Θέλω να τα πω
χωρίς να με ρωτήσεις
02 Μαΐου 2011, 00:13
57. Για μια χούφτα δολλάρια , 1964


Ο Κλιντ Ίστγουντ ήταν,από τα τέλη της δεκαετίας του '60,στην Αμερική,ένα εκκολαπτόμενο όνομα στο χώρο της κινηματογραφικής βιομηχανίας.Με μια μικρή θητεία σε αμερικανικές τηλεοπτικές σειρές στο είδος του γουέστερν-πάντα θελκτικό για το αμερικανικό κοινό,καθώς παραδοσιακά αναβίωνε τις αξίες και τα ηθικοκοινωνικά στοιχεία της Δύσης,όπως εκφράστηκαν και σφραγίστηκαν από τους απογόνους των πρώτων αποίκων,οι οποίοι ήθελαν να εδραιώσουν το πρώιμο ''Αμερικανικό Όνειρο''-ο Ίστγουντ αποτελούσε μια ευχάριστη νότα στη σκηνή,αλλά και ακόμα ένα διάττοντα αστέρα,φρέσκο και γοητευτικό. Το πανύψηλο και γεροδεμένο παρουσιαστικό του ξανθού ηθοποιού από το Σαν Φρανσίσκο, με τα σχιστά μάτια και το ψυχρό βλέμμα,δεν εντυπωσίαζε τους παραγωγούς του Χόλιγουντ, οι οποίοι αναζητούσαν,μεσούσης της ''ταραγμένης'',από κοινωνικά ρεύματα,εποχής των '60ς,κάτι το ''καινούργιο''.Ο ίδιος ο Ίστγουντ,δεν ''περιφερόταν'' επιτυχώς στο χώρο,και οι επιλογές ήταν φτωχές.Τότε ήταν που εμφανίστηκε ένας νεαρός σκηνοθέτης από την Ιταλία,ο οποίος είχε τρέλα με τα γουέστερν,όμως ήθελε να τα εμπλουτίσει με κάτι το εξωτικό,το τολμηρό για τις παραδοσιακές φόρμες.Λεγόταν Σέρτζιο Λεόνε,και παρέα με τον συμμαθητή του από το σχολείο,συνθέτη Έννιο Μορρικόνε,έμελλε να αλλάξουν το ρού της ιστορίας.Μετά από αλλεπάλληλες αρνήσεις του Τζέιμς Κόμπερν και του Τσαρλς Μπρόνσον,προτάθηκε στον άσημο Ίστγουντ,ο οποίος τότε πρωταγωνιστούσε στο αδιάφορο,για την ιστορία,''Rawhide'',την τηλεοπτική σειρά των γουέστερν,να συμμετάσχει στην άγνωστη ταινία του Λεόνε,''Για μια χούφτα δολλάρια'',το σενάριο της οποίας,είχε επιρροές από το προγενέστερο ''Γιοτζίμπο'' του Ακίρα Κουροσάβα.Ο Ίστγουντ,πήρε τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην ταινία,συμπρωταγωνιστής της οποίας ήταν ο εξαιρετικός Ιταλός ηθοποιός Τζιάν Μαρία Βολοντέ.Τα υπόλοιπα,όπως ειπώθηκε τότε,ανήκουν στην Ιστορία.
Η σκηνοθετική ματιά του Λεόνε,ανεπανάληπτη και πρωτόγνωρη για τα δεδομένα της εποχής.Η εστίαση στα χαρακτηριστικά του προσώπου των πρωταγωνιστών,απεικονίζοντας τη συναισθηματική τους φόρτιση,ήταν κάτι που μόνο ο Όρσον Γουέλς είχε επιχειρήσει στην Αμερική.Τα πλάνα της κάμερας με τις εναλλαγές στο φόντο τις σεναριακές στιγμές της κορύφωσης των γεγονότων,διαποτισμένες με τη μουσική ανθολογία του Έννιο Μορρικόνε,ήταν μνημειώδεις.Το σενάριο,επηρεασμένο από το ''Γιοτζίμπο'',με τον ανυπότακτο ξενόφερτο που εντείνει τη διχόνοια των δύο αντιπαραβαλλόμενων συμμοριών της πολης,με τελικό αποτέλεσμα την αμοιβαία τιμωρία,συμβολίζει τη ματαιοδοξία,την απληστία και τη νέμεση.Οι εναλλαγές των συναισθημάτων των πρωταγωνιστών,με την κλιμάκωση της δράσης,''κεντάει'' μέσα από τα πλάνα της κάμερας του Λεόνε.Η κορύφωση των σκηνών,με το σασπένς και την αγωνία σε στυλ Χίτσκοκ,εκσφεδονίζουν τον θεατή,όταν η μουσική υπόκρουση του Μορρικόνε,μετατρέπει τα εξάσφαιρα των καουμπόυς σε θεατρικές ελεγείες.Οι ατάκες των ηθοποιών,μαχαιριές στη μνήμη,η εστίαση των πλάνων στις σκηνές βίας,αρχαία τραγωδία.Ο Χορός,σύγχρονοι καουμπόυς που τιμωρούν.Ο απο μηχανής θεός,βόμβα στο κινηματογραφικό πλατώ,έτσι όπως απεικονίζει η κάμερα.Η μουσική,ελεγεία μεγατόνων.Ένα αποτέλεσμα,η εκδίκηση.Ένας παρονομαστής,ο θάνατος.Ο άνθρωπος,το ψέμα,η ματαιοδοξία,η λύτρωση.Μοναδικός Σέρτζιο Λεόνε,μνημειώδης Έννιο Μορρικόνε,καταιγιστικός Κλιντ Ίστγουντ.Κι όλα αυτά το σωτήριον έτος 1964.

- Στείλε Σχόλιο


Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να έχετε συνδεθεί ως μέλος. Πατήστε εδώ για να συνδεθείτε ή εδώ για να εγγραφείτε.

Επιστροφή στο blog
Συγγραφέας
mariachi
Στέλιος
Στιχουργός
από ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΣ του Πειραιά


Περί Blog
blogs.musicheaven.gr/mariachi



Επίσημοι αναγνώστες (4)
Τα παρακάτω μέλη ενημερώνονται κάθε φορά που ανανεώνεται το blogΓίνε επίσημος αναγνώστης!

Πρόσφατα...
Δημοφιλέστερα...
Αρχείο...


Φιλικά Blogs

Links