Εν οιδα οτι ουδεν οιδα
Οι εντυπώσεις με βλέπουν ... (Jim Morrison)
16 Μαΐου 2007, 00:23
Σχολικά μαθήματα


Πριν λίγες ημέρες είχε γίνει πολλή βαβούρα - πάλι - για τα βιβλία της ιστορίας της έκτης δημοτικού .

Δεν μιλούσα καθόλου επί του θέματος .

Καθόμουν και άκουγα - ως συνήθως - τους άλλους να μιλάνε .

Μιλούσαν για πατριδογνωσία , για ελληνισμό , για εθνική συνείδηση , για διαστρεύλωση ιστορικών γεγονότων κτλ .

 

Δεν έχω καμια ψευδαίσθηση οτι οι θέσεις μου είναι σωστές ή αντικειμενικές ή ευσταθείς ή οτιδήποτε καλό τέλος πάντων .

Απλά , με το φτωχό μου μυαλό έχω να κάνω ορισμένες παρατηρήσεις .

Πρώτον και βασικότερον : γιατί παιδάκια ηλικίας 9-12 ετών να διδάσκονται ιστορία και θρησκευτικά ;

Ειλικρινά , ΓΙΑΤΙ ;

Κάθονται και ντοπάρουν τα καημένα τα παιδάκια με τακτικές του τύπου ''Η Ελλάδα πάντα σωστή'' , ''Ο Χριστιανισμός η μόνη σωστή και αληθής θρησκεία'' και λοιπά .

Ρε παίδες , είναι γνωστή σε πολλούς από εμάς μια έρευνα που είχε γινει σε παιδάκια ηλικίας 10 ετών τα οποία όταν τα ρωτούσαν πότε έγιναν όλα αυτά τα ιστορικά γεγονότα που διδάσκονταν (στην συγκεκριμένη ηλικία διαδκόμαστε την ιστορία της αρχαίας Ελλάδας) εκείνα απάντησαν ''πριν από 40-50 χρόνια'' !!!

Ή από την άλλη , στην ίδια ηλικία πάλι , στο μάθημα των θρησκευτικών μιλούν για την ''αγάπη'' . Πως να αντιληφθεί ρε παίδες ένα 8χρονο πλάσμα τι θα πει αγάπη ;

Πιθανόν να έχει γίνει δέκτης αγάπης από το σπίτι του ή από οπουδήοπτε αλλού και να είναι και εν δυνάμη ''δότης αγάπης'' , αυτό όμως δεν το καθιστά ικανό να καταλάβει τι θα πει ''αγάπη'' , λέξη προσφιλέστατη στα βιβλία των θρησκευτικών .

Γιατί να γεμίζουμε με ένα σωρό ακατονόητα - για την παρούσα ηλικία τους - πράγματα τα αθώα παιδικά κεφαλάκια ;

Δεν λέω οτι τα παιδάκια είναι χαζά - εννοείται οτι δεν θέλω να πω κάτι τέτοιο - απλά ένα παιδάκι στην προεφηβική ακόμα φάση , δεδομένου οτι δεν έχει αναπτύξει ακόμα την κριτική του σκέψη , δεν είναι σε θέση να αξιολογήσει και να κατανοήσει όλα αυτά τα οποία με το ζόρι θέλουν να του μάθουν .

Νομίζουμε οτι δήθεν είμαστε πιο ανοιχτόμυαλοι από του μουσουλμάνους που δείχνουν κάπως ''θρησκόληπτοι'' και ''προσκολλημένοι' σε κάποιες απαρχαιομένες αντιλήψεις αλλά δεν είμαστε καθόλου καλύτεροι , φίλοι μου ...

Και η ''Πολιτεία'' , η εκάστοτε κυβέρνηση , κλασσικά κωφεύει , σωπαίνει απέναντι σε τέτοια ζητήματα γιατί προφανώς βολεύεται .

Από τη μία κερδίζει την εύνοια της θρησκευτικής κοινότητας - άρα και τις ψήφους της - διατηρώντας την διδασκαλία των θρησκευτικών σε τόσο μικρές ηλικίες και από την άλλη είναι πολύ βολική αυτή η πλύση εγκεφάλου για τους ''τέλειους Έλληνες'' (όσα χρόνια διδασκόμουν ιστορία στο σχολείο ρε παιδιά , ούτε σε μία γραμμή δεν βρήκα στην οποία να κατηγορείται έστω και λίγο η στάση των Ελλήνων - και μιλάμε για 25 αιώνες ιστορίας , έτσι - παρά μόνο την έκφραση ''άψογη στάση'' που υπέθαλπτε ειρωνεία , στην επανάσταση στο Γουδί , μονάχα αυτό) .

 

Ειλικρινά , δεν ξέρω τι να πω ...

