θα κυνηγω τα θελω μου κι ας μου τα παιρνει ο αερας
ΚΑΘΕ ΤΕΛΟΣ ΜΙΑ ΑΡΧΗ
30 Αυγούστου 2009, 12:41
Η Σμύρνη καίγεται ακόμα...


Στις 30 Αυγούστου 1922, προς το ξημέρωμα της Τετάρτης, πολλοί Χριστιανοί έφυγαν προς το Κορδελιό εξαιτίας φημών για πλοία που θα τους έσωζαν. Στο δρόμο προς το Κορδελιό συνάντησαν τούρκικο ιππικό και Τσέτες ιππείς. Βιαιοπραγούσαν στους άντρες, έκλεβαν τα κοσμήματα των γυναικών και βίαζαν τις κοπέλες. Όσοι κατάφεραν να προχωρήσουν στα μισά του δρόμου συνάντησαν τους χριστιανούς του Κορδελιού, που τους είχαν διώξει ήδη οι Τούρκοι για να μη σωθούν με τα πλοία. Μια ομάδα νεαρών γυναικών που τις κυνηγούσαν οι Τσέτες, προτίμησαν να πέσουν στα βράχια σαν άλλες γυναίκες του Ζαλόγγου, προκειμένου να μην τις βιάσουν. Το βράδυ της Τετάρτης η αρμενική συνοικία είχε πλήρως ισοπεδωθεί και ο τούρκικος στρατός έστρεψε την πλήρη προσοχή του στους Έλληνες. Όπως είχαν κάνει στους Αρμένιους, πάλι έσπαγαν τις πόρτες σπιτιών. Τους άντρες τους σκότωναν. Οι νεαρές κοπέλες ήταν ο στόχος των Τούρκων, τις άρπαζαν, τις βίαζαν, τις ατίμαζαν. Οι κοπέλες έφτασαν στο σημείο και μεταμφιέζονταν σε γριές για να σώσουν την τιμή τους.

Στις 31 Αυγούστου/13 Σεπτεμβρίου οι Τούρκοι στρατιώτες του Νουρεντίν, βάση σχεδίου που τους παρέδωσαν οι τουρκικές αρχές, άρχισαν να ανάβουν φωτιές στην πόλη. Με πετρέλαιο άναψαν φωτιά πρώτα στην αρμενική συνοικία. Από τη πρώτη αυτή εκδήλωση άρχισαν να καίγονται το αρμενικό νοσοκομείο, η αρμενική μητρόπολη και η αρμενική εκκλησία του Αγίου Στεφάνου μαζί με τους πρόσφυγες που είχαν καταφύγει εκεί. Στη συνέχεια άρχισαν να σημειώνονται νέες πυρκαγιές στις ελληνικές συνοικίες. Χαρακτηριστικό υπήρξε το γεγονός ότι από τα πρώτα κτίρια που καταστράφηκαν ήταν και το κτίριο του πυροσβεστικού σταθμού Σμύρνης, ενώ βρέθηκε να είχαν επιμελώς απομονωθεί οι υδραγωγοί Χαλκά Βουνάρ που υδροδοτούσαν τη πόλη και χρησίμευαν στην πυροπροστασία της.
Το αεράκι που διευκόλυνε την φωτιά να απλωθεί από σπίτι σε σπίτι που επεκτάθηκε σε έκταση τρεισήμισι χιλιομέτρων. Ορισμένα κτήρια του παραλιακού δρόμου τους έδωσαν εντολή να μην τα πειράξουν. Οι Τούρκοι στρατιώτες ανατίναξαν όλα τα υπόλοιπα με δυναμίτη. Η φωτιά εμαίνετο όλη την νύχτα και σάρωσε όλη σχεδόν την πόλη. Τούρκοι στρατιώτες ήταν παρατεταγμένοι σε στρατηγικά σημεία της πόλης και σκότωναν όσους χριστιανούς προσπαθούσαν να γλιτώσουν από τις φλόγες.
Το απόγευμα της ίδιας ημέρας ολοκληρώνεται η εκκένωση της πόλης από ξένους υπηκόους που επιβιβάστηκαν υπό την προστασία αγημάτων των πολεμικών πλοίων των χωρών τους που είχαν διατεθεί ειδικά και ναυλοχούσαν στο κόλπο της Σμύρνης
Δεν υπάρχει καμμία αμφιβολία, ότι ο εμπρησμός αυτής ήταν προμελετημένος και καλώς οργανωμένος, καθ’ όσον Τούρκοι στρατιώτες μετέφεραν δοχεία με πετρέλαιο ή έριχναν εμπρηστικές βόμβες, κάτι το οποίο επιβεβαίωσαν και Αμερικανοί αυτόπτες μάρτυρες. Όλες οι αξιόπιστες μαρτυρίες των ξένων παρατηρητών συμπίπτουν στο ότι το πυρ τέθηκε υπό των Τούρκων εκ προμελέτης και κατά προδιαγεγραμμένο σχέδιο.

