ÌÝóá óôç Íý÷ôá
(Þ üôáí ç áõôïøõ÷áíÜëõóç óõíÜíôçóå ôç ìáôáéïäïîßá)
31 Éáíïõáñßïõ 2007, 21:16
ÈõìÜìáé èá ðåé Îå÷íÜù


ΜνÞμη και λÞθη. Αναπολþ και λησμονþ. Απü προνομιοýχο μÝχρι ψυχοφθüρο το πρþτο, απü θλιβερü ως λυτρωτικü το δεýτερο, ανÜλογα πÜντα με την ποιüτητα του παρελθüντος υπü συζÞτηση. ¼πως üμως τα συναισθÞματα ποικßλλουν απü ανÜμνηση σε ανÜμνηση (Þ απü λÞθη σε λÞθη) και τοποθετοýνται σε διÜφορα σημεßα ενüς πολýχρωμου αλλÜ κυρßως χαοτικοý φÜσματος, Ýτσι και η ßδια η μνÞμη και η λησμονιÜ αποτελοýν απλÜ τις δýο διαμετρικÜ αντßθετες Üκρες ενüς συνεχοýς πÜνω στο οποßο τοποθετοýνται μισÝς, "σχεδüν", απωθημÝνες αναμνÞσεις και ανολοκλÞρωτες, οδυνηρÝς, ατελεßς λησμονιÝς.

Αυτüς ο χþρος, και üχι τα δýο Üκρα, εßναι ßσως ο πιο πυκνοκατοικημÝνος. Δεν υπÜρχει καθαρÞ μνÞμη. Απü τη στιγμÞ που μας Ýχει συμβεß, που Ýχουμε ζÞσει κÜτι, αυτü περνÜ απü την ýπαρξη στην ανυπαρξßα, με την Ýννοια üτι δεν υπÜρχει πια. ΥπÞρξε. Το μυαλü μας παßζει ακριβþς αυτü το ρüλο προσπαθþντας να ανακαλÝσει μπρος μας μια ανÜμνηση: να ξανακÜνει ον το μη ον, υπαρκτü το ανýπαρκτο. ¢ρα η μνÞμη εßναι η αφετηρßα μιας κατÜστασης διαρκοýς εκφυλισμοý, ξεφτßσματος, αφοý εßναι μια απεγνωσμÝνη νοητικÞ απεικüνιση της απουσßας, μια απÝλπιδα προσπÜθεια να επιμηκýνουμε την ζωÞ ευχÜριστων για μας πραγμÜτων που χÜθηκαν Þ Ýνα επßμονο κακÝκτυπο δυσÜρεστων εμπειριþν.

Δεν υπÜρχει üμως οýτε απüλυτη λÞθη. