ελληνική μουσική
    932 online   ·  210.853 μέλη
    αρχική > e-Περιοδικό > Aρθρα

    Η προδοσία στο κλέφτικο τραγούδι - Μέρος Α'


    Ενότητες
    Προλογικό Σημείωμα και Εισαγωγή
    Συνοπτική περίληψη της υπόθεσης των τραγουδιών
    Οι συντελεστές της προδοτικής πράξης
    Οι αποδέκτες των πληροφοριών των προδοτών
    Οι μέθοδοι της προδοσίας
    Τα κίνητρα της προδοσίας
    Κοινός τόπος: ο αιφνιδιασμός του ήρωα
    Η αντίδραση των κλεφτών στην προδοσία ως στάση ζωής;
    Σχέση προσώπων με την ιστορική πραγματικότητα και μετάπλασή της στα τραγούδια
    Συμπεράσματα
    Βιβλιογραφία
    Γράφει ο Ιουλία Λυμπεροπούλου (ioulialibera)
    23 άρθρα στο MusicHeaven
    Σάββατο 22 Δεκ 2012

    Οι συντελεστές της προδοτικής πράξης

    Στα τραγούδια με θέμα την προδοσία κυριαρχούν δύο πρωταγωνιστές: ο θετικός ήρωας που προδίδεται και ο αρνητικός που προδίδει. Και οι δύο αντιστοιχούν στα δεδομένα της κοινωνικής πραγματικότητας. Πράγματι, η προδοσία ως πρακτική πολέμου δεν έλειψε ποτέ από τα πεδία των συγκρούσεων. Η συχνότητα όμως με την οποία παρουσιάζεται στα κλέφτικα τραγούδια δηλώνει ότι στη συγκεκριμένη ιστορική συγκυρία υπήρξε σύνηθες φαινόμενο. Ας δούμε στη συνέχεια τους συντελεστές της προδοτικής πράξης ως δρώντα πρόσωπα: σε αυτά αναγνωρίζουμε πρόσωπα κοντινά και έμπιστα στους κλέφτες, όπως οι κουμπάροι[20], οι συμπολεμιστές και ο βλάμης-αδελφοποιτός. Και από τον ευρύτερο κοινωνικό περίγυρο οι βοσκοί και οι καλόγεροι, με τους οποίους ενίοτε συναναστρέφονταν. Κατά συνέπεια πρόσωπα με τα οποία συνδέονταν με στενές κοινωνικές, πνευματικές και συναισθηματικές σχέσεις, όχι απαραίτητα συγγενικές και εξ αίματος. Ας αρχίσουμε από το θεσμό της κουμπαριάς, ένα σημαντικό θεσμό για την κοινωνία της εποχής.

    Κουμπάροι: Στα τραγούδια «Του Νάσου» και «Του Βλαχοθανάση» βλέπουμε τη συνήθη τακτική της κουμπαριάς, που στόχευε στη σύσφιξη των δεσμών των κλεφτών με τους χωρικούς. Στην κουμπαριά του Νάσου δε γνωρίζουμε αν όντως τον προδίδουν οι κουμπάροι του ή κάποιοι άλλοι από το χωριό και τα περίχωρα, οι οποίοι επωφελήθηκαν πληροφορημένοι για το γεγονός της εκεί παρουσίας του. Εκείνο που αναδεικνύεται πιο έντονα είναι η σημασία των διαπροσωπικών σχέσεων και η σύσφιξή τους με κάθε δυνατή ευκαιρία. Ο Βλαχοθανάσης, μάλιστα, φαίνεται ότι είχε ευεργετήσει τον κουμπάρο και συμπολεμιστή του με κινητό πλούτο. Διαγράφονται εκεί οι πελατειακές σχέσεις που επεδίωκαν να δημιουργούν με «νομίσματα και άλλα φανταχτερά μέταλλα» μοιράζοντας «απλόχερα» «τάλληρα και ρουμπιέδες», για να διευρύνουν την ακροαματικότητά τους στους χωρικούς[21]. Υπονοείται η δράση μέσω της οποίας τα απέκτησαν και μέσω της οποίας επιτύγχαναν την επίδειξη πλούτου με σκοπό την αυτοπροβολή και την υποστήριξη της φήμης τους. Η σχέση των κλεφτών με τον κινητό πλούτο (νόμισμα, κόσμημα) απηχεί καθιερωμένες μεθόδους αποθησαύρισης των πολύτιμων μετάλλων, που ήταν διαδεδομένες στον αγροτικό κόσμο[22]. Στην επιδίωξη απόκτησης κινητού πλούτου ­–αν και δεν υπήρξε ποτέ αυτοσκοπός για τους κλέφτες[23]– εντοπίζονται η συμπύκνωση της ιδεολογίας τους σε επίπεδο ρεαλιστικής πραγμάτωσης και η αποτύπωση του μεγέθους που αποκτούσαν οι ίδιοι στη λαϊκή σκέψη σε συμβολικό επίπεδο. Ενώ καθαρά πρακτικά έτσι εξασφάλιζαν τη φήμη τους[24]. Με τις εκμισθώσεις και τα λάφυρα[25], επιπλέον, οι κλεφταρματολοί συμμετείχαν, σε ένα βαθμό, στην εκχρηματισμένη οικονομία της εποχής, που για το μέσο χωρικό ήταν σχεδόν άπιαστη[26]. Έτσι, δε δεσμεύονταν, όπως ο καλλιεργητής με τη γη του, γεγονός που παραπέμπει στη συνεχή κινητικότητα και ευελιξία τους. Αυτές συνεπάγονταν μία γενικότερη ελευθερία κινήσεων των κλεφταρματολών, χάρις στην οποία λάμβαναν εκείνοι συμβολικές διαστάσεις στη σκέψη του λαϊκού ποιητή. Επιπρόσθετα, διαπιστώνεται η επισφαλής θέση των κλεφτών, εφόσον ο Νάσος, παρ’ όλη την «απλοχεριά» του, προδίδεται. Τα διαπλεκόμενα συμφέροντα είχαν επομένως αμφίβολη εξέλιξη για τους ίδιους τους κλέφτες, ακόμα και αν προς στιγμήν φαινόταν ότι ελέγχουν την κατάσταση.