Εν τω μεταξύ, στην προκυμαία της Σμύρνης εξελίσσονται οι τελευταίες σκηνές της μικρασιατικής τραγωδίας.
Όταν έφθασε η είδηση της βάρβαρης ενέργειας του τουρκικού στρατού εναντίον των Αρμενίων, όλοι όσοι εγκατέλειψαν τα καιόμενα σπίτια και χιλιάδες άλλοι πρόσφυγες από τις εσωτερικές περιοχές που ακολουθούσαν τον αποχωρούντα ελληνικό στρατό και είχαν καταλήξει στην Σμύρνη, κατέφυγαν στην προκυμαία αναζητώντας κάποιο πλεούμενο ή κολυμπώντας προσπαθούσαν να πλησιάσουν και να ανέβουν στα ξένα πλοία ( Αγγλίας, Γαλλίας, Ιταλίας) που περίμεναν στο λιμάνι. Πάνω από 300.000 άνθρωποι στο στενό χώρο της προκυμαίας, ανάμεσα στις φλόγες και στο λιμάνι της σωτηρίας που ελπίζουν. Η φοβερή καταστροφή έφτασε και στα σπίτια της παραλίας και αποτέφρωσε όλες τις συνοικίες της Σμύρνης, την αρμενική, την ελληνική, την εμπορική και την ευρωπαϊκή, πλην της τουρκικής και της εβραϊκής (κάποιοι Εβραίοι μάλιστα, είχαν βρει μια προσοδοφόρα «εργασία»: πουλούσαν σημαιάκια της Τουρκίας στους Έλληνες τάχα για να τους «σώσουν»). Ήτανε μία των μεγαλυτέρων πυρκαγιών της ιστορίας και θύμιζε την Πομπηία…
Μάλιστα κατά τις ενδιάμεσες νύχτες, όταν κάτοικοι έντρομοι από τις σημειούμενες εκρήξεις εξέρχονταν στους δρόμους αντιμετώπιζαν τις περιπόλους που τους καλούσαν να επιστρέψουν σπίτια τους και στη συνέχεια τους πυροβολούσαν για παράβαση του περιοριστικού μέτρου.

Οι πανικόβλητοι Μικρασιάτες που συγκεντρώθηκαν στην προκυμαία, προσπαθούσαν απεγνωσμένα να επιβιβαστούν στα πλοία που ήταν συγκεντρωμένα στο λιμάνι της Σμύρνης και που εκείνες τις τραγικές στιγμές ήταν η μοναδική σανίδα σωτηρίας που που υπήρχε.. Αλλά οι ξένοι ναύτες τους εμπόδιζαν με κάθε τρόπο και τους έσπρωχναν στη θάλασσα, με αποτέλεσμα να πνιγούν. Οι ναύαρχοι των πλοίων απωθούσαν ακόμα και τον άμαχο πληθυσμό που έφθανε με τις βάρκες στα πλοία για να σωθεί, μόνο και μόνο γιατί δεν ήθελαν τη δυσαρέσκεια με τον Κεμάλ. Οι λίγοι δημοσιογράφοι, που βρισκότανε εκεί σιωπούσαν στις ανταποκρίσεις τους, εξαιτίας της απαίτησης συγκράτησης, που αξίωναν οι διπλωματικοί τους αντιπρόσωποι. Επιπλέον οι Τούρκοι στρατιώτες επέπεσαν πάνω στο πανικόβλητο πλήθος για να το απομακρύνουν από την παραλία, να το απωθήσουν προς τα πίσω, και ταυτόχρονα αποσπούσαν τις νταντάδες και τις γυναίκες για να τις βιάσουν και τελικώς να τις σκοτώσουν. Όπως καταμαρτυρείται, «Οι Σύμμαχοι, και ιδιαιτέρως οι Άγγλοι, επέδειξαν, κατά τας τραγικάς εκείνας στιγμάς, ανήκουστον αναισθησίαν. Τα πληρώματα των εν Σμύρνη ναυλαχούντων πολεμικών των, απέκοπτον τας χείρας και εύθραυον τας κεφαλάς των δυστυχών εκείνων Ελλήνων, που ενόμισαν ότι ημπορούσαν, αποφεύγοντες την τουρκικήν μάχαιραν, να εύρουν άσυλον και προσωρινήν φιλοξενίαν εις τα πολεμικά σκάφη. Έστρεψαν, μάλιστα, και τους προβολείς των πλοίων των επί της προκυμαίας της Σμύρνης, δια να απολαύσουν το μακάβριον και ανατριχιαστικόν θέαμα της ομαδικής σφαγής των Ελλήνων. Και όμως θα ήρκουν τότε ελάχιστοι κανονιοβολισμοί των αγγλικών πλοίων δια να σωθή τουλάχιστον η πόλις και δια να προληφθούν αι σφαγαί και τα μαρτύρια τους πληθυσμού της, ως και του εις αυτής καταφυγόντως ελληνικού μικρασιατικού πληθυσμού. Αφ’ ετέρου οι Γάλλοι, εις τα Μουδιανιά, έρριψαν ζεματιστό νερό εις όσους απεπειράθησαν να ανέβουν επί των πλοίων των! Τέλος, ο Αμερικανός πρόξενος εν Σμύρνη, όταν πήγε τότε εις γεύμα όπου ήτο προσκεκλημένος και ο Γάλλος πρόξενος, τον ήκουσε να δικαιολογεί με απερίγραπτον κυνισμόν της επινράδυνσιν της αφίξεώς του: η λέμβος που τον έφερεν από το γαλλικόν πλοίον, προσέκρουσεν εις πτώματα Ελληνίδων γυναικών που έπλεον εις την παραλίαν!». Κι όπως χαρακτηριστικά περιγράφεται σε άλλη μαρτυρία, «τόσα πολλά ήταν τα πτώματα που επέπλεαν στην παραλία, ώστε μπορούσες να περπατήσεις πάνω τους».
Την εικόνα αυτής της μακάβριας εικόνας συμπλήρωσε και ο Γάλλος συγγραφέας Εντουάρ Ντριο γράφοντας:
«Χιλιάδες δυστυχείς υπάρξεις συσωρευμένες κατά μήκος της προκυμαίας ρίχτηκαν στην θάλασσα. Σε μεγάλο μήκος του λιμανιού εκατοντάδες πτωμάτων είχαν γεμίσει την θάλασσα ώστε να μπορεί κανείς να βαδίσει πάνω σε αυτά.
Τους επιπλέοντες τους αποτελείωναν οι Τούρκοι με σπαθιά και ξύλα. Αναρίθμητες οι υπάρξεις, προπαντός γυναίκες, παιδιά και γέροντες, εσφάγησαν μέσα σε αίσχιστες θηριωδίες…».

Η Διδώ Σωτηρίου, μέσα από τα «Ματωμένα χώματα», είναι το ίδιο γλαφυρή για την απάνθρωπη συμπεριφορά των «Συμμάχων»:
«Η θάλασσα δεν είναι πια εμπόδιο. Χιλιάδες άνθρωποι πέφτουνε και πνίγονται. Τα κορμιά σκεπάζουνε τα νερά σαν νά ‘ναι μόλος. Οι δρόμοι γεμίζουνε κι αδειάζουνε και ξαναγεμίζουνε. Νέοι, γέροι, γυναίκες, παιδιά ποδοπατιούνται, στριμώχνονται, λιποθυμούνε, ξεψυχούνε. Τούς τρελαίνουν οι χαντζάρες, οι ξιφολόγχες, οι σφαίρες των Τσέτηδων!
- Βούρ, κεραταλάρ! (Χτυπάτε τους τούς κερατάδες!).
Το βράδυ το μονοφώνι κορυφώνεται. Η σφαγή δε σταματά. Μόνο όταν τα πλοία ρίχνουνε προβολείς γίνεται μια πρόσκαιρη ησυχία. Μερικοί που καταφέρανε να φτάσουνε ζωντανοί ίσαμε τη μαούνα, μας ιστορούνε το τι γίνεται όξω, στις γειτονιές. Οι Τσέτες του Μπεχλιβάν και οι στρατιώτες τού Νουρεντίν τρώνε ανθρώπινο κρέας. Σπάζουνε, πλιατσικολογούνε σπίτια και μαγαζιά. Όπου βρούνε ζωντανούς, τούς τραβούνε όξω και τούς βασανίζουνε. Σταυρώνουνε παπάδες στις εκκλησιές, ξαπλώνουνε μισοπεθαμένα κορίτσια κι αγόρια πάνω στις Άγιες Τράπεζες και τ’ ατιμάζουνε. Απ’ τον Άι Κωνσταντίνο και το Ταραγάτς ίσαμε το Μπαλτσόβα το τούρκικο μαχαίρι θερίζει».

«Όποια γλώσσα κι αν μιλάς, λόγια δε θα βρεις να τόνε περιγράψεις τι κάνουν, λοιπόν, οι προστάτες μας; Τι κάνουν οι ναυάρχοι με τα χρυσά σιρίτια, οι διπλωμάτες κι οι πρόξενοι τής Αντάντ;
Στήσανε κινηματογραφικές μηχανές στα καράβια τους και τραβούσανε ταινίες τη σφαγή και τον ξολοθρεμό μας!
Μέσα στα πολεμικά οι μπάντες τους παίζανε εμβατήρια και τραγούδια τής χαράς για να μη φτάνουν ίσαμε τ’ αφτιά των πληρωμάτων οι κραυγές της οδύνης και οι επικλήσεις του κόσμου. Και να ξέρει κανείς πώς μια, μόνο μια κανονιά, μια διαταγή, έφτανε για να διαλύσει όλα κείνα τα μαινόμενα στίφη. Κι η κανονιά δε ρίχτηκε κι η εντολή δε δόθηκε!».

Επισήμως κανένα από τα αγκυροβολημένα πλοία των Συμμάχων δεν βοήθησε τους Έλληνες. Ο διεθνής, αλλά και ο τούρκικος τύπος υποβάθμισαν το γεγονός της καταστροφής και τις φρικαλεότητες των Τούρκων. Οι ξένοι έδειξαν μια κατ΄ ουσίαν εχθρική στάση σε σημείο που να λένε ότι…«Οι Έλληνες πυρπόλησαν την Σμύρνη», ένα επιχείρημα το οποίο υποστηρίζουν μέχρι και σήμερα οι Τούρκοι (δίπλα στους Έλληνες «εμπρηστές» βάζουν και τους Αρμένιους).

