Ανάμεσα στα σύννεφα.
Δεν είμαι εδώ, για να προσγειωθώ ... μόνο για να πετάξω ψηλότερα.
28 Νοεμβρίου 2009, 14:23
Αντί σχολίου στο "Μπρελόκ με ενσωματωμένη κάμερα και μικρόφωνο"
Ζωή  Το τέλος της ιδιωτικότητας  

Όπως είναι σε όλους γνωστό, είναι ΠΑΡΑΝΟΜΗ η καταγραφή εικόνας και συνομιλίας εν αγνοία των προσώπων που συμμετέχουν. Εκτός της όποιας αστικής ευθύνης για αποζημίωση, ο νόμος προβλέπει και ποινική ευθύνη και, μάλιστα, σε βαθμό κακουργήματος (άρθρο 370 Α  παρ. 2 και παρ. 3 του Ποινικού Κώδικα). Κακούργημα μάλιστα διαπράττει, όχι μόνο αυτός που παρακολουθεί ή αποτυπώνει με τεχνικά μέσα προφορικές συνομιλίες και μη δημόσιες πράξεις άλλων, αλλά και αυτός που κάνει χρήση των υλικών φορέων, στα οποία έχουν αποτυπωθεί τα παραπάνω,  χωρίς να το γνωρίζουν και να συναινούν σε αυτό ρητά τα πρόσωπα που αφορούν.

Πέραν των όποιων νομικών ευθυνών, ας σκεφτούμε λίγο τι θα σημαίνει το να διακινούνται  ευρέως τέτοια τεχνικά μέσα, δηλ. το να μπορεί ανά πάσα στιγμή ο οποιοσδήποτε (είτε είναι ένας ανώριμος έφηβος είτε ένας "ώριμος" ενήλικας) να παρακολουθεί και να καταγράφει σε video αυτά που λέμε ή αυτά που κάνουμε, ΧΩΡΙΣ ΕΜΕΙΣ ΝΑ ΤΟ ΞΕΡΟΥΜΕ. Big Brother η ζωή μας, όπου κι αν βρισκόμαστε...  

Με βάση τα ανωτέρω, η διακίνηση και διαφήμιση του παραπάνω προϊόντος (και αντίστοιχων προϊόντων) θα μπορούσε να θεωρηθεί όχι μόνο ως προτροπή στην τέλεση εγκληματικών ενεργειών "έτσι για πλάκα" (εκμεταλλευόμενη τα πιο σκοτεινά ένστικτά μας), αλλά και ως η απαρχή του οριστικού τέλους της ιδιωτικότητας μας.

Ναι, είναι σοβαρό. Για την ίδια τη ζωή μας πρόκειται, για την προστασία της προσωπικότητάς μας, των σκέψεών μας, των ενεργειών μας.  

Κι εμείς; Το δεχόμαστε να φιγουράρει στους κήπους μας, έτσι απλά... ; 

11 σχόλια - Στείλε Σχόλιο

sven (28.11.2009)

’ψογο!!!
Hastaroth (28.11.2009)
Δέν είναι τόσο απλά τά πράγματα.

Σκεφτείτε πόσα άγνωστα άτομα έχετε φωτογραφίσει ή βιντεοσκοπήσει (χωρίς την συναίνεσή τους,φυσικά,αφού δέν παίρνουν είδηση οτι τούς καταγράφετε)κάθε φορά που αποτυπώνετε μιά φάση σέ ένα εστιατόριο,π.χ. μέ την παρέα σας.

Η στό βαπόρι/τραίνο/αεροπλάνο που σάς πάει στόν προορισμό σας.

Η στόν δρόμο,φωτογραφίζοντας ή βιντεοσκοπώντας κάποιο αξιοθέατο.

Ενσωματωμένη κάμερα και μικρόφωνο έχουν πλέον και τά κινητά όλων μας-αλλά αυτά τά δεχόμαστε καί δέν τά θεωρούμε παράνομα.

Πόσες φορές,από βιντεάκια που ανέβηκαν άκόμα και στο utube δέν έχουν βρεθεί ένοχοι βιασμών,κλοπών και λοιπών βιαιοπραγιών;Φυσικά,οι δράστες φωτο-βιντεοσκοπήθηκαν εν αγνοία τους και χωρίς την συναίνεσή τους.