Από την τρίτη δημοτικού ως την τρίτη λυκείου κάναμε τρεις φορές την ελληνική ιστορία χωρισμένη σε ''αρχαιοελληνική'' , ''βυζαντινή'' . ''νεοελληνική'' .

Τρεις φορές τα ίδια πράγματα , μην τυχόν και ξεφύγει κανείς και δεν γίνει ''πατριώτης'' .

Από τα 9 μας προσπαθούν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο να μας φανατίσουν .

 

Πραγματικά , νιώθω λίγο ντροπή .

Είναι τόσα πολλά πράγματα γύρω μας που έχουν αποδειχθεί αναποτελεσματικά και μπορούμε να τα αλλάξουμε , αλλά όχι , εμείς τα αφήνουμε να συνεχίσουν να φυτοζωούν , να μπερδέψουν και άλλες γενιές .

 

Η μονάδα δείχνει να έχει πάψει να προσπαθεί παίδες και αυτό είναι πολύ άσχημο .

Αν δεν αλλάξουν οι μονάδες , αν δεν βελτιωθούν, ποτέ δεν θα αλλάξει και το σύνολο .

Το ξεχνάμε και το πληρώνουμε αυτό !

 

9 σχόλια - Στείλε Σχόλιο

tsibitos (16.05.2007)
Ειλικρινά απορώ με τέτοιες απόψεις.. Δηλαδή τι; Να μην μαθαίνουμε ιστορία; "Πραγματικά , νιώθω λίγο ντροπή ." και εγώ που διαβάζω τέτοια πράγματα από μια νέα κοπέλα..
koini_maria (16.05.2007)
Δεν είπα ποτέ να μην μαθαίνουμε ιστορία ...
Κάθε άλλο !
Είπα να την μαθαίνουμε σωστά ! Δηλαδή , 1ον σε ηλικία που θα μπορούμε να καταλάβουμε τι διαβάζουμε και 2ον να μην υπάρχει αυτή η εμμονή με τους ''καλούς Έλληνες'' και τους ''κακούς ξένους''.
Μου αρέσει η ιστορία , θεωρώ οτι όλοι πρέπει να έχουμε τουλάχιστον κάποιες στοιχειώδεις γνώσεις αλλά να μην την εκμεταλλεύεται κανείς προκειμένου να διαμορφώσει συνειδήσεις .
Αυτό ήθελα να πω.
analystis (16.05.2007)
Το Θέμα της Ιστορίας και της προσέγγισής της είναι εξαιρετικά περίπλοκο. Εισέρχεται αναπόφευκτα ο υποκειμενικός παράγοντας του ερευνητή και του ιστοριογράφου, κάτι που συνέβαινε ανέκαθεν, από την εποχή του Θουκιδίδη. Το ζήτημα της διδασκαλίας της ιστορίας είναι ακόμα δυσκολότερο, διότι πρέπει να είναι ταυτόχρονα ελκυστική και σοβαρή, αντικειμενική και αμερόληπτη, να εξιστορήσεις τα γεγονότα χωρίς ακρότητες και εθνικισμούς αλλά και χωρίς να βάζεις αυτογκόλ. Αυτό ανθρωπίνως είναι σχεδόν ακατόρθωτο διότι όταν διαβάζεις ιστορικά περιστατικά ή ακόμα όταν βλέπεις ιστορικές ταινίες αυτόματα ταυτίζεσαι μια κάποια άποψη ή με κάποιες ομάδες. Μπορείς να διαβάσεις για την ελληνική επανάσταση χωρίς να ταυτιστείς με τους ομοεθνείς σου; Ή ακόμα χειρότερα, ποιος μπορεί να διαβάσει την ιστορία του εμφυλίου, τηρώντας ουδέτερη στάση; Ποιος μπορεί να διδάξει τέτοια σημεία και να αφήσει απ' έξω τις προσωπικές του απόψεις;
koini_maria (16.05.2007)
Επαναλαμβάνω , σεβαστά όλα αυτά και όντως , κατά την άποψή μου χρειάζεται να ξέρουμε ιστορία άρα ναι , πρέπει να την διδασκόμαστε , όπως επίσης είναι λογικό να υπάρχουν διάφορες απόψεις επάνω σε διάφορα γεγονότα (αν και σε ορισμένα σημεία είναι φανερό οτι τα σχολικά βιβλία μεροληπτούν υπέρ της χώρας μας).

Αυτό που ήθελα να πω - επαναλαμβάνω - είναι οτι δεν βλέπω τον λόγο γιατί όλα αυτά να θέλουμε να τα βάλουμε από τόσο νωρίς στο μυαλουδάκι ενός παιδιού , δεδομένου οτι όσοι κατέχουν λίγα παιδαγωγικά θα γνωρίζουν καλά ότι ένα παιδάκι αδυνατεί να αντιληφθεί τι θα πει ''25 αιώνες πριν'' , ''πόλεμος'' , ''δίκιο-άδικο'' κτλ.