Ένα δε, τηλεγράφημα του αρχηγού του στρατού Φεβζί (Τσακμάκ) πασά που δημοσίευσε η «Hakimiyet-i Milliye» στις 18 Σεπτεμβρίου μιλάει για «άγρια συνωμοσία που διαπράχθηκε αναμφίβολα από κάποιους αχρείους συνεργαζόμενους με τον ελληνικό στρατό για να αμαυρώσουν τη νίκη μας και να προκαλέσουν ξένη επέμβαση». Ο Τύπος υιοθετεί αυτόν τον υπαινιγμό και από τις 19 Σεπτεμβρίου μπαίνει στον όλο και ενισχυόμενο χορό τού «οι Έλληνες έβαλαν φωτιά στη Σμύρνη πριν από την αναχώρησή τους», παρ’ ότι ο ελληνικός είχε ήδη αποχωρήσει την Σμύρνη όταν αυτή πυρπολήθηκε (οι Τούρκοι αντί του όρου «Πυρπόληση της Σμύρνης», χρησιμοποιούν τον σχετικά πιο ουδέτερο όρο «Πυρκαγιά της Σμύρνης» (Izmir yangini)).
Χάριν ιστορικής αληθείας πάντως, θα πρέπει να αναφερθεί, ότι οι Ιταλοί που σε όλο του προηγούμενο διάστημα υπονόμευαν τους Έλληνες, δέχθηκαν στα πλοία τους όποιον κατέφευγε εκεί για να σωθεί.

Την ίδια ημέρα, το θωρηκτό «Κιλκίς» απέπλευσε και ενώθηκε με το θωρηκτό «Αβέρωφ», μεταξύ Χίου και Σάμου, που κατέρχονταν ολοταχώς το Αιγαίο προς Πειραιά, προερχόμενο από Κωνσταντινούπολη, αφού προηγουμένως είχε σημειωθεί ανταρσία και είχε αποχωρήσει από τη Διασυμμαχική Ανταντική ναυτική δύναμη, που ναυλοχούσε στο Βόσπορο, (στην οποία είχε ενταχθεί μετά την υπογραφή της ανακωχής του Μούδρου), υπό τον κινηματία κυβερνήτη Αντιπλοίαρχο Γ. Χατζηκυριάκο.

Όλοι οι δρόμοι της Σμύρνης γεμάτοι πτώματα Ελλήνων και Αρμένιων. Γεμάτη άψυχα κουφάρια κι η θάλασσα της Σμύρνης από την πόλη και τα τριγύρω χωριά.

Στις 17/30 Σεπτεμβρίου ήταν η τελευταία μέρα που μπορούσαν να φύγουν οι Έλληνες σύμφωνα με το τελεσίγραφο του Νουρεντίν. Εν τούτοις οι Τούρκοι έκαναν ελέγχους στους επιβιβαζόμενους σε πλοία και συλλαμβάνανε πολλούς. Σχημάτιζαν φάλαγγες για να τους εκτοπίσουν μα εκτελούσαν εν ψυχρώ τους περισσότερους. Πολλοί ακόμη πέθαναν από επιδημίες τύφου και εντερίτιδας. Όσοι τυχόν είχαν συλληφθεί και δεν τους είχαν σκοτώσει, οδηγήθηκαν στην ενδοχώρα.

Ξένοι πολίτες έκαναν διπλωματικές κινήσεις υπό τον Αμερικανό Jennings και επιτράπηκε σε ελληνικά πλοία να παραλάβουν τους πρόσφυγες. Στις 11/24 Σεπτεμβρίου 15.000 πρόσφυγες στα πλοία, στις 13/26 Σεπτεμβρίου 43.000.
Έως τις 18/31 Σεπτεμβρίου είχανε μεταφερθεί από την Σμύρνη στην Μυτιλήνη 180.000 πρόσφυγες. Για να εισέλθουν στα πλοία περνούσαν από τρεις πύλες με αυστηρούς ελέγχους, αφού τους είχαν κάθε φορά κυριολεκτικά κατακλέψει. Oι άνδρες κάτω από 45 ετών συλλαμβάνονταν και προωθούνταν στην ενδοχώρα… Αφού οι Τούρκοι παρέτειναν την εκκένωση, μπόρεσαν συνολικά να σωθούν πάνω από 250.000 πρόσφυγες.

Από την πυρκαγιά και τις επιθέσεις των Τούρκων κατά του τρομοκρατημένου πλήθους στους δρόμους τις Σμύρνης για 3-4 ημέρες περίπου γύρω στους 12.000 ανθρώπους, από τους οποίους οι 10.000 Έλληνες έχασαν την ζωή τους. Από τους 18.000 Αρμένιους της Σμύρνης μόλις 2.000 σώθηκαν ως πρόσφυγες.
Κάηκαν 55.000 σπίτια από τα οποία τα 43.000 ήταν ελληνικά, τα 10.000 αρμενικά και 2.000 ξένων υπηκόων. Αποτεφρώθηκαν 117 σχολεία κοινοτικά και ιδιωτικά, ελληνικά και αρμενικά, όλα τα νοσοκομεία, 2 μουσεία και πολλά ιδρύματα. Από τις εκκλησίες οι 43 από τις 46.

Οι σκηνές του πανικού που εκτυλίχθηκαν, στοίχησαν τη ζωή σε εκατοντάδες που πνίγηκαν μόλις 50 μέτρα από τη στεριά, κάτω από τα αδιάφορα μάτια των πληρωμάτων των συμμαχικών πλοίων. Όσοι Έλληνες συνελήφθησαν στην προκυμαία της Σμύρνης, εστάλησαν από τους Τούρκους στα ενδότερα και ελάχιστοι από αυτούς επιβίωσαν. Το τελευταίο πλοίο που εγκατέλειψε τη Σμύρνη ήταν το «Έλλη», ενώ το πλήθος απελπισμένο στην προκυμαία έβλεπε να εγκαταλείπεται κυριολεκτικά πλέον στην τύχη του και να επαφίεται στην καλή διάθεση των Μεγάλων Δυνάμεων.

