ελληνική μουσική
    401 online   ·  210.874 μέλη
    αρχική > e-Περιοδικό > Μαθήματα Μουσικής

    Η φύση του μουσικού ήχου (Μέρος Β)

    Για την καλύτερη κατανόηση του κειμένου, συνίσταται να διαβάσετε και το Α' Μέρος


    Ενότητες
    ΤΟΝΙΚΟΤΗΤΑ
    ΟΙ ΑΠΟΣΤΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΦΘΟΓΓΩΝ
    ΠΩΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΙ ΟΙ ΔΙΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΥΦΕΣΕΙΣ
    ΝΟΤΕΣ ΚΑΙ ΣΥΧΝΟΤΗΤΕΣ
    ΜΗΚΗ ΧΟΡΔΗΣ
    Η ΠΥΘΑΓΟΡΕΙΑ ΚΛΙΜΑΚΑ
    ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ
    ΚΛΙΜΑΚΑ ΧΡΩΜΑΤΩΝ
    ΕΠΙΛΟΓΟΣ
    Γράφει ο ΚΡΑΒΑΡΙΩΤΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ (gkravar)
    7 άρθρα στο MusicHeaven
    Δευτέρα 14 Σεπ 2009

    ΠΩΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΙ ΟΙ ΔΙΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΥΦΕΣΕΙΣ

     

    Τις νότες που ονομάζουμε δίεση και ύφεση και βρίσκονται ανάμεσα στους τόνους της κλίμακας τις ορίζουμε ως εξής:

    1ον) Για τη δίεση: πολλαπλασιάζουμε την τιμή της φυσικής νότας επί την τιμή του ημιτονίου, δηλαδή τα 16/15 (αφού η δίεση είναι ένα ημιτόνιο ψηλότερα από τη φυσική νότα).

    2ον) Για την ύφεση: Διαιρούμε τη φυσική νότα διά της τιμής του ημιτονίου 16/15 (αφού η ύφεση είναι χαμηλότερη από τη φυσική νότα κατά ένα ημιτόνιο).

    Θα παρατηρήσετε ότι η τιμή για νότες που θεωρούμε εναρμόνιες, π.χ. η νότα ΣΟΛ # και η ΛΑb, δεν είναι η ίδια. Το ότι στη σύγχρονη μουσική είναι η ίδια θα το εξετάσουμε στην ενότητα του συγκερασμού της κλίμακας.

     

    • Για την ΝΤΟ# και ΡΕb:

     

    NTO1 x 16/15 = 16/15 οπότε NTO# 16/15

    PE 9/8 : 16/15 = 135/128 οπότε PEb =135/128

     

    (Η διαφορά τους είναι ίση με 23/1920)

    • Για την ΡE # και ΜΙb:

     

    PE # = PE 9/8 x 16/15 = 6/5 οπότε PE# =6/5

     

    ΜΙb = MI 5/4 : 16/15 =75/64 οπότε MIb = 75/64

     

    (Η διαφορά τους είναι ίση με 9/320)

     

    • Για την ΦA # και ΣΟΛb:

    ΦA # = ΦA 4/3 x 16/15 = 64/45 οπότε ΦA# = 64/45

     

    ΣOΛb = ΣOΛ 3/2 : 16/15 =45/32 οπότε ΣOΛb =45/32

    (Η διαφορά τους είναι ίση με 23/1440 )

     

    • Για την ΣΟΛ# και ΛΑb:

     

    ΣOΛ# = ΣOΛ 3/2 x 16/15 =8/5 οπότε ΣOΛ# =8/5

     

    ΛAb = ΛA 5/3 : 16/15 = 75/48 οπότε ΛAb = 75/48

     

    (Η διαφορά τους είναι ίση με 3/80)

     

    • Για την ΛΑ# και ΣΙb:

     

    ΛA# = ΛA 5/3 x 16/15 = 16/9 οπότε ΛA# =16/9

     

    ΣIb = ΣI 15/8 : 16/15 = 225/128 οπότε ΣIb = 225/128

     

    (Η διαφορά τους είναι ίση με 23/1152 )

     

    Η τιμή που δεχόμαστε για τις εναρμόνιες νότες είναι η υπογραμμισμένη.

    Δηλαδή την τιμή της ΣΟΛ#8/5 τη δεχόμαστε και για την ΛΑb, ή την τιμή της ΛΑ#16/9 τη δεχόμαστε και για την ΣΙb κ.ο.κ.