Ακόμα και ο νόμος αυτός που αναφέρεις σίγουρα προβλέπει οτι,άν ο φωτογραφιζόμενος/βιντεοσκοπούμενος κλπ καταγράφεται ενώ τελεί αξιόποινη πράξη,τότε η καταγραφή αυτή δέν είναι παράνομη.

Ούτε μπορούμε να απαγορεύσουμε μιά τεχνολογία επειδή κάποιος μπορεί να την χρησιμοποιήση γιά κακό σκοπό.Μέ την λογική αυτή,κανένα τεχνολογικό επίτευγμα δέν θά είχε πραγματοποιηθεί.
kithara-woman (29.11.2009)
Συμφωνώ με το σχόλιο του Αλβέρτου.
Καμια φορά μπορει να γινει και καταλάθος.
Το πρόβλημα ξεκινάει όταν κάποιος το κάνει επίτηδες,με πονηρούς σκοπούς.

Όλα έχουν δυο όψεις.Και το μαχαίρι αν το χρησιμοποιείς σωστά,κόβεις το ψωμί,αλοίφεις βουτυρο,αλλα αν το πιάσεις λάθος,θα κόψεις το χέρι σου.

Αυτο με τα κινητά,πολλες φορές,με τις φωτογραφίες,σκέφτομαι ότι δεν θέλω να ποζάρω εν αγνοία μου...Και πάντα προσπαθώ όταν έχει κόσμο κάπου,να μην τραβάω ποτέ,ένα τοπίο το καλοκαίρι ας πούμε.Περιμένω να μην είναι κανένας ή έστω να εχουν μετακινηθεί.

Αλλά επίσης ένα άλλο τραγικό ειναι οι κάμερες των δρόμων που ταχα ειναι για την κυκλοφορία...Δεν είμαι τόσο σίγουρη...Γενικά μας παρακολουθούν ανά πάσα στιγμή.Το 1984 του Όργουελ,όταν γράφτηκε,ήδη ήταν διαχρονικό και τωρα πια έχει γίνει καθημερινότητα...
Liza32 (29.11.2009)
Εμένα που με πήραν βίντεο στη Θεσσαλονίκη; Χειμώνας 2006 για όσους ξέρουν και μη! Αλλά τα έμαθα όλα μη φοβάστε! Τώρα είναι η σειρά μου όμως έ; Δεν φταίω εγω! Ρωτήστε τα παιδάκια απο την Αγία Βαρβάρα και το Αιγάλεω! Τον κύριο Α.Π και την κυρία Χ.Μ απο το Αιγάλεω! Ξέρουν πολλά! Εγω ακόμα δεν είπα την τελευταία μου κουβέντα όμως!
Oraclas (29.11.2009)
Όλα τα τεχνολογικά επιτεύγματα στο τέλος μας κάνουν κακό. Μπορεί να υπάρχει η κατά λάθος παρακολούθηση, όπως ένα πρόγραμμα της google, όπου ο σύζυγος επενδούσε στο κέρατο της γυναίκας του. Και τα απρόοπτα μέσα στη ζωή είναι, όμως όταν μας στερούν την ελευθερία μας, δεν μπορούμε να είμαστε ευτυχισμένοι. Και ο τρόπος έκφρασης είναι θέμα ελευθερίας.
hithtoly (01.12.2009)
καλοοοοο!
StavmanR (02.12.2009)
Το πρόβλημα είναι αν συμβαίνει να καταγραφόμαστε σε βίντεο ή τί σημαίνει η καταγραφή για εμάς και τους άλλους;

Έστω ότι καταγράφομαι σε βίντεο την ώρα της ερωτικής συνεύρεσης. Αν διακινηθεί το βίντεο, ο προβληματικός είμαι εγώ ή εκείνοι που το διακινουν παρακολουθούν; Όπως είχε κάποτε πει κι ο Διογένης(και παρατέθηκε από άλλο μέλος), όταν καποιοι τον παρακολουθούσαν να τρώει με γυμνά χέρια καθισμένος στο έδαφος: "Σκύλος είμαι εγώ που απλά τρώω με παρόμοιο τρόπο με εκείνον ή εσείς που κοιτάτε έναν άνθρωπο την ώρα που τρώει, όπως κι αν εκείνος επιλέγει να φάει;".