Παρ΄ ότι είναι δύσκολο να προσδιοριστεί με ακρίβεια ο αριθμός των νεκρών από τη γενοκτονία των Ελλήνων Μικρασιατών (ξεκινά από 300.000 και φτάνει ως 1.000.000), σύμφωνα με τις εκτιμήσεις Ελλήνων και ξένων συγγραφέων, τουλάχιστον 500.000 (εκτός των Ποντίων) Μικρασιάτες έχασαν τη ζωή κάτω από βασανιστικές και απάνθρωπες συνθήκες. Οι σχεδιασμένοι και ανελέητοι αυτοί διωγμοί είχαν δύο επιδιώξεις. Πρώτη ήταν η εξόντωση των εθνικών μειονοτήτων στην Τουρκία για να επιτευχθεί ο πλήρης εκτουρκισμός, εξισλαμισμός της χώρας, αλλιώς να επιτευχθεί η εθνοκάθαρση στην οποία επέβλεπε η εθνική ιδεολογία των Νεότουρκων – Κεμαλιστών. Η δεύτερη επιδίωξη ήταν η οικονομική και κοινωνική αποδυνάμωση, εξουδετέρωση των Ελλήνων, στα χέρια των οποίων είχαν περιέλθει το εμπόριο, το τραπεζικό σύστημα, η βιομηχανία και το επιστημονικό δυναμικό της Τουρκίας. Για αυτό οι Έλληνες στις μεγάλες πόλεις αποτελούσαν το ανώτερο κοινωνικό στρώμα, ήταν η αστική τάξη.

Η ανακωχή των Μουδανιών και ο ξεριζωμός του ελληνισμού της ανατολικής Θράκης
Το τέλος της μικρασιατικής εκστρατείας δημιούργησε μια έκρυθμη κατάσταση στην Ελλάδα. Μέσα στη γενική εκείνη σύγχυση ήλθε να προστεθεί ότι το χειρότερο, διοικητές των στρατιωτικών τμημάτων της Χίου και της Μυτιλήνης επαναστατούν κατά της νομίμου κυβέρνησης στρέφοντας τα όπλα κατά της Αθήνας. Την ηγεσία αναλαμβάνουν οι συνταγματάρχες Νικόλαος Πλαστήρας και Στυλιανός Γονατάς καθώς και ο αντιπλοίαρχος Δημήτρης Φωκάς. Ο βασιλιάς Κωνσταντίνος Α΄ αναγκάζεται προ της τελείας διάλυσης του κράτους σε παραίτηση υπέρ του διαδόχου Γεωργίου και καταφεύγει στην Ιταλία, όπου και πεθαίνει από καρδιακό επεισόδιο.

Στην Αθήνα, με σύντομες διαδικασίες οι θεωρούμενοι ως πρωταίτιοι της Μικρασιατικής Καταστροφής θα οδηγηθούν ενώπιον Στρατοδικείου. Από τους οκτώ κατηγορούμενους οι έξι (Δ. Γούναρης, Ν. Στράτος, Π. Πρωτοπαπαδάκης, Ν. Θεοτόκης, Γ. Μπαλτατζής και ο αρχιστράτηγος Γ. Χατζηανέστης) θα καταδικασθούν σε θάνατο με την κατηγορία της εσχάτης προδοσίας. Η εκτέλεσή των θα πραγματοποιηθεί στις 15 Νοεμβρίου 1922. Η δίκη που ήταν ουσιαστικά μία πράξη ικανοποίησης της λαϊκής οργής και αποκατάστασης του γοήτρου του στρατού, πέρασε στην ιστορία, ως «Δίκη των έξι».

Ένα άμεσο πρόβλημα που προέκυψε μετά την κατάρρευση του μικρασιατικού μετώπου και της καταστροφής που επακολούθησε, ήταν η κατάπαυση των εχθροπραξιών. Την πρωτοβουλία για την σύναψη ανακωχής είχαν οι Άγγλοι, που ένιωθαν τώρα άμεσα στο Τσανάκαλε την πίεση του κεμαλικού στρατού, καθώς έλειπε πια η προστατευτική, για τους Άγγλους, ελληνική παρουσία στα ενδότερα.

Η ανακωχή υπογράφτηκε στα Μουδανιά στις 28 Σεπτεμβρίου 1922, χωρίς την σύμπραξη της ελληνικής αντιπροσωπείας. Οι Σύμμαχοι εξασφάλισαν τον έλεγχο των Στενών που τους ενδιέφερε και αποδέχτηκαν την αποχώρηση των Ελλήνων, όχι μόνο από την μικρασιατική ζώνη (η οποία έτσι κι αλλιώς ήταν μια θλιβερή πραγματικότητα), αλλά κι από την ανατολική Θράκη, όπου όμως υπήρχαν ισχυρές ελληνικές δυνάμεις και μπορούσαν την κρατήσουν, αλλά και συμπαγείς ελληνικοί πληθυσμοί. Καθώς όμως για τους Σύμμαχους προείχε να ρυθμίσουν ευνοϊκά τα ζητήματα που τους αφορούσαν, επέστρεψαν στους Τούρκους την ανατολική Θράκη προβλέποντας μάλιστα και την άμεση αποχώρηση του ελληνικού στρατού.

