Γυμνό σκηνικό
Αρσενικό και παλιά δαντέλα
18 Φεβρουαρίου 2009, 19:33
Η Σκονη του Χρονου


Σαββατο βραδυ στο ΤΡΙΑΝΟΝ.Αιθουσα  κεντρο αποκεντρο,με αποηχους

Δεκαετιας  80.Με εκθεση  βιβλιου στο μικρο φουαγιε.Ατμοσφαιρα σινεφιλ.

Οθονη ικανοποιητικη καθισματα αεροπορικα, κλιση δαπεδου τετοια που να μην εμποδιζει την θεαση .Ηχος  σε καλο επιπεδο,ακους χωρις να ενοχλεισαι.

Σκοταδι, και « Η  Σκονη του Χρονου.»

Ταινια   πολυεπιπεδη  διαχρονικη ,λυρικη , ποιητικη.

Η  πορεια  τριων  ανθρωπων  ,της Ελενης(Ιρεν Ζακομπ), του Σπυρου(Μισελ Πικολι) και του Γιακομπ(Μπρουνο  Γκανζ), τα τελευταια  50 χρονια του αιωνα.

Όχι τυχαια  προσωπα, πολιτικοι κρατουμενοι σε Σταλινικα στρατοπεδα συγκεντρωσης.

Καταγραφεας αυτης της πορειας  ο σκηνοθετης  (του Γουιλεμ  Νταφοε),γιος

Της εξοριστης Ελενης   και του Σπυρου, που ζει Καναδα ,Αμερικη.

Ο Γιακομπ  είναι εκεινος που ζει μαζι της στην εξορια  και που το παιδι της ,καρπος ,του ερωτα της με τον Σπυρο, σε μια ελεγειακη σκηνη,

μεγαλωνει η αδελφη του.

Παιχνιδι με τον Χρονο, ο γιος σκηνοθετης , χανει την κορη του,

 μαθητρια εξεγερμενη, Ελενη  από το ονομα της γιαγιας,.εχει φυγει από το σπιτι…

-Για σας  η ποιηση  παιζει σημαντικο ρολο…

-Αγγελοπουλος: Ναι  η ποιηση είναι μια υγρασια που την εχουμε αναγκη γιατι διωχνει την στεγνη καθημερινοτητα.Η ποιηση είναι παντου, όχι μονο στον σινεμα.

Και σου καλυτερευει την ζωη…

Για τον γραφοντα  κομβικο σημειο και ηρωιδα η Ελενη.

Εκεινη της  αρχαιοτητας , μεχρι τις μερες μας.

Η  ερωμενη και μητερα. Τραγικη φιγουρα. Όπως και η συνεχεια της ,

Η εγγονη Ελενη , η συγχρονη.

Χαμενη  στην  πραγματικοτητα την απροσδιοριστη του σημερα.

Συγκλονιστικος ο Γιακομπ  ο  πιστα ερωτευμενος, εκεινος που δεν μπορει να ξεπερασει τον ερωτα  του .

Ενας Παρις  δικαιωμενος. Ο Σπυρος Μενελαος, που αποδεχεται τους δυο τους μεγαλοψυχα.

Ο γιος  στην δικη του διελκυστινδα, μεταξυ της καριερας και του γαμου,

Μεταξυ του πατερα και του Γιακομπ, μεταξυ του παιδιου που χανει,

Παγιδευμενος  αναμεσα  στα προσωπα και τον χρονο.

Τρομαχτικες ερμηνειες.

Ενας Νταφοε ,   ( λατρεμενος, από τοτε που τον ανακαλυψα, ενας πληρεστατος καρατεριστας, αντισταρ) που ξεχνα τις καταβολες του Χολλυγουντ και παιζει με τα ματια , με την εκφραση , με κάθε μυ του ξεχωριστα.

Γινεται  Ηθοποιος  και διδασκει απλοτητα, το δυσκολοτερο ζητουμενο στην υποκριτικη. Αξιος  θαυμασμου  και σχολη υποκριτικης.

Μπρουνο  Γκανζ, ο κορυφαιος σημερινος ηθοποιος για σκηνοθετες και κριτικους.

Με τρομαχτικη παιδεια  και ταινιες σταθμους στην καριερα του.