Μην παρεξηγηθώ , δεν υποτίμησα ούτε την επιστήμη ούτε το περιεχόμενο της ιστορίας , ούτε και είπα ποτέ μου να μην διαβάζει κανείς μας .
alex3 (16.05.2007)
Στην πραγματικότητα, το πρόβλημα είναι ο καθορισμός του στόχου της εκπαίδευσης.Δηλαδή, μαθαίνουμε για να συσσωρεύουμε, απλά, εν πολλοίς άχρηστη "γνώση" ή μαθαίνουμε για να μάθουμε τη μέθοδο ανάλυσης, επανασύνθεσης και κρίσης...??? Για την ώρα το εκπαιδευτικό μας σύστημα δημιουργεί άτομα που ασκούνται στη βαθμοθηρία, δεν εμβαθύνουν στη γνώση, ούτε στη διαδικασία πρόσληψής της, παπαγαλίζοντας συχνά ανιστόρητες, εθνικιστικές και θρησκοληπτικές ανοησίες, χρήσιμες πιθανόν σε άλλες εποχές του Έλληνικού κράτους, αλλά ξεπερασμένες πια σήμερα, αφήνοντας την όξυνση του κριτικού νου - τόσο χρήσιμου εργαλείου για να μην καταπίνουμε ό,τι σαχλαμάρα μας σερβίρεται - στον προσωπικό πατριωτισμό του καθενός...
Zefuros (16.05.2007)
θα μου επιτρέψεις μερικές παρατηρήσεις:
1.
"Πρώτον και βασικότερον : γιατί παιδάκια ηλικίας 9-12 ετών να διδάσκονται ιστορία και θρησκευτικά ;"
Ποτε προτεινεις να ξεκινησει η διδασκαλία αυτών των μαθηματων? Με την ιδια λογική, να μην διδασκόμαστε ουτε φυσική (που να καταλάβει ενα παιδι τι παει να πει κατι τετοιο κτλ κτλ).

2.
"Από τα 9 μας προσπαθούν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο να μας φανατίσουν".
Εάν αυτό το θεωρείς φανατισμό,ειναι αποψη σου... δεν το νομιζω ομως πως εχει φτασει σε αυτό το βαθμό... σε αντιπαραβολή,διαβασε σχολικές ιστορίες γειτονικών λαών και θα καταλάβεις τι παει να πει φανατισμός...

3.
"όσα χρόνια διδασκόμουν ιστορία στο σχολείο ρε παιδιά , ούτε σε μία γραμμή δεν βρήκα στην οποία να κατηγορείται έστω και λίγο η στάση των Ελλήνων"
Ξαναδιαβασε την λιγο καλυτερα;-))
Περαν της πλακας, ειναι λογικό στην ιστορία ενός λαού να παρουσιαζονται καποιες σκοτεινές σελίδες πιο light.. Και εγω θα προτιμούσα σε κάποια σημεία να ηταν πιο αντικειμενικη.

4.
"Ρε παίδες , είναι γνωστή σε πολλούς από εμάς μια έρευνα που είχε γινει σε παιδάκια ηλικίας 10 ετών τα οποία όταν τα ρωτούσαν πότε έγιναν όλα αυτά τα ιστορικά γεγονότα που διδάσκονταν (στην συγκεκριμένη ηλικία διαδκόμαστε την ιστορία της αρχαίας Ελλάδας) εκείνα απάντησαν ''πριν από 40-50χρόνια'' !!!"

Δεν νομιζω ολα να απαντησαν αυτο...εμενα παντως δεν με ρωτησαν! :-)

5.
"από την άλλη είναι πολύ βολική αυτή η πλύση εγκεφάλου για τους ''τέλειους Έλληνες'' "
Θα μπορούσα να γραψω πολλά περί αναγκαιότητας υπαρξης μιας στοιχειώδους εθνικής συνείδησης,αλλά δεν εχω χρόνο. Μην το εκλαμβάνεις ομως σαν πλύση εγκεφάλου. Δεν διαφωνώ πως σε ορισμένα σημεία υπάρχουν στοιχεία υπερβολών και "ωραιοποιησεων" καταστάσεων.

