝ, τις ερμηνείες ΑΛΛΩΝ, τις αναλύσεις ΑΛΛΩΝ για ένα μάθημα που όλα σχετίζονται με το εγώ του καθενός.

Και μας λέει στο σχολείο "όπως είπε και ο τάδε", "σύμφωνα με την μελέτη του τάδε", "ο τάδε στο βιβλίο του". Όμως έχω βαρεθεί όλους τους τάδε που προσπαθούν να μου φυτέψουν στο κεφάλι μου. Όχι. "Όπως λέω ΕΓΩ" κυρία μου! Αλλά κανείς δεν τολμά να το πει αυτό...γιατί κατευθείαν κόβονται μόρια. "Σκασίλα μου!". Αλλά κι αυτό κανείς δεν το λέει....

Καταλήγουμε στο ότι το μόνο πράγμα που δεν καλλιεργείται μέσω αυτού του μαθήματος είναι η αγάπη για την λογοτεχνία. Δεν μιλάω για μένα ή για όσους το γουστάρουν το αντικείμενο και το αγαπούν το διάβασμα. Όμως στο παιδί που το μόνο έντυπο που έχει πιάσει στα χέρια του είναι η Σούπερ Κατερίνα και η αθλητική εφημερίδα της ομάδας του, το μόνο που του μένει είναι η απέχθεια για οτιδήποτε έχει να κάνει με λογοτεχνία. Συγχαρητήρια! Καταφέρατε, κύριοι υπεύθυνοι για την παιδεια, να εξαχρειώσετε άλλο ένα πράγμα στα μάτια μας!

Στο ίδιο πλαίσιο κινείται και η έκθεση. 50 μόρια οι ασκήσεις και 50 η παραγωγή λόγου. Και ρωτάω: θα κάτσω ποτέ εγώ να ψάξω ποιες μεθόδους πειθούς χρησιμοποιεί ο ομιλητής; Θα κάτσω ποτέ να αναλύσω την δομή της ομιλίας κάποιου; Θα περιορίσω ποτέ τον εαυτό μου σε 600 λέξεις;

Το κακό με την έκθεση είναι ότι ποτέ δεν μπορείς να υπολογίσεις αν είσαι εντός ή εκτός. Γιατί μπορεί για τα δικά σου κριτήρια να έχεις διαπρέψει, για τα κριτήρια όμως του στενόμυαλου διορθωτή μπορεί να είσαι εξαιρετικά λόγιος και δυσνόητος! Ή να έχεις ξεπεράσει το όριο των λέξεων. Ή να μην έχεις ξεπεράσει το όριο των λέξεων αλλά να μην έχεις αναπτύξει επαρκώς το θέμα.

Και φτάνω σε ένα σημείο που λέω όχι δεν πάει άλλο! Γιατί έχω βαρεθεί να υιοθετώ απόψεις άλλων. Και έχω βαρεθεί να βάζω την παραγωγικότητά μου σε φόρμες. Και έχω βαρεθεί να φοβάμαι να υπερβώ την αντίληψη "γράφω αυτό που είναι αποδεκτό από το ευρύ κοινό". Γιατί ποτέ δεν ταυτίστηκα με το "ευρύ κοινό". Και χαίρομαι γι'αυτό. Και αυτό θα μου κοστίσει. Και το ξέρω. Και το έχω αποδεχτεί. Δεν ξέρω πόσα μόρια ακριβώς, ξέρω όμως ότι θα μου κοστίσει. Και δεν λυπάμαι γι'αυτό. Όχι...λυπάμαι πιο πολύ τους γύρω μου παρά εμένα. Γιατί στο κάτω κάτω μέσα μου την έχω απαξιώσει προ πολλού την όλη διαδικασία...και το έχω πάρει απόφαση....χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν θα προσπαθήσω...απλά όποια και αν είναι η έκβαση, το συναίσθημα θα είναι το ίδιο...

Κανονικά έπρεπε να διαβάζω τώρα. Αλλά δεν έχω όρεξη και δεν μ'αρέσει να ξεκινάω κάτι όταν δεν μπορώ να το υποστηρίξω...έπρεπε να γράφω και Λατινικά στο φροντιστήριο αλλά δεν πήγα(διάφοροι λόγοι). Καλύτερα, το απεχθάνομαι το μάθημα...και την Βιολογία δεν την αντέχω. Θα με ρίξουν αυτά τα δύο μαθήματα, το ξέρω. Η Ιστορία μου αρέσει...δεν θα υπερηφανευτώ αλλά είμαι καλός παπαγάλος! Και τα αρχαία καλά είναι...δεν μπορώ την γραμματική και όλα αυτά...αλλά έχουν ωραία νοήματα. Ουσιαστικά πράγματα-Πλάτωνας και Αριστοτέλης. Τρομερά νοήματα, τεράστια η παιδευτική τους αξία, λάθος τρόπος εξέτασης όμως...