    Συμπολεμιστές: Στην περίπτωση του Βλαχοθανάση υπογραμμίζεται μία ακόμα διάσταση, καθώς υπήρχε και σχέση κουμπαριάς μεταξύ των δύο συναγωνιστών. Οι αντιθέσεις και οι ανταγωνισμοί, συνεπώς, δεν περιορίζονταν αποκλειστικά σε διαταξικό, αλλά επεκτείνονταν και σε ενδοταξικό επίπεδο. Οι κλέφτες και στη συνέχεια οι αρματολοί εντάσσονται στο πλαίσιο της κοινωνικής ληστείας. Προέρχονταν από μία κοινωνία της οποίας η οργάνωση βασιζόταν στην οικογένεια και στην κοινότητα[27]. Απουσίαζε, ωστόσο, η συνειδητή πολιτική οργάνωση που θα επέτρεπε τη συλλογική διαμαρτυρία με εφαλτήριο αυτά τα πρόσωπα, τα οποία μάχονταν εναντίον του οποιουδήποτε καταπιεστή και όχι αποκλειστικά εναντίον του ξένου κατακτητή. Έτσι ο λαός έφτιαξε τραγούδια για αυτούς τους ατομικούς «επαναστάτες» που δεν αντιπροσώπευαν «μία πρωτοποριακή επανάσταση μάζας, αλλά το προϊόν και το συμπλήρωμα της γενικής παθητικότητας των φτωχών. Είναι η εξαίρεση που καθιερώνει τον κανόνα»[28]. Άμεσος στόχος, δηλαδή, της κοινωνικής ληστείας δεν ήταν η πολιτική αντιπαράθεση, αλλά η αποφυγή της ανέχειας. Παρ’ όλα αυτά, από τις συνθήκες που τελικά διαμορφώθηκαν με την ύπαρξη της κοινωνικής ληστείας, αποδόθηκε μία έμμεση πολιτική διάσταση στους κλεφταρματολούς. 

    Η κοινωνική ληστεία, επιπλέον, λειτούργησε πιο αποτελεσματικά στις περιοχές όπου την εξουσία επάνδρωναν ντόπιοι. Έξω από αυτές τις περιοχές ο ληστής δεν ήταν «αναγνωρίσιμος», εφόσον η έννοια του τοπικού συμφέροντος περιόριζε το ενδιαφέρον των εκάστοτε παραγόντων αποκλειστικά στην περιοχή τους[29]. Έτσι, έρχονταν σε μυστικές και μη συμφωνίες με τους ληστές διασφαλίζοντας και τη δική τους εξουσία. Ιδίως στις πιο απομακρυσμένες περιοχές, όπου ο έλεγχος της κεντρικής διοίκησης ήταν πιο χαλαρός, αυτοί οι συμβιβασμοί αποτελούσαν μέσον εξισορρόπησης των δυνάμεων σε μία προσπάθεια αποφυγής των επεμβάσεων της κεντρικής εξουσίας. Η απόσταση που χώριζε την τελευταία από τις διάφορες τοπικές κοινότητες την καθιστούσε «ξένο σώμα» ως προς τις τοπικές, κάθε είδους, ζυμώσεις και αντιθέσεις[30]. Από την άλλη, ισχυροποιούσε έναντι αυτής τους τοπικούς παράγοντες[31]. Αυτά τα στοιχεία υποστήριζαν τους ενδοταξικούς ανταγωνισμούς σε κοινωνικο-πολιτικό επίπεδο.