Η ελληνική επαναστατική κυβέρνηση δυσκολεύτηκε πολύ να αποδεχτεί αυτή τη ρήτρα αποχώρησης από την ανατολική Θράκη, αλλά τελικά αναγκάστηκε να υποκύψει και να αποδεχτεί την ανακωχή των Μουδανιών στις 30 Σεπτεμβρίου/13 Οκτωβρίου 1922. Την επόμενη κιόλας ημέρα, άρχισε η υποχώρηση του ελληνικού στρατού, που τον ακολούθησαν και 250.000 άμαχοι Έλληνες.

Έτσι ξεριζώθηκε και ο ελληνισμός της ανατολικής Θράκης και πύκνωσε το ρεύμα της προσφυγιάς. Με πλοία μεταφέρθηκαν οι περισσότεροι από τους Έλληνες και της ανατολικής Θράκης, ενώ άλλοι χρησιμοποίησαν το οδικό δίκτυο των διαβάσεων του Έβρου, μεταφέροντας με υποζύγια και βοϊδάμαξες ό,τι μπορούσαν από την κινητή περιουσία τους. Λίγες μέρες αργότερα ακολούθησαν και οι Έλληνες της χερσονήσου της Καλλίπολης.

Στις 12/25 Νοεμβρίου 1922, οι Έλληνες παρέδωσαν στους Σύμμαχους (ως μεσολαβητές) την διοίκηση της ανατολικής Θράκης κι εκείνοι την μεταβίβασαν αυθημερόν στους Τούρκους.

Είναι φανερό ότι κάτω από τις παραπάνω διαμορφωμένες καταστάσεις στο εσωτερικό και εξωτερικό μέτωπο η Ελλάδα «οδηγείται» σε μια νέα διάσκεψη της ειρήνης με στόχο να περισωθεί ό,τι πλέον της απέμεινε.

 

adiakritos.gr

13 σχόλια - Στείλε Σχόλιο

jorge (30.08.2009)
Το "πριν τις 30 Αυγούστου 1922" δεν το έχουμε;
hithtoly (30.08.2009)
Συγγνώμη δε κατάλαβα την ερώτηση...Θέλεις να βάλω και τι έγινε πρίν?
margot (30.08.2009)
Ό,τι και αν έγινε πριν, όσες ευθύνες κι αν έχουν οι εσωτερικές διχόνιες και έριδες, οι αδιάλλακτες στάσεις των μεν και των δε υπερ του προσωπικού γοήτρου, η τραγωδία της Μ. Ασίας, ο αφανισμός χιλιάδων ή και εκατομμυρίων ψυχών δεν δικαιολογείται. Ακόμη και αν κάποιος μιλήσει για αντίποινα στα όσα έκανε ο ελληνικός στρατός προελαύνοντας στο εσωτερικό κατά την περίοδο που προσπαθούσε να σταθεροποιήσει την παρουσία του στα εδάφη που είχαν παραχωρηθεί από την προηγούμενη Συνθήκη - κατακριτέα σαφώς κι αυτά- ακόμη κι έτσι δεν υπάρχει καμία δικαιολογία για τη γενοκτονία που ακολούθησε
hithtoly (30.08.2009)
ακριβώς!
PHILIPPOSSM (30.08.2009)
Είμαστε Ελληνες και την Ιστορία, μας την δίδαξαν όπως ήθελαν κάποιοι.
Ακόμα και σε αυτήν την ηλικία δεν μπορούμε να την μάθουμε όπως ίσως να έγινε, αλλά έχουμε μείνει σε αυτά που μάθαμε στο σχολείο.
Το νόμισμα δεν έχει όμως μόνο 2 πλευρές.
Είμαστε Ελληνες λοιπόν και "επιβάλετε" να έχουμε την αντίληψη αυτή.
jorge (30.08.2009)
hithtoly εννοούσα ακριβώς αυτά που ανέφερε η margot.

Τραγωδία δίχως άλλο, όμως δε θα γινόταν αν οι πολιτικοί μας, δεν την είχαν δει Μεγαλέξανδροι.

Όσον αφορά το σχόλιο του Φίλιππου, υπάρχει πολύ υλικό από ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΕΣ πηγές, όπως πχ ένα απίστευτο φωτογραφικό λεύκωμα ενός Άγγλου δημοσιογράφου, που έχει βγάλει φωτογραφίες και από το εσωτερικό της Τουρκίας, όταν κάναμε την προέλαση που μας κόστισε αυτή την τραγωδία.

hithtoly (31.08.2009)
Jorge δώσε το τίτλο του λευκώματος σε παρακαλώ.Φίλιππε να σε καλά για το σχόλιο - μαζί σου.
jorge (31.08.2009)
Ήταν δανεικό, αλλά θα το μάθω σύντομα.