Μιλάνε για αλλαγές στην παιδεία, μείωση μαθημάτων, προπαρασκευαστικά έτη κτλ κτλ. Εμάς να ρωτήσουν. Γιατί εμείς τα τραβάμε όλα. Αυτοί θα κάνουν την θητεία τους, μπορεί να επανεκλεγούν κιόλας και μετά τέλος! Αλλάζουν υπουργείο και τέρμα! Και εμείς γινόμαστε πειραματόζωα...

Σας μαύρισα τη ψυχή; Καλά σας έκανα...αν πάω να τα πω αυτά σε κάποιον συγγενή/καθηγητή/γνωστό θα κουνήσει συγκαταβατικά το κεφάλι και θα μου ρίξει ένα "μην σπαταλάς τη σκέψη σου για τέτοια πράγματα, συγκεντρώσου στα διαβάσματά σου". Τέτοιες νοοτροπίες όμως(κοίτα τον εαυτό σου και άσε τους άλλους να προβληματίζονται) μας έφτασαν εδώ, όχι μόνο σε επίπεδο παιδείας αλλά γενικά.

Επίλογος τώρα. Το τραγούδι δίπλα μονοπωλεί τις μέρες μου. Όλος ο δίσκος δηλαδή.

There's a light that never goes out-The Smiths

Take me out tonight
Where there's music and there's people
Who are young and alive
Driving in your car
I never never want to go home
Because I haven't got one anymore

Take me out tonight
Because I want to see people
And I want to see life
Driving in your car
Oh please don't drop me home
Because it's not my home, it's their home
And I'm welcome no more

And if a double-decker bus
Crashes into us
To die by your side
Is such a heavenly way to die
And if a ten ton truck
Kills the both of us
To die by your side
Well the pleasure, the privilege is mine

Take me out tonight
Take me anywhere, I don't care
I don't care, I don't care
And in the darkened underpass
I thought Oh God, my chance has come at last
But then a strange fear gripped me
And I just couldn't ask

Take me out tonight
Oh take me anywhere, I don't care
I don't care, I don't care
Driving in your car
I never never want to go home
Because I haven't got one
No, I haven't got one

And if a double-decker bus
Crashes in to us
To die by your side
Is such a heavenly way to die
And if a ten ton truck
Kills the both of us
To die by your side
Well the pleasure, the privilege is mine

There is a light that never goes out
There is a light that never goes out
There is a light that never goes out
There is a light that never goes out

17 σχόλια - Στείλε Σχόλιο

esta (01.02.2009)
αν και έξω απ'την κατεύθυνσή σας,σε καταλαβαίνω.ξέρεις πόσο αγαπώ τα βιβλία,και ειλικρινά λυπάμαι τα όμορφα κείμενα που κάνουν κομμάτια στα σχολεία.κουράγιο προς το παρόν,και το καλοκαίρι,κάνουμε χανόμαστε με τις ώρες διαβάζοντας βιβλία.το έχω ήδη βάλει στο πρόγραμμα!
όσο για την έκθεση,ποτέ δεν κατάφερα να μάθω απέξω τις σημειώσεις των καθηγητών,ποτε δεν εγραψα αυτά που λέει το φυλλάδιο της έκθεσης.ετσι κι αλλιώς αδυνατώ να τα αποστηθίσω.ελπίζω να πιάσουμε έναν ικανοποιητικό βαθμό,παρόλαυτα!!!
τα λέμε αύριο,πίσω από τα κάγκελα....του σχολείου,βέβαια!
Vanna (01.02.2009)
Αχ βρε Ευσταθία...αναρωτιέμαι αν θα θυμόμαστε κάτι από όλα αυτά...όχι, σίγουρα όχι! Θα θυμόμαστε την πικρία όμως...
Καλησπέρα και τα λέμε αύριο! Πίσω από τα κάγκελα...
Moonchild92 (01.02.2009)
Την γνώμη μου για το πώς διδάσκονται κάτι τέτοια μαθήματα στην έχω πει, νομίζω. Οπότε το μόνο που μένει είναι κι άλλος φόβος για όσα μέλλει γενέσθαι και ένα θετικότατο σχόλιο για τον δίσκο που ακούς....
AnastasiaM (01.02.2009)
Οχι δεν θα θυμάστε τίποτα... Και δεν εννοώ μετα απο 3 -4 χρόνια.Εννοώ μετά απο 1 μήνα. Γιατί είναι τόση η πνευματική κυρίως κούραση που σου φέρει το σύστημα των πανελλαδικών, που θα υποχρεώσεις τον εαυτό σου να τα ξεχάσει όλα. Αλλωστε για εκείνες τις αναθεματισμένες εξετάσεις δεν τα αποστηθιζες όλα; Τώρα που αυτές τελείωσαν όσο πιο γρήγορα αποβάλεις ό,τι σχετίζεται με αυτές τόσο το καλύτερο για σένα. Δυστυχώς έτσι είναι και δεν φταις εσύ γι'αυτό, επειδη έκανες κάτι λάθος στον τρόπο διαβάσματος. Φταίει το σύστημα και ίσως φταις μοναχά λίγο εσύ,φταίμε λίγο όλοι μας που το ακολουθούμε πιστά χωρίς να το επικρίνουμε.Τελος πάντων, αυτά δεν έχουν σημασία,εύχομαι μόνο καλη επιτυχία , να περάσει γρήγορα και ανώδυνα αυτή χρονιά για να αρχίσεις από του χρόνου να ζεις πραγματικά όπως εσύ επιθυμείς...Όσο γινεται δηλαδή!Στην Ελλάδα ζούμε!
Φιλια!!
Vanna (01.02.2009)
Βαγγέλη τα έχουμε πει τα περί της κατεύθυνσής μας! Απίστευτο τραγούδι ε? Μαγευτικό...