Αυτα προς το παρόν.









sunwing (16.05.2007)
Έχω την αίσθηση ότι δε φταίει ούτε η ηλικία που διδάσκονται πράγματα τα παιδιά ούτε τα αντικείμενα , έχω την αίσθηση ότι αν έχουμε φτάσει στα φοιτητικά μας Μαρία και γράφουμε όσα γράφεις εσύ εδώ την ευθύνη την έχουν πολλοί. (Από τους γονείς , τους πρώτους διδάξαντας μέχρι τους δασκάλους και τους φιλολόγους σου που πιθανόν είχαν κακό σύστημα διδασκαλίας)
Ένα παιδάκι 10 χρόνων μπορεί να καταλάβει πολύ καλά και τα περί Αγάπης αλλά και τα των διχασμών μας , όταν διδαχθούν με σωστό τρόπο-αυτο το γνωρίζουμε καλά όσοι μεγαλώσαμε δικά μας παιδιά όπως εγώ που σου γράφω)
koini_maria (16.05.2007)
Λοιπόν , οφείλω να ομολογήσω οτι από εχθές που έγραψα αυτό το κείμενο και διάβασα και το πρώτο διόλου κολακευτικό σχόλιο (συγχώρα με tsibitos μα νομίζω οτι μπορώ να νιώθω λίγο άσχημα όταν κάποιος λέει οτι ντρέπεται για πράγματα που διαβάζει από εμένα) μετάνιωσα το γεγονός πως έγραψα δημόσια την γνώμη μου επί του θέματος .

Υπάρχουν φορές που καταλαβαίνω οτι μια άποψή μου είναι λανθασμένη ή υπερβολική ή χαζή ή κενή ή οτιδήποτε τέτοιο και δεν αξιώνω την παραπάνω θέση μου ως σωστή απλά πιστεύω οτι έχει μια λογική .

Σύμφωνα με το Πιαζέ (τώρα πολλοί θα πείτε οτι έχουν αναιρεθεί οι απόψεις του και θα απαντήσω ένα μέρος τους μονάχα , όχι όλες) ένα παιδί που βρίσκεται στο προεννοιολογικό στάδιο δεν είναι σε θέση να καταλάβει με ακρίβεια διάφορες έννοιες (γμτ , μου έχει σουφρώσει το βιβλίο μια φίλη και δεν μπορώ να σας γράψω αυτούσια την αντίληψή του επί του θέματος) άρα δεν είναι δυνστόν να του ζητάμε να ''χωνέψει'' λέξεις όπως Αγάπη , Θεός , Δικαιοσύνη κτλ .
Οπότε , άποψή μου είναι οτι ειδικά τα μαθήματα της ιστορίας και των θρησκευτικών θα ήταν καλό να διδάσκονταν μονάχα στο Λύκειο (η φυσική και τα μαθηματικά δεν έχουν καμία σχέση διότι τα παιδιά κάνουν απλές εφαρμογές - πχ αν δώσω Χ χρήματα στον μπακάλη και θέλω να αγοράσω Υ προϊόντα πόσα ρέστα θα πάρω ή πως δημιουργείται το ουράνιο τόξο και ποιός εφηύρε το τηλέφωνο κτλ ).

Αυτό που ήθελα να πω ήταν απλό αλλά μάλλον πρέπει να παραδεχτώ οτι έχω είτε εκφραστικό πρόβλημα είτε λανθασμένες ιδέες .

Πραγματικά , αυτή την στιγμή νιώθω πολύ άσχημα γιατί καταλαβαίνω οτι απολογούμαι.

Με συγχωρείτε , ήταν δικό μου το λάθος .

tsibitos (17.05.2007)
Χρησιμοποίησα την φράση : "Πραγματικά , νιώθω λίγο ντροπή ." κάνοντας copy - paste από το δικό σου κείμενο. Πραγματικά δεν ήθελα να σε κάνω να νιώσεις άσχημα, την γνώμη μου είπα. Αν εσύ πραγματικά πιστεύεις τα παραπάνω δεν θα έπρεπε αυτή τη στιγμή να απολογίσε, άποψη σου δεν είναι;;

Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να έχετε συνδεθεί ως μέλος. Πατήστε εδώ για να συνδεθείτε ή εδώ για να εγγραφείτε.

Επιστροφή στο blog
Συγγραφέας
koini_maria
Μαρία Σκ.
φοιτήτρια (κακής ποιότητας)


Περί Blog
blogs.musicheaven.gr/koini_maria

Σκόρπιες σκέψεις , προτάσεις , απόψεις για μουσική / κινηματογράφο / δρώμενα , αμπελοφιλισοφίες , λογοτεχνικά κείμενα κ.α.



Επίσημοι αναγνώστες (3)
Τα παρακάτω μέλη ενημερώνονται κάθε φορά που ανανεώνεται το blogΓίνε επίσημος αναγνώστης!

Πρόσφατα...
Δημοφιλέστερα...
Αρχείο...


Φιλικά Blogs

Links
Photo courtesy of Sotiris Kouvopoulos - www.cadu.gr
Template design by Jorge