    Σε αυτές τις αντιθέσεις σημαντικό ρόλο έπαιζε η οικονομική κατάσταση των κλεφταρματολών, όπως αυτή διασφαλιζόταν μέσω της δράσης τους. Ο κοινωνικός ληστής ό,τι έκλεβε το εμπορευόταν, με αποτέλεσμα να συμμετέχει στη νομισματική οικονομία ως ένας καταλύτης εμπορικών συναλλαγών[32]. Το γεγονός αυτό άνοιγε το δρόμο προς την επίσημη ή ανεπίσημη πολιτική εξουσία μέσω της απήχησής του στο λαό, και πιο ειδικά μέσω των πελατειακών σχέσεων και της οπλικής δύναμης, που αναπόφευκτα αποκτούσε. Οι τοπικοί παράγοντες, επομένως, ανέχονταν την εξουσιαστική του ικανότητα, προκειμένου να διατηρηθούν οι ισορροπίες στην εκάστοτε περιοχή, και ενίοτε τη χρησιμοποιούσαν γι’ αυτόν το σκοπό[33]. Μετεωριζόμενος, έτσι, μεταξύ πλούτου και εξουσίας ανήκε μόνο εν μέρει στην κοινωνική ομάδα από την οποία προερχόταν, καθώς την αντιπροσώπευε, ενώ επεκτείνοντας την εξουσιαστική του δύναμη γινόταν και κομμάτι του συστήματος[34].

    Τα παραπάνω οξύμωρα σχήματα κατέληγαν στους ενδοταξικούς ανταγωνισμούς των κλεφταρματολών, καθώς τα όρια μεταξύ των δύο καταστάσεων ήταν ρευστά. Διατηρούσαν μεταξύ τους σχέσεις συγγένειας και πελατειακές διακλαδώσεις[35] που άλλοτε σταθεροποιούσαν και άλλοτε αποσταθεροποιούσαν την κατάστασή τους, ανάλογα με τις συγκυρίες και τα συμφέροντα που προέκυπταν. Πολλοί αρματολοί είχαν προϋπάρξει κλέφτες ή επέστρεφαν στην κλέφτικη κατάσταση αν έχαναν τα προνόμιά τους[36]. Όλοι αυτοί οι παράγοντες εξώθησαν τόσο στις ενδοταξικές αντιπαλότητες όσο και στη σύγχυση των όρων. Η έννοια του «ενδοταξικού» χρησιμοποιείται εδώ με επιφύλαξη, γιατί, ενώ οι κλεφταρματολοί προέρχονταν αρχικά από ένα περιβάλλον κοινής καταβολής, οι αρματολοί ως διορισμένοι υπάλληλοι του κράτους γίνονταν τυπικά αποδεκτοί στο πλαίσιο στρατιωτικής διοίκησης της Αυτοκρατορίας. Από την άλλη, η κατά καιρούς επισφαλής τους θέση, λόγω ανταγωνισμών, και η πιθανότητα να υποπέσουν σε δυσμένεια τους εξομοίωναν, εν μέρει, με τους κλέφτες, όποτε κάτι ανάλογο λάβαινε χώρα. Η έννοια της «ενδοταξικής» αντιπαράθεσης – διαφοροποίησης, επομένως, αφορά τόσο τη σχέση των κλεφταρματολών με την κοινωνική ομάδα από την οποία κατάγονταν όσο και τη μεταξύ τους σχέση.

    Βλάμης-αδελφοποιτός: Στα τραγούδια «Του Σάφακα» και «Του Χρίστου Μηλιόνη» προβάλλονται οι υφιστάμενες διαπλεκόμενες σχέσεις, καθώς και οι ρόλοι των προσώπων. Στην περίπτωση του Χρήστου Μηλιόνη έχει ήδη γίνει ανάλυση των ιστορικών γεγονότων που κρύβονται πίσω από τον ήρωα ως ιστορικό πρόσωπο μέσα από τις πηγές[37]. Το γεγονός, ωστόσο, δεν αναιρεί τις σχέσεις των βλάμηδων, όπως οι τελευταίες καταγράφονται μέσα στα τραγούδια. Οι σχέσεις αδελφοποίησης και οι αντιπαραθέσεις μεταξύ βλάμηδων εμφανίζονται συχνά στο κλέφτικο. Ήταν άλλος ένας ρυθμιστικός παράγοντας των συμφερόντων, όπως διαμορφώνονταν στο πλαίσιο της παρακοινωνιακής ληστείας[38]. Αυτό δείχνει ότι οι διαφορετικές εθνοτικές ομάδες –Έλληνες και Αλβανοί σε αυτή την περίπτωση– δεν είχαν απόλυτα εχθρικές σχέσεις αλλά σύνθετες και, ανάλογα με την ιστορική συγκυρία, συνεργάζονταν ή συγκρούονταν μεταξύ τους. Οι σχέσεις αδελφοποίησης εισχώρησαν τόσο βαθιά μάλιστα στον κοινωνικό ιστό, που βρίσκουμε διαθέσιμα παραδείγματα και στην πιο πρόσφατη ιστορία[39].

    Διαφορετικές είναι οι περιπτώσεις «Του Χρόνη» και «Του Λεπενιώτη» όπου εν πολλοίς η πρωτοβουλία της προδοτικής πράξης ανήκει στους εκπροσώπους της οθωμανικής εξουσίας. Στα τραγούδια «Του Κατσαντώνη» και «Από τα τραγούδια των Κολοκοτρωναίων» Δ’, επίσης, την προδοσία διέπραξαν πρόσωπα της ντόπιας εκκλησιαστικής εξουσίας. Στο «Βοσκοί μαρτυρούν τους κλέφτες» διαπιστώνουμε, μέσα από το επεισόδιο, το ευάλωτο μιας προσιτής στους κλέφτες ομάδας από την οποία άγνωστης ταυτότητας ανταγωνιστές αποσπούσαν με βίαιο τρόπο πληροφορίες. Στο «Παλληκάρια για κλεψιά», τέλος, υποβάλλεται εμμέσως η ιδέα ότι οι γυναίκες αποτελούσαν κάποιες φορές ένα γρανάζι στο μηχανισμό της προδοτικής διαδικασίας.