Αναστασία αυτό πιστεύω είναι και το μεγαλύτερο σφάλμα του παρόντος συστήματος. Ότι δηλαδή αποστηθίζουμε για έναν βαθμό που μετά από κάτι χρόνια κανείς δεν θα θυμάται! Και όπως είπες, στην Ελλάδα ζούμε! Ας το περάσουμε όσο πιο ανώδυνα γινεται!

Τις καλησπέρες μου!
pterarhos (02.02.2009)
Με τον τροπο που τα διδασκουν τα ευνουχιζουν.
Ακουσε το ενστικτο σου.
Ειδικα στην εκθεση.
Πιστευω οτι μπορεις να τα καταφερεις.
Λογοτεχνια και ποιηση μονο χαλαρα μπορεις να τα κατανοησεις.
Βοηθα το να διαβασεις χωρις πιεση
για δικη σου ευχαριστηση.
Ισως εκει ειναι το μυστικο.
Καλη επιτυχια.
kamelia8 (02.02.2009)
Δεν ξέρεις πόσο σε καταλαβαίνω και πόσο με εκφράζουν όλα αυτά που γράφεις!
Και εγώ αγαπώ τα βιβλία και το διάβασμα και φοβάμαι μήπως τα μισήσω μετά απ' αυτό!
Πραγματικά, εμείς τα τραβάμε όλα στην τελική... Αυτούς ούτε που τους νοιάζει...
ΥΓ: Τελικά, γιατί χρησιμοποιεί τη λέξη μπαξές;! (χιχι!)
Vanna (02.02.2009)
Πράγματι μόνο το ένστικτο μας σώζει! Και ό,τι γίνει...
Ωχ! Γιατί χρησιμοποιεί τη λέξη μπαξές? Νομίζω δεν καταλήξαμε κάπου...μας πρόλαβε το κουδούνι!
Καλό απόγευμα! :)
music4everyone (22.02.2009)
θα συμφωνησω σχετικα με την λογοτεχνία...δε θεωρω οτι ο εκάστοτε ποιητής χρησιμοποιεί συγκεκριμένες λέξεις έχοντας προηγουμένως σκεφτεί διεξοδικά.Έτσι του ήρθε, έτσι ένιωσε.Η τέχνη είναι πολύ περισσότερα από ...γράφω ιστορία αύριο..ευτυχώς έμεινε λίγο ακόμα μέχρι τις πανελλήνιες!!
music4everyone (22.02.2009)
από υπολογισμούς ήθελα να πω..
Vanna (22.02.2009)
Δυστυχώς έχει επικρατήσει η παπαγαλία...κι ας την καταδικάζουν οι περισσότεροι καθηγητές. Εκεί μας εξετάζουν και μας βαθμολογούν.
Ιστορία ε? Κι εγώ το ίδιο...αλλά τρεις μήνες έμειναν! θα περάσουν!
rosmerta-darling (19.05.2009)
pragmatika kopelia dn mporouses na ta peis kalutera!!!!
sumfwnw apoluta me osa les...kai an to peis se kanenas allo tha sou pei:...eleos pia...gt na prepei na mathoume kapoia sxolia ap'eksw enw mporei ena keimeno na ''milaei'' diaforetika se mena???
bravo summathitria...kala ta eipes...
Vanna (20.05.2009)
Συμμαθήτρια ε? Να υποθέσω ότι έδινες σήμερα?
Αχ...δυστυχώς όσο μας φυτεύουν πράγματα στο κεφάλι τίποτα δεν θα αλλάξει σε κανέναν τομέα...
220493 (20.05.2009)
Exeis apolyto dikio agaphth mou Vanna....nai!!!nai!!!Alla isws n t deis oti mesa apo ola auta tis theories kerdizoume kati...lew egw??eee??