Υπάρχει και ένα άλλο βιβλίο, την κριτική του οποίου παραθέτω:


Του Κώστα Κατσουλάρη

Στον αντίποδα των επιπόλαιων και συναισθηματικά φορτισμένων μυθοπλαστικών αναπλάσεων, ο Γκάιλς Μίλτον, συγγραφέας και δημοσιογράφος, συνέγραψε ένα βιβλίο που συγκεντρώνει πολλές αρετές της αγγλοσαξονικής δημοσιογραφικής παράδοσης: Επιμονή στην τεκμηρίωση, στην προσωπική μαρτυρία, στην σε βάθος έρευνα, στην πολυεστιακή αφήγηση. Αν θα έπρεπε να συνοψίσουμε με δύο λόγια την ιδιαίτερη συνεισφορά του βιβλίου του, αυτή εντοπίζεται στις δεκάδες μαρτυρίες της κοινότητας των Λεβαντίνων (δυτικών, κυρίως βρετανών, που ζούσαν στη Σμύρνη για πάνω από εκατό χρόνια, συγκεντρώνοντας μεγάλο μέρος του πλούτου), οι οποίοι ακριβώς λόγω του κοσμοπολιτισμού τους αποτελούν πολύτιμη –και κατά τεκμήριο αντικειμενική– πηγή πληροφοριών. Πολλοί από αυτούς στη συνέχεια συνέγραψαν βιβλία, και γενικότερα κατέθεσαν γραπτώς τις εμπειρίες τους, όπως για παράδειγμα ο αμερικανός πρόξενος Τζορτζ Χόρτον με τη «Μάστιγα της Ασίας», που κυκλοφόρησε το 1926 (Εστία, 2004). Ο Μίλτον βέβαια δεν περιορίστηκε σε αυτούς: Αρμένιοι, Έλληνες, αλλά και Τούρκοι και Εβραίοι, συνθέτουν μια τεράστια δεξαμενή μαρτυριών, τις οποίες χειρίζεται επιδέξια συνδυάζοντας την ακρίβεια ιστορικού χρονικού με τη γλαφυρότητα έργου λογοτεχνικών αξιώσεων – χωρίς να παραλείπει να παραθέσει σημαντικές πτυχές του διπλωματικού και πολιτικού παιχνιδιού που παιζόταν παράλληλα.

Μια από τις σημαντικότερες διαστάσεις του βιβλίου αφορά τα έκτροπα που ακολούθησαν την απόβαση του ελληνικού στρατού, αλλά και τις σφαγές που διέπραξαν έλληνες στρατιώτες κατά τη διάρκεια της άτακτης οπισθοχώρησής του από τα βάθη της Ανατολίας. Ιδού ορισμένες περιγραφές, από την πρώτη μέρα της παρουσίας τακτικού στρατού στη Σμύρνη, το 1919: «"Καθοδηγούμενοι από γνωστούς τραμπούκους της πόλης, οι Έλληνες στρατιώτες πυροβολούσαν ανεξέλεγκτα δεξιά κι αριστερά όποιο κεφάλι ξεπρόβαλλε από κάποιο μπαλκόνι ή παράθυρο" γράφει ο Άλφρεντ βαν ντερ Ζεε, ο Σουηδός πρόξενος στη Σμύρνη.

"Έσπασαν τις πόρτες σπιτιών και καταστημάτων, έσυραν έξω τους ταλαίπωρους Τούρκους που είχαν καταφύγει εκεί μέσα και, αφού τους άρπαξαν ό,τι είχαν επάνω τους, τους οδήγησαν στα οπλιταγωγά"». Και παρακάτω: «Οι Έλληνες στρατιώτες και οι άμαχοι ξεχύθηκαν ξανά στους δρόμους και άρχισαν να λεηλατούν την τουρκική συνοικία. Πολλά πτώματα –ανάμεσα στα τριακόσια με πεντακόσια, σύμφωνα με αυτόπτες μάρτυρες– σκυλεύτηκαν, τους αφαιρέθηκε οποιοδήποτε αντικείμενο αξίας και πετάχτηκαν γυμνά στους δρόμους.»

Αλλά τα «κατορθώματα» του ελληνικού στρατού δεν περιορίστηκαν στη Σμύρνη. Από το 1919 μέχρι και την άτακτη υποχώρησή του, εκατοντάδες είναι οι αναφορές για σφαγές και εμπρησμούς, με θύτες Έλληνες στρατιώτες. Τέτοιες πρακτικές δυστυχώς δεν σπάνιζαν εκείνον τον καιρό. Λίγα χρόνια πριν, κατά τη διάρκεια του πρώτου παγκοσμίου πολέμου, Έλληνες και Αρμένιοι θεωρούνταν εχθρικοί πληθυσμοί, και οι εκτοπίσεις, οι μαζικές δολοφονίες και τα θανατηφόρα «ταξίδια» στη έρημο ήταν στην ημερήσια διάταξη.