    Εκπρόσωποι της οθωμανικής εξουσίας: Σε όσα τραγούδια οι υποκινητές είναι όργανα της ξένης εξουσίας, υποκρύπτονται συνήθως ανταγωνισμοί και σύγκρουση εξουσιών για την επιβολή της κάθε πλευράς στην εκάστοτε περιφέρεια.

    Καλόγεροι: Οι καλόγεροι ήταν άτομα στα οποία προσέτρεχαν οι κλέφτες για ανεφοδιασμό ίσως και προστασία. Διαπιστώνεται επιπλέον ένα μένος στα τραγούδια από την πλευρά των καλόγερων που σπεύδουν να τους καταδώσουν.

    Βοσκοί: Οι στίχοι του τραγουδιού «Βοσκοί μαρτυρούν τους κλέφτες» δεν αποπνέουν αγαστές σχέσεις των χωρικών με την κλέφτικη κοινωνία. Πιθανόν τέτοιου τύπου τραγούδια να δημιουργήθηκαν, αν δεν είναι μεταγενέστερα, από πληθυσμούς που βίωσαν τους κλεφταρματολούς ως άρπαγες χωρίς να εντάσσονται απαραίτητα στην περιφέρειά τους όπου θα τους πρόσφεραν υλικά αγαθά με αντάλλαγμα την προστασία. Οι αρματολοί αρχικά διορίζονταν και, αν ήθελαν να επεκτείνουν το αρματολίκι τους ή να το ανακτήσουν σε περίπτωση έκπτωσής τους, διεξήγαν ένοπλους αγώνες. Ενίοτε συνεργάζονταν με κλέφτικες ομάδες, με των οποίων τα μέλη διατηρούσαν συχνά σχέσεις συγγένειας. Προκειμένου να πετύχουν τους στόχους τους, ακολουθούσαν διάφορες μεθόδους ληστείας και τρομοκρατίας εκβιάζοντας τις καταστάσεις[40].

    Οι βοσκοί, λοιπόν, εξαιτίας του τόπου διαμονής τους βρίσκονταν σε στενές επαφές και συνεργασία με τους κλέφτες. Αυτό προκύπτει και από το γεγονός ότι οι πρωταρχικοί δημιουργοί των κλέφτικων τραγουδιών ήταν κυρίως οι νομαδικοί και ημι-νομαδικοί βουνίσιοι πληθυσμοί[41], που συνδέονταν αμεσότερα με τους κλεφταρματολούς εφοδιάζοντάς τους με έμψυχο, άψυχο υλικό και πληροφορίες. Αυτοί έβλεπαν από κοντά τη δράση τους, και ένα ποσοστό συμμετείχε σε αυτή είτε ως εφεδρικός στρατός είτε με πελατειακές σχέσεις, αδελφοποιήσεις, ακόμα και διατηρώντας δίκτυο αλληλοτροφοδότησης μέσω πραγματικών συγγενειών[42].

    Γυναίκες: Τα παλικάρια προτρέπονται από το «γεροντόκλεφτα» να μην κοιμηθούν με γυναίκα όταν πάνε για κλεψιά, γιατί μπορεί να τους πιάσουν («Παλληκάρια για κλεψιά»). Ίσως η αποστροφή για τις γυναίκες να αποτελεί ένα ακριτικό μοτίβο. Η θέση της γυναίκας, ωστόσο, στα τραγούδια είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη θέση της στην πατριαρχική κοινωνία του χωριού της εποχής. Αν εξαιρέσουμε ορισμένες περιπτώσεις καπετανισσών, ιδίως μανάδων κλεφταρματολών, που εξυμνούνται για την ηρωική τους αντίσταση, η γυναίκα είναι συνήθως ο αφανής ήρωας. Η προτεραιότητα δίνεται στη μητέρα ύστερα στην αδελφή και μετά στη γυναίκα και την κόρη. Το στοιχείο του αφανή ήρωα προσδιορίζεται, κυρίως, στην αναμονή και στην αγωνία για την τύχη του κλέφτη. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι πολλοί από τους κλέφτες, βγαίνοντας στο βουνό τους μισούς μήνες του έτους, άφηναν πίσω τις οικογένειές τους οι οποίες, συχνά, επωμίζονταν τα αντίποινα των εξουσιαστικών αρχών. Άλλος ρόλος που παίρνει η γυναίκα μέσα στα τραγούδια είναι της απαγμένης για λύτρα ή μιας νεαρής που τη γλυκοκοιτάζει ένα κλεφτόπουλο.  Στο τραγούδι του Σκυλοδήμου[43] υπάρχει η διάσταση του σεβασμού στο πρόσωπο μίας αρχοντοπούλας, η οποία απήχθη για λύτρα. Σε άλλες περιπτώσεις οι γυναίκες καταφεύγουν στο μοναστήρι, προκειμένου να αποφύγουν την ατίμωση σε μία ανύποπτη εισβολή κλεφτών, όπως στο τραγούδι «Του Ντελή Ίσκου»[44]. Κατά μία άποψη, πάλι, όταν «ο καπετάνιος έστελνε μερίδιο της λείας σε γυναίκα τον σκότωναν»[45]. Αποδίδεται έτσι μία αρνητική χροιά στην επαφή με τις γυναίκες, ενώ η απόσταση διασφαλίζει την καθαρότητα. Εκτός από τις ιδεοληψίες και τις προκαταλήψεις σε βάρος των γυναικών, πιθανόν να υπονοείται εδώ μία καθαρά πρακτική παράμετρος: ότι, αν κοιμηθούν με γυναίκες μεθυσμένοι, αφού έχουν επισκεφτεί ένα χωριό, οι ανταγωνιστές θα έχουν το χρόνο ερήμην των κλεφτών να ειδοποιήσουν κάποια αρχή και να τους πιάσουν στον ύπνο.