Το πρόβλημα της εποχής μας συγκεντρώνεται πάνω από το γεγονός ότι βλέπουμε τα πάντα γύρω από την "αρνητική" πλευρά του φιλμ, την ανάστροφη και αντιχρωματισμένη. Γελοιοποιούμε τους ανθρώπους που λειτουργούν με τρόπο που εμείς θα επιθυμούσαμε να λειτουργούμε μέσα στην παραζάλη του ηδονισμού. Η δική μας αρρώστια ονομάζεται φθόνος. Μία ανέραστη κοινωνία, ανήθικη που ψάχνει να βρει το δικό της πρόβλημα μέσα στους άλλους.

Και δεν ισχύει μόνο στο αισθησιακό κομμάτι της ζωής. Θέλουμε να πιάσουμε τους πάντες να παρανομούν, κυρίως επειδή οι πρώτοι παράνομοι είμαστε εμείς οι ίδιοι. Θέλουμε να καταδείξουμε την ανηθικότητα των άλλων για να νομιμοποιήσουμε τη δική μας ανηθικότητα.

Τεράστιο θέμα.

Καλημέρα Latte :)
Latte (02.12.2009)
Αλβέρτο, Ζαχαρένια μου, νομίζω ότι συγχέουμε λίγο τα πράγματα.

Υπάρχει διαφορά στο να καταγράφω συνομιλίες ανθρώπων που νομίζουν ότι κανείς δεν τους ακούει ή στο να φωτογραφίζω/βιντεοσκοπώ ανθρώπους σε μη δημόσιες εμφανίσεις τους (δηλ. όταν είναι ΣΙΓΟΥΡΟΙ ότι δεν υπάρχει το ενδεχομενο κάποιος να τους φωτογραφίζει ή βιντεοσκοπεί) και διαφορά στο να βρίσκομαι στο δρόμο/σε εστιατόριο/κλαμπ/αξιοθέατα, κλπ και χωρίς πρόθεση, να φωτογραφίσω/βιντεοσκοπήσω τυχαία ανθρώπους, ώστε να περιλαμβάνονται (τυχαία, το τονίζω) κι αυτοί σε αυτό που έχω καταγράψει.

’λλωστε όλοι γνωρίζουμε πλέον ότι τα κινητά τηλέφωνα έχουν κάμερες που φωτογραφίζουν ή βιντεοσκοπούν, οπότε το να βρισκόμαστε σε έναν δημόσιο χώρο σημαίνει ότι αποδεχόμαστε και το ενδεχόμενο να μας πάρει κάποιος φωτογραφία ή βίντεο τυχαία, με αποτέλεσμα να θεωρείται ότι συναινούμε σιωπηρά σε αυτό (το τυχαίο). 90% των περιπτώσεων δε, το αντιλαμβανόμαστε, όταν κάποιος πιθανόν μας "τραβάει" και το αποδεχόμαστε, αλλιώς φροντίζουμε να βγούμε από το οπτικό πεδίο του. Όμως το θέμα δεν είναι στο αν το αντιλαμβανόμαστε ή όχι. (Εφόσον είμαστε σε δημόσιο χώρο, αποδεχόμαστε το ενδεχόμενο αυτής της τυχαίας καταγραφής και αυτό ισοδυναμεί με τη συναίνεσή μας).

Το θέμα είναι να νομίζω ότι μοιράζομαι μία συζήτηση με συγκεκριμένους ανθρώπους και ένας από αυτούς ή ένας τρίτος, άσχετος, εν αγνοία μου, να καταγράφει επί τουτου αυτά που λέμε (έχοντας τοποθετήσει πάνω στο τραπέζι ή στη διπλανή γλάστρα ένα μπρελόκ, που δεν περνά από το νου μου ότι είναι κάμερα - ρητά το λέει, το διαφημίζει αυτό η εν λόγω διαφημιστική καταχώρηση).

Ή να νομίζω πάλι ότι είμαι μόνος ή με συνεργάτες στο χώρο εργασίας μου, στο σπίτι μου, στο σπίτι ενός φίλου και να με τραβούν σε βίντεο, χωρίς να το γνωρίζω ούτε να υπάρχει περίπτωση να το αντιληφθώ (αφού τα μέσα που χρησιμοποιούνται έχουν επί τούτου κατασκεαυστεί, ώστε να μη γίνεται αντιληπτή αυτή τους η λειτουργία).

Οι πράξεις αυτές είναι παράνομες και τα σχετικά υλικά μέσα (βίντεο/φωτογραφίες) δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν/ληφθούν υπ' όψη ούτε ως αποδεικτικά μέσα σε δικαστήριο. Εξαίρεση προβλέπει ο νόμος μόνο για την απόδειξη κακουργημάτων (βιασμών, δολοφονιών, κλπ) και πάλι, όμως, υπό πολύ αυστηρές προϋποθέσεις και με διχογνωμία στον νομικό κόσμο για το αν πρέπει να γίνονται επιτρεπτά και εκεί.