Απλα σε καθηλωνει το παιξιμο του.Σε ταξιδευει  σε μαγευει  σε συναρπαζει.

Μεστος  αληθινος   ζεστος,  βαθεια ανθρωπινος δεν περιγραφει, δεν σκιαγραφει τον ηρωα του. Είναι ο ηρωας. (Ελπιζω να διδασκει Υποκριτικη σε καποια Σχολη ,να μην κραταει  μονο για τον εαυτο του αυτους τους θησαυρους.)

Ιρεν Ζακομπ, αναμετρηθηκε, με ογκολιθους,θεματολογικα, συμβολικα,εννοιολογικα.

Το ευθραυστο της φιγουρας της την βοηθησε μεχρι ενός σημειου.

Η ηρωιδα  της ,αν ηταν  σε σκηνη(θεατρικη) θα ειχε περιθωρια ολοκληρωσης.

Δεν ηταν λιγη ,ο ρολος την ξεπερνουσε.

Σκηνοθεσια: Ενας  Αγγελοπουλος , παγκοσμιας εμβελειας,

 βαθεια ανθρωπινος λυρικος ποιητικος .

Από την Αναπαρασταση    μεχρι  την  Σκονη του Χρονου παρακολουθεις

Έναν σκηνοθετη  με δικο του οραμα , τεχνοτροπια , έναν τεχνιτη που παντρευει την Ιστορια , με το σημερα , τον λυρισμο με την καθημερινοτητα, έναν δημιουργο

Και συνεχιστη  του δυσκολοτερου ειδους κινηματογραφου.

Του Ερωπαικου.

Μουσικη.

Ελενη Καραινδρου…

Ισως  από τις μεγαλυτερες μορφες  συνθεσης  στον παγκοσμιο χωρο.

Δεν  ξερω αν μπορω  να πω κατι περισσοτερο , αλλα εφτανε  νοτες της

Στην εξελιξη του μυθου να σε κανουν να βουρκωνεις .

Δεν  εννοειται  Αγγελοπουλος , χωρις  μουσικη Καραινδρου…

Φωτογραφια:

Ατμοσφαιρικη , ενταγμενη στο οραμα της ταινιας , αλλοτε υποβλητικη ,

Αλλοτε τρυφερη , να χαιδευει τα προσωπα , να σε ταξιδευει.

Πινακες ,από πλανο σε πλανο ,σεκανς που δενονταν αρμονικα μεταξυ τους.

    

Το τριτο  φτερο του αγγελου.

Η   Ελενη  στον κηπο  να   κοιταζει   τον Σπυρο  μεσα  από το τζαμι, που παιζει  πιανο

Ο    Γιακομπ   να χορευει ,στον σταθμο μπροστα στην υπαιθρεια  ορχηστρα.

Ο Γιακομπ  στην τελευταια  σκηνη…

  

Καπως   ετσι  πρεπει να είναι  η τεχνη του  Κινηματογραφου.

  

Ευτυχισα   να  εχω   εκλεκτη   παρεα .

  

Να μοιραστω  την συγκινηση  και την απολαυση  μιας  πραγματικα

Καλης ταινιας.

     
6 σχόλια - Στείλε Σχόλιο

Oraclas (18.02.2009)
Φαίνεται άκρως ενδιαφέρουσα..

Θα κρατήσω το "..η ποιηση είναι μια υγρασια που την εχουμε αναγκη, γιατι διωχνει την στεγνη καθημερινοτητα.."
DITHEN (18.02.2009)
Αν και δεν εχω ακουσει τα καλυτερα γι αυτη την ταινια (καποιοι κριτικοι λενε οτι το σεναριο δεν αναπτυσσεται οπως θα επρεπε και οτι ο Αγγελοπουλος το παρατραβα), ο μαγικος τροπος και η θερμη με την οποια την παρουσιαζεις, αλλα και οι εμπεριστατωμενες κρισεις (επειδη σου εχω και εμπιστοσυνη) με κανει να παω να την δω!