     

    Επόμενο: Οι αποδέκτες των πληροφοριών των προδοτών






    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #26183   /   22.12.2012, 14:51   /   Αναφορά

    Μπράβο Ιουλία


    H αφήγηση ηρωικών πράξεων του παρελθόντος μέσω των κλέφτικων τραγουδιών που είναι σοβαρά στον στίχο όπως οι ήρωες που περιγράφουν - ειδικά στην επαρχία όπου υπάρχουν ακόμα τέτοιες ορχήστρες με προεξέχον το κλαρίνο - ήταν και πιστεύω ότι συνεχίζει να είναι πάντα και για όλους τους λαούς το νήμα που οδηγεί το μέλλον , αφού εξυμνούν τα κατορθώματα, τον πόθο και τα οράματα για την ελευθερία στον αγώνα τους κατά των κατακτητών.


    Απλά επειδή μ’ αρέσουν τα δημοτικά τραγούδια γενικά θα ήθελα να ρωτήσω αν έχεις δώσει την εργασία σου κάπου παραπάνω (στην ΕΡΤ πχ );και αν ενδιαφέρθηκαν!!


     


    Το μόνο που θέλω να πω - σαν απλός αναγνώστης του κειμένου σου που δεν είναι δημοσιευμένο σε κάποιο βιβλίο ή άρθρο σε γραπτό μέσο αλλά σε ιστοσελίδα - είναι ότι πιστεύω ότι θα μπορούσες να εκμεταλλευτείς τη δυνατότητα του μέσου και να παραπέμπεις και σε video (αν υπάρχει) που τοπικές ορχήστρες παίζουν τα συγκεκριμένα τραγούδια που αναφέρεις.


    Πχ στη φράση του κειμένου σου:‘’ ....Η ηθική διάσταση της προδοσίας φαίνεται και στα τραγούδια «Του Λεπενιώτη», «Του Λιάκου» και «Του Σάφακα...»’’ θα μπορούσε να μπει παραπομπή :

    «Του Λεπενιώτη»


    «Του Λιάκου»



    «Του Σάφακα»


    Δεν βρήκα κάτι στο YouTube


     


    Επίσης μπορείς να συνεργαστείς με τοπικούς πολιτιστικούς συλλόγους για παραγωγή τέτοιων κομματιών που πιστεύεις ότι λείπουν από τις ντόπιες ορχήστρες….


    Πάντως ευχαριστώ για αυτά που έμαθα σήμερα και πιστεύω ακράδαντα ότι πρέπει να το προωθήσει κάποιος 'μανατζερ' για τα περαιτέρω...


     


    Στέφανος

    #26190   /   22.12.2012, 21:06

    Σ' ευχαριστώ πολύ, Στέφανε, για τις παρατηρήσεις σου. Κάποια στιγμή προσπάθησα να το δημοσιεύσω σε επιστημονικό περιοδικό. Ο μόνος χώρος στον οποίο βρήκα, προσωπικά, γρήγορη και άμεση ανταπόκριση και ενδιαφέρον ήταν το Music Heaven. Από κει και πέρα για την Ερτ κτλ. ούτε που μου πέρασε από το μυαλό, για να είμαι ειλικρινής.


    Τώρα, σε σχέση με το θέμα, θα ακολουθήσει και ένα δεύτερο μέρος με όσα τραγούδια κατάφερα να βρω, καθώς και με όλους τους στίχους των τραγουδιών που ενέταξα στο άρθρο. Την εκδοχή που σε εμένα χρησίμευσε δηλαδή. Για το δεύτερο μέρος, λοιπόν, έψαξα να δω πόσα από τα όσα τραγούδια συνθέτουν τη συγκεκριμένη πάντα μελέτη τραγουδιούνται ακόμα με παραλλαγές ή περιγράφουν άλλα επεισόδια, π.χ., της ζωής των ίδιων ηρώων κτλ. Και θα παραθέσω κάποια επιλεκτικά. Για το τραγούδι "Του Σάφακα", πράγματι, ούτε εγώ βρήκα κάτι. Παρατήρησα ότι στα τραγούδια που "διασώζονται", με την έννοια ότι ακόμα τραγουδιούνται, γιατί το λαϊκό κριτήριο και οι ανάγκες του επέλεξαν να διατηρήσουν τα Χ τραγούδια, αφήνοντας κάποια Ψ να υποχωρήσουν, είναι δύσκολο να φανούν τα όσα αναφέρω, γιατί είναι συνεπτυγμένα. Μένει ένας απόηχος πλέον.