Ο λόγος της διχογνωμίας είναι ακριβώς αυτός που έχετε αντιληφθεί: Σύγκρουση στην προστασία θεμελιωδών δικαιωμάτων (ελευθερία/ιδιωτικότητα από τη μία και προστασία π.χ. ζωής από την άλλη). Ναι, αυτό το θέμα δεν είναι τόσο απλό. Εδώ θα συμφωνήσω.

Επειδή με ενδιαφέρει πολύ, σκοπεύω να δω πολύ πιο λεπτομερειακά (και επιστημονικά) το ΄θέμα παρόμοιων διαφημίσεων. Χωρίς να το έχω ψάξει ακόμα, θεωρώ ότι είναι "αθέμιτες" στη βάση του ότι ωθούν σε τέλεση εγκληματικών πράξεων. Κρατώ, όμως, επιφυλάξεις για αυτό το πρώιμο νομικό συμπέρασμα (μέχρι να βρω το χρόνο να το ερευνήσω και να δω τι ισχύει, αν και εφόσον έχει κριθεί).
Latte (02.12.2009)
Ορακλάκο, ναι. Τα προϊόντα της τεχνολογίας, όταν χρησιμοποιούνται με λάθος τρόπο, μπορούν να υπονομεύσουν σε μεγαλο βαθμό την ποιότητα της ζωής μας. Η τυχαία καταγραφή δεν είναι λαθος τρόπος χρήσης, βέβαια, γι' αυτό και εκεί δεν υπάρχει ποινική ευθύνη, αν και δε στερείται συνεπειών στην ελευθερία μας.

Χιθτολι, χαίρομαι που σου άρεσε.

Σταύρο, δίνεις μια νέα πολύ ενδιαφέρουσα διάσταση στο θέμα. Αντί να προσπαθούμε να βελτιωθούμε αυτο-αναπτυσσόμενοι, έρχονται τέτοια "εξαρτήματα" να δώσουν περαιτέρω ώθηση στα ήδη άγρια, εξευτελιστικά ένστικτά μας, παρέχοντάς μας έναν προγημένο τεχνολογικά τρόπο να "μειώσουμε" τους άλλους, ώστε να νιώσουμε ανώτεροι. Και να μην υπήρχαν αυτά, βέβαια, έτσι λειτουργούμε, δυστυχώς, οι άνθρωποι. Φαίνεται, όμως, εδώ ότι η χρήση της τεχνολογίας διευκολύνει την εκτόνωση αυτών μας των διαθέσεων.

ΥΓ. Τώρα έπιασα καλύτερα και το δικό σου "φιλμ" :)
ZARATHUSTRA (03.12.2009)
Θα συμφωνησω η μαλλον καλυτερα θα χειροκροτησω το σχολιο του Σταυρου.
Με καλυψε απολυτα το παραδειγμα του Διογενη .
Latte (03.12.2009)
Σαφέστατα, αφού θαυμάζεις τόσο το Διογένη... :)

Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να έχετε συνδεθεί ως μέλος. Πατήστε εδώ για να συνδεθείτε ή εδώ για να εγγραφείτε.

Επιστροφή στο blog
Συγγραφέας
latte

Περί Blog
blogs.musicheaven.gr/latte

Αναμνήσεις (παρελθόν), ζωή (παρόν) και όνειρα (μέλλον) ξεδιπλωμένα σε έναν πολύχρωμο virtual ορίζοντα. Με αναγνώστες ή μη, βγαίνουν από μέσα μου και μπαίνουν ... σε τάξη.

Tags

Αγάπη Έρωτας Ζωή Αγαπημένα Σχέσεις Προσωπική αλήθεια Μητέρα Βασικές αρχές Σινεμά Ποίηση Ψυχολογία Φιλοσοφία της καθημερινότητας Σελίδες ημερολογίου Το τέλος της ιδιωτικότητας Καταναλωτής (ο) ενημερωμένος Μουσική Ορθογραφία Προσωπική αληθεια



Επίσημοι αναγνώστες (12)
Τα παρακάτω μέλη ενημερώνονται κάθε φορά που ανανεώνεται το blogΓίνε επίσημος αναγνώστης!

Πρόσφατα...
Δημοφιλέστερα...
Αρχείο...

Links