Απλα να χω και κατι να σου πω ή να σου "την πω" αν τελικα δεν μ' αρεσει!:))

Σημασια εχει οτι την απολαυσες Pterarhe μου και με καλη παρεα! Ισως καμια φορα η καλη παρεα να υπερβαινει και των θεαματων που βλεπουμε, γι αυτο τα απολαμβανουμε και μας αφηνουν ομορφες αναμνησεις!:)

Εγραψες παλι, Φιλε! Καλο βραδι!
chocolat (19.02.2009)
Ταξιδιάρικη περιγραφή, δε χρειάζεται να δούμε την ταινία!!

Καλημέρα Πτέραρχε μου! :)
PHILIPPOSSM (19.02.2009)
Λενε οτι ειναι το χειροτερο comeback του Αγγελοπουλου..... καλησπερα Χαρη.
thank (19.02.2009)
… γιατί σε πείσμα του κάθε πολύτιμου προσωπικού μας, ότι είμαστε, δεν μπορεί ποτέ να είναι ξεκομμένο από το γύρω μας. Το επίσης πολύτιμο, απρόβλεπτο, ύπουλο και μεγαλειώδες. Στο ξαναέγραψα. Είναι του δημιουργού. Και ίσως το πιο σημαντικό απ’ όλα.

Και βέβαια, το ίδιο συμβαίνει με ότι υπήρξαμε και ότι θα υπάρξουμε. Ουδεμία σχέση με τη μοίρα. Αλλά τεράστια σχέση με τον κόσμο, τις αλλαγές και τις εκπλήξεις του. Και τις πολλαπλές εκδοχές του.

… γιατί υπήρξαν, υπάρχουν και θα υπάρχουν άνθρωποι που το μέρος τους, ο τόπος τους, είναι οι διαδρομές τους. Στις εποχές (τους), στα μέρη τα διαφορετικά, στις συνθήκες των εκπλήξεων. Αναπάντεχων. Και ξαφνικών.

… γιατί η δική μας ατομική αθωότητα, όταν επαναπαύεται στη φαινομενική αθωότητα της εποχής, βιώνει τη βαρβαρότητα του χωρισμού. Οχι τόσο του κορμιού και της καρδιάς, όσο εκείνης των «δρόμων». … Όπως τότε, που έκαναν έρωτα στο βαγόνι του τρένου. Νομίζοντας – ίσως – πως κάτι έχει αλλάξει. Και τους πήραν είδηση. Όχι οι αρχές. Οι όμοιοί τους….

…. Γιατί στην πορεία μας, ενίοτε τραγική και γεμάτη πόνο, οι μακρινές δεσμεύσεις και τα συναισθήματα μένουν ζωντανά. Αλλά ο πόνος και ο χρόνος θέλουν και το τώρα τους. Και τότε, το μοναδικό και μακρυνό μας αδυνατεί.

Και ο τόπος, η εποχή, οι συνθήκες, γεννούν άλλα πολύτιμα. Συναισθήματα, πάθη, σχέσεις. Και με το καταλάγιασμα ανακαλύπτουμε πως τα πολύτιμά μας, ίσως είναι περισσότερα του ενός. Και συνυπάρχουν. Με αγάπη και θλίψη. Και το ένα δεν μπορεί χωρίς το άλλο. Κάτι σαν έναν χορό. Που συνοδεύει ζωές σεμνές, με το μεγαλείο και τα μυστικά να ανταμώνουν διαρκώς.

…. Γιατί ποτέ, μα ποτέ, το τώρα μας δεν είναι μόνο σήμερα. Ανατρέχει. Στο πίσω, στο χθες. Στον χρόνο. Σκόνη, όχι ως στοιχείο διάλυσης. Αλλά να, κάτι σαν κουρτίνα που κρύβει την ολομελή καθαρότητα. Σκόνη. Δεν βλέπεις καλά. Ίσως και να τη θέλεις. Βοηθά.

Το πιο γλυκό πήγαινε – έλα, με το πιο γλυκό και πονεμένο τέλος. Ίσως και να αφήνει ελπίδα. Και με ερωτήματα, ήρεμα, στη διάρκεια περιπάτων … σαν κι αυτά …
«εμείς νομίζαμε πως …, αλλά …..»

Και ένα χαμόγελο. Ειρωνικό απέναντι στην όποια δήθεν ταλαιπωρία, προδοσία, αστοχία. Και η θλίψη. Τώρα είμαστε καλά. Να και οι συνέχειές μας. Εδώ. Πονεμένες κι αυτές. Αλλά κουραστήκαμε … Καιρός κάποιοι να φεύγουν.

