Ἦταν τό γεγονός τῆς χρονιᾶς γιά τόν πολιτισμό τῆς Θράκης: ἡ ἀναστήλωση καί ἐπαναλειτουργία τοῦ ἀρχαίου θεάτρου τῆς Μαρώνειας, τοῦ μοναδικοῦ ἀπό τά 3 πού γνωρίζουμε ὅτι λειτουργοῦσαν στήν ἀρχαία Θράκη (ἀπό ἐκεῖνα τῆς Σαμοθράκης καί τῶν Ἀβδήρων σώζονται μόνο σπαράγματα). Ἔτσι, μετά τίς ἀνασκαφές πού ξεκίνησαν στή δεκαετία τοῦ ‘80 καί τίς πρόσφατες ἀναστηλώσεις, στίς 29 Αὐγούστου ἦρθε ἡ στιγμή νά ξανακουστεῖ ὁ ἑλληνικός τραγικός λόγος στή θαυμάσια τοποθεσία μέσα στούς ἐλαιῶνες. Ἡ Λυδία Κονιόρδου ὑπῆρξε ἐκπληκτική στούς τρεῖς μονολόγους τῆς Ἠλέκτρας καί χάρισε τό ταλέντο της στούς 500 περίπου τυχερούς θεατές.
Πῶς ὅμως φτάσαμε ὥς ἐδῶ; Ἀκούγοντας τούς χαιρετισμούς στά ἐγκαίνια καί διαβάζοντας τά σχετικά ρεπορτάζ, κανένα ὀρθό συμπέρασμα δέν προέκυπτε. Λές καί ὅλα ἦρθαν κάπως αὐτόματα! Κι ὅμως, ἄν δέν ὑπῆρχε ὁ Σύλλογος Φίλων Ἀρχαίου Θεάτρου Μαρώνειας ἤδη ἀπό τό 1999 μέ μοναδικό του σκοπό τήν ἀναστήλωση καί έπαναλειτουργία τοῦ χώρου, ΤΙΠΟΤΕ δέν θά εἶχε συμβεῖ. Οἱ ἀρχαιολόγοι ἀντιδροῦσαν τότε κρίνοντας τήν λειτουργία τοῦ θεάτρου ἀδύνατη, οἱ πολιτικοί κρύβονταν γιά χρόνια πίσω ἀπό αὐτό καί ὁ κόσμος ἀδρανοῦσε. Ὅμως ἡ πρωτοβουλία τοῦ Συλλόγου καί προσωπικά τοῦ Κομοτηναίου τραγουδοποιοῦ Θανάση Γκαϊφύλλια, πού ξεκινώντας μέ μία «μουσική κατάληψη» τοῦ χώρου πρίν 16 χρόνια ἔδωσε μεγάλον ἀγώνα, κινητοποίησε τούς πάντες καί κατέληξε αἰσίως στό προχθεσινό ἀποτέλεσμα πού ὀφείλεται ἐν πολλοῖς στή δική του ἰδέα καί εὐαισθησία. Ἕνα κομβικό σημεῖο εἶχε σταθεῖ καί ἡ ἔντονη λογομαχία τοῦ ἀρχαιολόγου, μέλους τοῦ ΔΣ τοῦ συλλόγου καί καλοῦ μας φίλου, Γιώργου Βολουδάκη μέ τήν τότε (1999) γ.γ. τοῦ ΥΠΠΟ, Λ. Μενδώνη γιά τό ζήτημα αὐτό. Ὡστόσο στίς 29 Αὐγούστου 2009 τίποτε τέτοιο δέν μνημονεύτηκε. Δέν πειράζει, εἶναι γνωστό τό πῶς λειτουργεῖ τό σύστημα στήν Ἑλλάδα…
Μά ἀκόμη καί στό πολιτικό προσωπικό πού προχώρησε τήν ὑπόθεση ἔγιναν ἀδικίες. Στό πρόγραμμα π.χ. βρέθηκε χῶρος γιά τή φωτογραφία τοῦ …δήμαρχου Χ. Παπανικολάου, ἀποσιωπήθηκε ὅμως ἡ συμβολή τοῦ νομάρχη καί (κυρίως) τοῦ Χρήστου Ζαχόπουλου, ὁ ὁποῖος ἀνέλαβε - καί πέτυχε - νά ὑλοποιήσει τήν προσωπική ὑπόσχεση τοῦ Καραμανλῆ γιά τήν ἀναστήλωση. Περισσότερες λεπτομέρειες γιά τό ἱστορικό τῆς πρωτοβουλίας στήν ἱστοσελίδα τοῦ συλλόγου www.arxaiotheatro.gr.
Νά ἐλπίσουμε ὅτι ἦρθε καί ἡ ὥρα τῆς ἑνοποίησης - ἀνάδειξης τοῦ σύνολου ἀρχαιολογικοῦ χώρου τῆς Μαρώνειας; Ἤ μήπως πρέπει νά παλέψουμε μέ κάποιον νέο σύλλογο γιά ἄλλα 25 χρόνια;
Αντιγραφή απο την εφημερίδα της Θράκης "ΑΝΤΙΦΩΝΗΤΗΣ". Η μόνη εφημερίδα που "τόλμησε" να γράψει την αλήθεια, αφού είχε επιβληθεί άνωθεν "σιγή ασυρμάτου". Τι την ήθελα κι εγώ εκείνη την ανοιχτή επιστολή προς Ευριππίδη Στυλιανίδη; Δεν το βούλωνα καλύτερα, όπως πολύ σοφά έπραξαν τόσοι και τόσοι. Πολύ σωστά ο Άλκης Αλκαίος μου αφιέρωσε το "Αγύριστο Κεφάλι". Οι μικροπρέπειες όμως των..." μετρίων ", ελάχιστη σημασία έχουν μπροστά στο θαύμα του αναστηλωμένου θεάτρου.
Θανάσης Γκαϊφύλλιας.
1 σχόλια - Στείλε ΣχόλιοGaza Παλαιστίνη άδοξο τέλος γκαϊφύλλιας θανάσης κιθάρες ελευθερίου τραγούδι γρίπη χοίρος πανδημία tamiflu θέατρο μαρώνεια βολουδάκης αντιφωνητής ιστορία διομήδης θράκη Ιστοριούλα καζαντζίδης στέλιος κείμενο Κατσαρός ποίηση πολιτική Μαρώνεια Μικρή ιστορία. Πολυτεχνείο 17 Νοέμβρη πρέβεζα gkaifilias καρυωτάκης στιχάκια Συνέντευξη τανγκό tango Τραγούδι