     

    Οπότε όλες οι νότες διαμορφώνονται ως εξής:

     

    NTO1, NTO#16/15, PE9/8, PE#6/5, MI5/4, ΦA4/3, ΣOΛb =45/32,

    ΣOΛ3/2, ΣOΛ# =8/5, ΛA5/3, ΛA# =16/9 και ΣI 15/8

     

    Επόμενο: ΝΟΤΕΣ ΚΑΙ ΣΥΧΝΟΤΗΤΕΣ



    Tags
    Μουσικά Όργανα:ΆρπαΈγχορδαΚαλλιτέχνες:ΠυθαγόραςΜουσική Εκπαίδευση:συγχορδίεςκλίμακεςμάθημα θεωρίας



    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #18906   /   14.09.2009, 15:33   /   Αναφορά
    Δε κατάφερα ακόμη να το διαβάσω όλο το άρθρο σου, αλλά ένα μεγάλο μπράβο μόνο και μόνο για την πολύ ωραία προσπάθεια για να βρεις και να γράψεις όλες αυτές τις λεπτομέρειες.
    #18908   /   14.09.2009, 16:33   /   Αναφορά
    επειδή δεν εμφανίστηκαν κάποιες λέξεις ξαναστέλνω το ίδιο σχόλιο.

    Θα ήθελα κατ΄αρχήν να ευχαριστήσω τους αναγνώστες και τους σχολιαστές και του πρώτου και του δεύτερου μέρους της φύσης του μουσικού ήχου που αποδεικνύουν –τουλάχιστον σε μένα -ότι υπάρχει ενδιαφέρον για παρόμοια θέματα και τρόπον τινά δικαιώνουν μια προσπάθεια χρόνων να φωτιστεί λίγο η σκοτεινή πλευρά της μουσικής. Παράλληλα θέλω να ζητήσω συγνώμη από τους αναγνώστες για τον λόγο ότι κάποιοι πίνακες είναι δυσανάγνωστοι και ένας πίνακας που παραπέμπω συχνά μέσα στο κείμενο, ο πίνακας των αρμονικών, δεν υπάρχει καθόλου. Αυτό συνέβη γιατί η μορφή του εγγράφου που έχω φτιάξει το κείμενο δεν μπορεί να ανέβει στο site και μου ήταν δύσκολο να το επεξεργαστώ όλο σε άλλη μορφή για να εμφανίζονται πιο σωστά οι πίνακες. Ευχαριστώ και πάλι.
    #18925   /   19.09.2009, 12:00   /   Αναφορά
    Αρκετά μού είναι γνωστά και άλλα τα θεωρώ δεδομένα, απλώς εσύ τα δίνεις οριοθετημένα! Πολύ καλή δουλειά όπως και το πρώτο μέρος!!
    #18981   /   04.10.2009, 02:47   /   Αναφορά
    Ευχαριστούμε για το πολύ κατατοπιστικό και ευσύνοπτο άρθρο. Μία υποσημείωση θα κάνω, με επιφύλαξη πάντοτε διότι δεν είμαι μουσικός: Στην ενότητα "παρατηρήσεις σχετικά με την θεωρία τής μουσικής", αναφέρεται πολύ σωστά ότι ένας θεμέλιος ήχος κάποιας συχνότητος έχει αρμονικές με συχνότητα πολλαπλάσια τής θεμελιώδους. Απλώς υπενθυμίζω ότι οι σχετικές εντάσεις τών αρμονικών πικοίλουν από ήχο σε ήχο (και οι φάσεις τους, αλλά αυτές δεν είναι έντονα αντιληπτές από το αυτί), και μάλιστα αυτές οι αναλογίες εντάσεων μας δίνουν την χροιά κάθε ήχου. Αναλόγως τής χροιάς, κάποιες αρμονικές μπορεί να είναι είτε αδύναμες ή απουσιάζουν τελείως. Δύο παραδείγματα:

    1. Το ημιτονοειδές κύμα (περίπου έχει χροιά οκαρίνας, σφυρίγματος) έχει -εξ ορισμού- μόνο θεμελιώδη συχνότητα.

    2. Το τετραγωνικό κύμα (περίπου έχει χροιά κλαρίνου) έχει μόνο περιττές αρμονικές (θεμελιώδη 1η , 3η, 5η....). Το ίδιο ισχύει για κάθε κύμα με συμμετρία κορυφής-κοιλάδας.