Είναι όπως τα είπε ο Χάρης. Δεν μπορούσε να τα αποτυπώσει διαφορετικά. Και η ομάδα, ή παρέα, γίνεται εκλεκτή απ’ την πρώτη στιγμή. Μέχρι τον αποχαιρετισμό. Κάτι σαν μυσταγωγία. Δεν συμβαίνουν εύκολα.


(καθυστερημένα μεν, στο χρωστούσα δε).

PS1. Ενθουσιασμός και από Ν αλλά και από Α που τον ξέσκισα την επόμενη για την αποτυχημένη προσπάθεια κριτικής. Ν και για τα δύο (ταινία και παρέα, δεν το κάνει συχνα, Α για παρέα, με τάσεις μετάνοιας ως προς την αρχική κριτική.).

PS2. ισα ίσα .. που με το κείμενο πρέπει να δει κανεις την ταινία. Ταξίδια εντελώς διαφορετικά.

PS3. ισως το πλέον ανθρώπινο ως καμ - μπακ, του Αγγελόπουλου.

Πτέραρχέ μου, τα σέβη μου.
pterarhos (19.02.2009)
Oraclas ,με ενθουσιασε και με συγκινησε.
Ποιητικη εικαστικη ερωτικη ,βαθεια ανθρωπινη.

Φιλε DITHEN,δεν ειδα κατι τραβηγμενο, η ανολοκληρωτο.
Και ενα μυστικο , η κριτικη , αν δεν ειναι κατευθυνομενη ειναι εργαλειο .
Και για τους δημιουργους και για τους θεατες.
Με την προυποθεση , να ειναι καλοπροαιρετη.
Απο την αλλη ,θελω παντα να εχω ιδιαν αποψη .Οτι και να διαβασω για παρασταση η ταινια απο πλευρας κριτικης , μετραει μεν ,αλλα την τελικη κριση θελω να την κανω εγω .
Στο κατω κατω στον θεατη απευθυνεται, η οποια ταινια, η παρασταση.
Αυτος ειναι ο τελικος κριτης.
Η πεμτουσια για τον θεατη ειναι η συζητηση μετα...
Και το κυριωτερο τα εναυσματα που πηρε...
Για την δικη του συνεχεια.
Οταν την δεις θα χαρω να τα ξαναπουμε.


Σοκολατιτσα καλυτερα να μην το ακουσει
ο Αγγελοπουλος αυτο!
Γιατι δεν δοκιμαζεις να την δεις;
Θα μ'ενδιεφερε η αποψη σου.Την καλησπερα μου.
( Ο Νουαρ στα χναρια του δικου σου,
την εχει κοπανισει κανονικα εδω και 2-3 μερες, ψιλοπετιεται για φαγητο και μετα Δον Ζουαν ο κυριος).


Αστους να λενε Φιλιππε.
Δεν υποκαθιστα κανενας κριτικος τον δημιουργο.
Τελικος κριτης παντα ειναι ο θεατης.
Την καλησπερα μου.


Θανο ευχαριστιες θερμες και πολλες.
Η απαντηση , θα ειναι συζητηση , συνεχεια της μυσταγωγιας, με καφε η ποτακι.
Το οριζουμε.
Ευχαριστω για την καταθεση.
Χαιρετισμους.
Τα σεβη μου.




Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να έχετε συνδεθεί ως μέλος. Πατήστε εδώ για να συνδεθείτε ή εδώ για να εγγραφείτε.

Επιστροφή στο blog
Συγγραφέας
pterarhos
ΧΑΡΗΣ Λ.
DREAMER
από ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΣ


Περί Blog
blogs.musicheaven.gr/pterarhos

Ολα τα σφάζω, όλα τα μαχαιρώνω!

Tags

Ποιηση



Επίσημοι αναγνώστες (14)
Τα παρακάτω μέλη ενημερώνονται κάθε φορά που ανανεώνεται το blogΓίνε επίσημος αναγνώστης!

Πρόσφατα...
Δημοφιλέστερα...
Αρχείο...


Φιλικά Blogs

Links