Apo poio Lykeio eisai???Giati kai egw Patrinos eimai....
Vanna (20.05.2009)
Κερδίζουμε μόρια αν τις θυμόμαστε καλά την στιγμή του γραψίματος...
Δεν έχει σημασία το λύκειο...έτσι κι αλλιώς του χρόνου δεν θα είμαι εκεί!
StavmanR (21.05.2009)
Vanna, η έκθεση είναι το σοβαρότερο μάθημα, καθώς αναπτύσσει τον λόγο με όλη τη σημασία του. Και δυστυχώς, αντί να διδάσκεται η ελευθερία του λόγου, διδάσκεται ο λόγος προδικασμένων ελευθεριοτήτων. Η έκθεση ίσως θα έπρεπε να είναι μία κατάθεση προβληματισμών, αντί θέσεων. Το βάθος του λόγου βρίσκεται στα ερωτήματα κι όχι στις απαντήσεις. Ταυτόχρονα, θα ήταν μία καλή ευκαιρία να γνωστοποιείτε με αυτόν τον τρόπο, έμμεσα, στους εκπαιδευτικούς τα πράγματα που σας απασχολούν και τον τρόπο σκέψης που ακολουθείτε, ώστε να βοηθάτε στον εκσυγχρονισμό του συστήματος.

Θα έχετε πολλα χρόνια να αμφισβητήσετε, να αντιταχθείτε και να κρίνετε τα εκπαιδευτικά συστήματα. Και δυστυχώς, η κρίση ενός συστήματος παραγωγής λόγου είναι φαύλος κύκλος (η σκέψη μας έχει ήδη δομηθεί με βάση τη λογική του συγκεκριμένου συστήματος και η κρίση γίνεται με βάση τις δικές του αξίες). Και απαιτείται επαναπροσδιορισμός της αντίληψης σε πολλούς τομείς, σχεδόν μέχρι τα όρια της παράνοιας, ώστε να γίνει κατανοητό το τί πραγματικά συμβαίνει.

Το θετικό της υπόθεσης είναι ότι τα έγραψες, ξέσπασες και μπορείς να ξανασυγκεντρωθείς στον συγκεκριμένο στόχο.

Συνέχισε την καλή προσπάθεια ασχέτως αποτελέσματος (η ζωή δεν τελειώνει στις Πανελλαδικές).
:)
Vanna (25.05.2009)
Σωστά τα λες-φαύλος κύκλος...
Έχω καταλήξει στο ότι όλα είναι θέμα γραφής. Μπορείς να εκφράσεις κάποιες θέσεις και να μην θίξεις κανέναν.
Συνεχίζουμε! :)

Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να έχετε συνδεθεί ως μέλος. Πατήστε εδώ για να συνδεθείτε ή εδώ για να εγγραφείτε.

Επιστροφή στο blog
Συγγραφέας
vanna
Άννα
Φοιτήτρια
από Αθήνα-Πάτρα


Περί Blog
blogs.musicheaven.gr/vanna

Απλά λόγια για ό,τι μου αρέσει και μου τη σπάει

Tags

Αδέσποτα Για γέλια μπορεί και για κλάματα Διάλογοι Εκρήξεις Μελαγχολικά Περί πολιτικής Ποιήματα Στιγμές έμπνευσης Στιγμές καθημερινότητας Στοχασμοί Συναυλίες Ταινίες Τραγούδια



Επίσημοι αναγνώστες (11)
Τα παρακάτω μέλη ενημερώνονται κάθε φορά που ανανεώνεται το blogΓίνε επίσημος αναγνώστης!

Πρόσφατα...
Δημοφιλέστερα...
Αρχείο...


Φιλικά Blogs

Links