    Η συγχορδία λοιπόν όχι μόνο ενισχύει αλλά και δημιουργεί αρμονικές για κάποιες χροιές που δεν τις έχουν.



    Πάλι θέλω να ευχαριστήσω και να επισημάνω ότι εύστοχα άρθρα σαν αυτό βοηθούν πολύ εμάς που ασχολούμαστε ερασιτεχνικά με την μουσική.
    #18996   /   07.10.2009, 00:21   /   Αναφορά
    Θερμά συγχαρητήρια! Εξαιρετική δουλειά!
    #19142   /   03.11.2009, 13:43   /   Αναφορά
    Ευχαριστώ για τα σχόλια και τις παρατηρήσεις.

    Απαντώντας στον gramophone θέλω κατ΄αρχήν να πω ότι έχεις απόλυτο δίκιο στις παρατηρήσεις σου.

    Απολογούμενος για τις παραλήψεις ή τις υπεραπλουστεύσεις, θέλω να πω ότι αυτό που προσπάθησα να κάνω δημοσιεύοντας αυτό το κείμενο δεν ήταν να εξαντλήσω επιστημονικά το θέμα (πράγμα που δεν μπορώ να το κάνω εξ΄ άλλου) αλλά να μπορέσω να μεταδώσω κάποιες βασικές γνώσεις σε αυτούς που δεν έχουν καμιά επαφή με το θέμα. Έχοντας αυτό σαν βασική γραμμή, έδωσα σημασία στο ευσύνοπτο-που λες και συ- και όχι στο απόλυτα ακριβές.

    Προχωρώντας τον συλλογισμό σου θα έλεγα ότι δεν μπορούν να εξηγηθούν όλες οι συγχορδίες με βάσει την θεωρία των αρμονικών, για παράδειγμα η μινόρε συγχορδία που αποτελεί ένα μεγάλο μυστήριο. Με βάσει την θεωρία των αρμονικών πιο σύμφωνη συγχορδία είναι η ελαττωμένη παρά η μινόρε,πράγμα όμως που αντιβαίνει με την πραγματικότητα. Για να εξηγηθεί μάλιστα είχαν προταθεί διάφορες θεωρίες με ποιό ενδιαφέρουσα αυτή των κατιόντων αρμονικών (δηλαδή αρμονικών χαμηλότερων από τον θεμέλιο ήχο).

    Σίγουρα οι ερευνητές του μέλλοντος δεν κινδυνεύουν από πλήξη.

    #29539   /   03.01.2017, 09:35
    Καλή χρονιά σε όλους! Διάβασα με τρομερό ενδιαφέρον ολόκληρη τη δημοσίευση και θέλω κι άλλο! Εξαιρετική δουλειά γεμάτη πάθος και αγάπη για τη Μουσική. Έχει εκδοθεί τελικά ως πιο ολοκληρωμένο έργο; Κι αν ναι, πώς μπορούμε να το προμηθευτούμε;

    #23685   /   12.11.2011, 23:40   /   Αναφορά
    Ωραίο κείμενο!

    Θα διαβάσω & το πρώτο μέρος!
    #23991   /   10.01.2012, 13:21   /   Αναφορά
    Ευχαριστούμε πάρα πολύ για την απλόχερη γνώση!

    Περιμένουμε να μάθουμε περισσότερα!!!!!!!!!
    #25153   /   08.08.2012, 22:24   /   Αναφορά

    Πολύ ενδιαφέρον, εύληπτο  και κατανοητό κείμενο, πολύ χρήσιμο για εμάς τους ερασιτέχνες.  Άργησα να το δω και να το προσέξω και βεβαίως θα αναζητήσω και θα μελετήσω και το Α' μέρος.  Από τώρα όμως θέλω να ευχαριστήσω και να συγχαρώ τον συντάκτη του, gkravar, που όπως βλέπω είναι δάσκαλος μουσικής,  για αυτή την ανιδιοτελή και χωρίς κομπορημοσύνες και εντυπωσιασμούς προσφορά του.

    #25154   /   08.08.2012, 22:53

    Διάβασα με πολύ και αμείωτο ενδιαφέρον όλα τα μέρη-συνέχειες του πολύ ενδιαφέροντος  και εκτεταμένου αυτού άρθρου-βιβλίου και θα τα ξαναδιαβάσω.


    Επανέρχομαι για να ευχαριστήσω και να συγχαρώ τον συγγραφέα του και να του ευχηθώ καλή συνέχεια.