    Ένα παράδειγμα είναι η φράση που επισημαίνεις και αποτελεί μέρος της ανάλυσής μου για την ηθική διάσταση κτλ. Τα ποιήματα, οι στίχοι δηλαδή με όρους μουσικούς, είναι πολύ πιο περιγραφικά και αφηγηματικά από τη μορφή των τραγουδιών, όπως διασώζεται έως σήμερα. Η ανάλυση, όμως, βασίζεται στα τραγούδια των συλλογών και όχι της διασωσμένης τους μορφής, που είναι αναπόφευκτα πιο λακωνική. Καθώς η ανάγκη δημιουργίας τέτοιων τραγουδιών και η λειτουργία που επιτελούσαν υποχώρησε μετά την Επανάσταση. Υπήρξε μία αναβίωση την εποχή της Αντίστασης με το αντάρτικο τραγούδι. Και μετά πάλι υποχώρησε. Είναι λογική αυτή η εξέλιξη και η κινητικότητα. Ό,τι ονομάζουμε σήμερα παράδοση επιτελούσε λειτουργικό ρόλο στη φάση διαμόρφωσής της. Ό,τι συνεχίζει να λειτουργεί ικανοποιώντας πρακτικές ή εσωτερικές ανάγκες διατηρείται, εμπλουτίζεται κτλ.


    Μακάρι να υπάρξει ο χρόνος και η κατάλληλη ευκαιρία στο μέλλον να κάνω κι άλλες τέτοιες έρευνες αν αποδειχτεί χρήσιμο και υπάρξει ενδιαφέρον, γιατί είναι χρονοβόρες και πολύ απαιτητικές.


    Και πάλι να είσαι καλά για τα καλά σου λόγια, Στέφανε! Σ' ευχαριστώ πολύ!!!


    #26185   /   22.12.2012, 15:05   /   Αναφορά

    Iουλία συγχαρητήρια για το θέμα αυτής της επιστημονικής σου μελέτης, που από την πρώτη της αυτή συνέχεια δείχνει ότι είναι καλογραμμένη και διαβάζεται με πολύ ενδιαφέρον.


    Κάποτε ακούγαμε τέτοια τραγούδια σε γάμους, γιορτές και πανηγύρια. Τώρα μόνο σε επετείους και αυτό πολύ σπάνια. Κρίμα!

    #26191   /   22.12.2012, 21:14

    Σ' ευχαριστώ πολύ, Κώστα!!! Το ωραίο με το Music Heaven είναι ότι ένα κείμενο παραμένει αναρτημένο και διαθέσιμο προς ανακάλυψη ανά πάσα στιγμή. Οπότε ελπίζω να φανεί χρήσιμο σε όσους ενδιαφέρονται ή μπορεί στο μέλλον να ενδιαφερθούν για το συγκεκριμένο θέμα. Σ' ευχαριστώ πολύ και πάλι!


    #26187   /   22.12.2012, 19:08   /   Αναφορά

    Από την αρχή είναι ξεκάθαρο πως η εργασία αυτή είναι αποτέλεσμα σπουδαίας έρευνας....


    Συγχαρητηρία Ιουλία , το δημοτικό τραγούδι δεν προβάλλεται ιδιαίτερα , γι ' αυτό και σου οφείλουμε ένα μεγάλο ''Μπράβο''...


    Ανυπομονούμε για τη συνέχεια...

    #26192   /   22.12.2012, 21:28

    Σ' ευχαριστώ πολύ, Ανδρέα, που βρήκες ενδιαφέρον στην εργασία. Στο επόμενο μέρος θα ακολουθήσουν τα τραγούδια, που ανοίγουν ίσως μία νέα συζήτηση σε σχέση με το θέμα. Αυτοί είναι τομείς για τους οποίους η έρευνα δεν τελειώνει ποτέ ούτως ή άλλως. Μένουν πολλές πτυχές να ξεδιπλωθούν, καθώς, όπως λες, δεν προβάλλονται εν γένει ιδιαίτερα.


    Σ' ευχαριστώ και πάλι. Να είσαι πάντα καλά!!!


    #26189   /   22.12.2012, 19:45   /   Αναφορά

    Είμαι λάτρης των παραδοσιακών τραγουδιών και μου άρεσε που είδα στο ε-περιοδικό  σχετικό άρθρο.  Το κλέφτικο τραγούδι  με τη συνοδεία του  κλαρίνου –ως βασικού του μουσικού οργάνου-  έχει μια ξεχωριστή ομορφιά.  Αναφέρεται σε ιστορικά συνήθως  γεγονότα ή στα  πάθη και τα βάσανα του λαού.  Πολύ ενδιαφέρον άρθρο.Συγχαρητήρια στην συγγραφέα  

    #26193   /   22.12.2012, 22:02

    Ευχαριστώ για τα θερμά λόγια!!! Ελπίζω το κείμενο να ικανοποιεί τις απαιτήσεις αναγνωστών που έχουν ασκηθεί χρόνια στο να ακούνε αυτό το είδος της μουσικής. Στο επόμενο μέρος θα παρουσιαστούν και τα τραγούδια για την ολοκλήρωση αυτής της ενότητας. Ευχαριστώ πολύ και πάλι!