Γενικότερα, ο Μίλτον επιχειρεί να συλλάβει την αλληλουχία των γεγονότων που οδήγησαν στην Καταστροφή, πιάνοντας το νήμα καμιά δεκαριά χρόνια νωρίτερα.
Αρκετές γλαφυρές σελίδες αφιερώνει ο συγγραφέας και στην ελληνική εκστρατεία στα βάθη τις Τουρκίας, στις μάχες, στην αιφνιδιαστική κατάρρευση του μετώπου, την απρόσμενα ολοκληρωτική ήττα που ακολούθησε. Ωστόσο, το πιο συγκλονιστικό τμήμα του βιβλίου του είναι οι εκατόν πενήντα περίπου σελίδες στις οποίες περιγράφει, με εξαιρετική ακρίβεια και με πάμπολλες διαφορετικές εστιάσεις και μαρτυρίες, τα αδιανόητα για τον ανθρώπινο νου γεγονότα που έλαβαν χώρα στη Σμύρνη, ογδόντα έξι χρόνια πριν, από τις 6 του Σεπτέμβρη του 1922 μέχρι το πρώτο δεκαήμερο του Οκτώβρη. Οι σκηνές από την μεθοδική και διατεταγμένη πυρπόληση της πόλης –οι μαρτυρίες που παραθέτει ο Μίλτον είναι πολλές και εύγλωττες, δύσκολα μπορεί κανείς να τις αντικρούσει– είναι εκπληκτικές μέσα στην τραγικότητά τους. Το εικοσαήμερο που ακολούθησε, με πάνω από μισό εκατομμύριο ανθρώπους να συνωθούνται πανικοβλημένοι, εξαντλημένοι, αλλόφρονες στην τεράστια προκυμαία της πόλης, με την πυρκαγιά πίσω τους να καίει τα πάντα, τους Τούρκους παραμέσα αλλά και ανάμεσά τους να σφάζουν και να βιάζουν, και τη θάλασσα μπροστά τους γεμάτη πτώματα ανθρώπων και αλόγων, ξεπερνά κάθε φαντασία και μπορεί να συγκριθεί μοναχά με περιγραφές της Κόλασης. Κατανοεί έτσι κανείς απόλυτα τα λόγια του Τζορτζ Χόρτον: «Ένα από τα δυνατότερα αισθήματα που πήρα μαζί μου από τη Σμύρνη ήταν το αίσθημα ντροπής γιατί ανήκα στο ανθρώπινο γένος.»


Ο Κώστας Κατσουλάρης
είναι συγγραφέας και βιβλιοκριτικός.
kostas.katsoularis@gmail.com
hithtoly (31.08.2009)
Ωραίο ευχαριστούμε. Περιμένω το τίτλο!
Oraclas (31.08.2009)
Όσοι έζησαν αυτό το μακελειό μέσα από προσωπικά βιώματα τους τα μετέδωσαν. Ο καθένας πιστεύει ότι θέλει. Η αλήθεια είναι ότι η ιστορία δεν μαθαίνεται στο σχολείο. Εκεί μπαίνουν απλά οι βάσεις. Δεν το γνώριζα αυτό για τους Ιταλούς. Ήξερα πώς οι "Σύμμαχοι" έκοβαν τα χέρια των Ελλήνων που κρεμιόντουσταν από τα καράβια τους.

Ένα ακόμα καλό βιβλίο που γίνεται η αναφορά στην Μικρά Ασία είναι η Τερέζα, του Φρέντυ Γερμανού.
hithtoly (31.08.2009)
Η Τερέζα είναι υπέροχο βιβλίο όντως!Καλησπέρα!
DITHEN (02.09.2009)
Η Σμύρνη μάνα καίγεται,
καίγεται και το βιος μας
Ο πόνος μας δε λέγεται,
δε γράφεται ο καημός μας

Ρωμιοσύνη ρωμιοσύνη δε θα ησυχάσεις πια
Ένα χρόνο ζεις ειρήνη και τριάντα στη φωτιά

Η Σμύρνη μάνα χάνεται,
τα όνειρά μας πάνε
Στα πλοία όποιος πιάνεται
κι οι φίλοι τον χτυπάνε!


Εξισες πληγες για χαμενες πατριδες και εθνικες συμφορες, hithtoly!

Σημασια εχει να μην αφηνουμε να σβηνουν απο τη μνημη μας σημαντικες ημερομηνιες της ιστοριας μας! κι οταν πολλες φορες η νυκτα των αδαων και "προχωρημενων" επιχειρησει να τις σκεπασει τοτε ας βαζουμε, οπως εκανες εσυ hithtoly, προβολεις για να φωτιζουν τις μεγαλες επετειους (ακομα και τις οδυνηρες)! Διοτι η Ιστορικη μνημη σημαινει ιστορικη συνειδηση και η ιστορικη συνειδηση για μας τους Ελληνες σημαινει συνειδηση της συνεχειας μας ως λαου και ως εθνους σε μια δυσκολη γωνια του πλανητη!

Δεν διακατεχομαι καθολου απο εθνικιστικες τασεις, αλλωστε ποτε δεν υπηρξα τετοιος, και αναγνωριζω οτι πολλες φορες η παραχαραξη της ιστοριας αποτελει εναν σημαντικο και βασικο (ενιοτε) παραγοντα της δημιουργιας ενος εθνους!

Γι αυτο ας μην προσπαθουμε να περπατουμε στην ιστορια με ημιμαθεια, διοτι ειναι σαν να προσπαθουμε να διασχυσουμε τον ωκεανο χωρις χαρτες!

Μπραβο για το post σου!!!


hithtoly (02.09.2009)
Να σε καλά δήθεν...

Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να έχετε συνδεθεί ως μέλος. Πατήστε εδώ για να συνδεθείτε ή εδώ για να εγγραφείτε.

Επιστροφή στο blog
Συγγραφέας
hithtoly

Περί Blog
blogs.musicheaven.gr/hithtoly



Επίσημοι αναγνώστες (9)
Τα παρακάτω μέλη ενημερώνονται κάθε φορά που ανανεώνεται το blogΓίνε επίσημος αναγνώστης!

Πρόσφατα...
Δημοφιλέστερα...
Αρχείο...

Links