    #26194   /   22.12.2012, 22:10

    Θα χαρώ πολύ να τ' ακούσω. 


    ...Τα περιμένουμε. 


    #26206   /   24.12.2012, 21:21   /   Αναφορά

    Διάβασα "μονορούφι" όλη την εργασία,που είναι πάρα πολύ ενδιαφέρουσα και δείχνει μιά ακόμα πτυχή τής συμβολής τού δημοτικού τραγουδιού στην καταγραφή και διατήρηση τής ιστορικής μνήμης τού λαού σε εποχές που δέν υπήρχαν τα σύγχρονα μέσα καταγραφής.Δέν πρέπει να ξεχνάμε πως ακόμα κι'άν στα τραγούδια αυτά που αναφέρονται σε προδοσίες τα πραγματικά γεγονότα διαφέρουν απ'την ποιητική τους περιγραφή,δέν παύουν να στηρίζονται στα πραγματικά αυτά γεγονότα,στα οποία απλώς ο λαϊκός ποιητής παρεμβάλλει εμμέσως και την δική του υποκειμενική αντίληψη-άλλωστε και οι δημοσιογράφοι τών σημερινών ΜΜΕ με τίς βιντεοκάμερες που αποτυπώνουν το γεγονός αυτούσιο κατά τρόπο που δέν μπορεί να αμφισβητηθή,ούκ ολίγες φορές υποκύπτουν στον πειρασμό να "τρυπώσουν" και την δική τους υοικειμενική κρίση.


    Γιά τον εμπλουτισμό τής εργασίας με τα σχετικά τραγούδια συμφώνώ με τους προλαλήσαντες πως δέν θα είναι εύκολη δουλειά (δέν υπήρχαν...κασετοφωνάκια και mp3 players επί Τουρκοκρατίας Smile ),αλλά θεωρώ πως αξίζει τον κόπο να παρατεθούν όσα διασώζονται.Θα σού συνιστούσα να επικοινωνήσης με την Νεκταρία Καραντζή (είναι από τα αρχαιότερα μέλη στο Musicheaven,ώς Gate) η οποία ασχολείται γενικώς με το παραδοσιακό τραγούδι εδώ και χρόνια καθώς είναι και μαθήτρια και βοηθός τού κ.Χρόνη Αηδονίδη και επομένως θα μπορέση να σε βοηθήση σημαντικά.


    Γιά το λεγόμενο "αντάρτικο" τής Αντίστασης που ανέφερες έχω κάποιες επιφυλάξεις κατά πόσον επετέλεσε τον ίδιο ρόλο με το κλέφτικο-σε αντίθεση με την εποχή τής Τουρκοκρατίας,την εποχή τής ναζιστικής Κατοχής η Ελλάδα ήταν συγκροτημένο κράτος,υπήρχε κεντρική εξουσία και κυρίως υπήρχαν στοιχειώδεις,έστω,υποδομές επικοινωνίας με τον "έξω κόσμο".Πέραν αυτού η δημιουργία τών "αντάρτικων" τραγουδιών δέν είναι και τόσο "δημώδης",με την έννοια ότι αφ'ενός αρκετά απ'αυτά γράφτηκαν από επώνυμους δημιουργούς και αφ'ετέρου όλοι οι δημιουργοί αυτών τών τραγουδιών-ακόμα και οι ανώνυμοι-υπήρξαν συγκεκριμένης πολιτικής αποχρώσεως,σε αντίθεση με τα "κλέφτικα" στα οποία τέτοια χαρακτηριστικά δέν υπάρχουν.Αλλά αυτό είναι άλλο θέμα....

    #26223   /   27.12.2012, 22:39

    Ευχαριστώ πολύ για το "μονορούφι"! Βέβαια υπάρχει ιστορικός πυρήνας, και εξαρχής με αυτή την ιδέα ασχολήθηκα.


    Τα τραγούδια καταγράφτηκαν κάποια στιγμή ή άρχισαν, καλύτερα, να καταγράφονται και αποτέλεσαν συλλογές ή έγιναν μελέτες για αυτά ήδη από το πρώτο μισό του 19ου αι. Αργότερα, όταν υπήρχε αυτή η δυνατότητα, μαγνητοφωνούνταν κιόλας. Και υπάρχουν ηχητικά αρχεία. Ποτέ δεν τελειώνει αυτός ο εμπλουτισμός των σχετικών αρχείων με την επιτόπια έρευνα μέχρι σήμερα. Απλώς αυτό που ονομάζεται "φρόνιμο" δημοτικό τραγούδι είχε μεγαλύτερη αντοχή στο χρόνο για διάφορους λόγους. Δεν ήταν το ίδιο συγκρουσιακό, αφορούσε ίσως μία ευρύτερη παλέτα καταστάσεων, και σήμερα τα πιο πολλά τραγούδια ανήκουν σε αυτή την άτυπη κατηγορία. Οπότε αναλογικά είναι ίσως λιγότερα τα κλέφτικα που συρρικνωμένα ή σε παραλλαγές ακόμα τραγουδιούνται. Αυτό διαπιστώνω. Έχει μείνει ένας απόηχός τους.


    Εδώ είναι μία σκηνή από την ταινία "The Moon-Spinners" της δεκαετίας του '60 που αποτυπώνει συμπτωματικά το γεγονός της καταγραφής τραγουδιών, η οποία είχε αρχίσει νωρίτερα. Η εκτέλεση είναι ίσως λίγο "πειραγμένη", για το γεγονός της καταγραφής παραθέτω το βιντεάκι, καθώς το θεωρώ ενδιαφέρον. Ενδεχομένως αυτά να γίνονταν τότε σε ένα πλαισίο γενικότερης τουριστικοποίησης με σχετικές ταινίες κτλ., αλλά δίνει και αυτό ένα στοιχείο ανεξαρτήτως πρόθεσης.


    https://www.youtube.com/watch?v=b0opB82nofg


    Πρώτες καταγραφές με φωνογράφο το 1857-1860:


    http://www.firstsounds.org/sounds/scott.php


    Και ένα σχετικό άρθρο του Orfeus για τη "Συνοπτική Ιστορία των Ηχογραφήσεων" εδώ:


    http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=842


    Για την ιστορία αυτά.


    Με ενδιαφέρει να βρω τραγούδια που αναφέρονται στην εργασία όπως σήμερα ακούγονται και τραγουδιούνται. Ήδη εντόπισα κάποια. Αν βρω και τραγούδια που κάποτε τραγουδιόνταν, εννοώ κάποιες δεκαετίες νωρίτερα, και δεν υπάρχουν καθόλου τώρα, ακόμα καλύτερα. Πολύ φιλόδοξο εγχείρημα μου φαίνεται όμως και δεν ξέρω πόσος χρόνος χρειάζεται για την ολοκλήρωσή του με αμφίβολο αποτέλεσμα αν συμπεριληφθούν και αυτά. Γιατί, αν και εφόσον υπάρχουν, είναι πιο δύσκολο να εντοπιστούν. Ευχαριστώ πολύ για την πρόταση να απευθυνθώ στην κυρία Νεκταρία Καραντζή!


    Το αντάρτικο ήταν μία αναβίωση του είδους των τραγουδιών με μη-φρόνιμο περιεχόμενο. Κατά πόσο επιτέλεσε τον ίδιο ρόλο κτλ. δεν ξέρω να πω. Απλώς σε μία δύσκολη ιστορικά εποχή αναζητήθηκε "καταφύγιο" σε μία προϋπάρχουσα σχετική βάση. Μετά ακολούθησε το δικό του δρόμο βάσει την εποχής και των αναγκών που κάλυπτε. Δε γίνεται σύγκριση. Το αντάρτικο, όμως, θα ήταν έτσι αν δεν είχαν προϋπάρξει τα κλέφτικα; Είναι αναχρονισμός να κάνουμε σύγκριση σαν να μην είχε αλλάξει τίποτα στο μεταξύ από το ένα στο άλλο. Υπήρχε, επιπλέον, και συμβολισμός σε αυτό το συνδυασμό λόγω του ρόλου που είχαν παίξει στη διάρκεια της Επανάστασης αυτές οι ομάδες. Αλλά αυτή είναι όντως μία άλλη συζήτηση.


    Ευχαριστώ για το εκτενές σχόλιο και για το ενδιαφέρον!


    #26214   /   25.12.2012, 22:13   /   Αναφορά

    Πολύ ωραίο και πολύ ενδιαφέρον κείμενο Ιουλία !!! Το μόνο που έχω να συμπληρώσω είναι ότι η Ιουλία, εκτός από πολλές γνώσεις που έχει για το Δημοτικό τραγούδι, ξέρει να το τραγουδά και πολύ όμορφα !!! Προχθές στη χριστουγεννιάτικη συνάντηση του ΜΗ΄άρχισε κάποια στιγμή να τραγουδά την "Κανελόριζα" και ... όλοι κάναμε "άκρα ησυχία" για να την ακούμε, ακόμη και όσοι παίζαμε όργανα τα σταματήσαμε !!! Τόσο ωραία τραγουδούσε η Ιουλια το παραδοσιακό μικρασιάτικο ....

    #26224   /   27.12.2012, 22:42

    Ευχαριστώ πολύ, Κώστα, για τα καλά σου λόγια τόσο για την εργασία όσο και για το τραγούδι! Πολύ χαίρομαι που σας άρεσε! Η βραδιά ήταν μυσταγωγική! Και εγώ ευχαριστώ για την πολύ εγκάρδια υποδοχή στη μουσικοπαρέα. Να είμαστε καλά, να βρισκόμαστε και να τραγουδάμε! Με βοήθησε πολύ το φιλικό και θετικό περιβάλλον για να χαλαρώσω και να εκφραστώ ελεύθερα. Ένα μπράβο σε όλα τα παιδιά που βρέθηκαν εκεί, έπαιξαν μουσική και τραγούδησαν! Το έκαναν με καλή διάθεση από καρδιάς, και γι’ αυτό προέκυψε ένα τόσο όμορφο αποτέλεσμα!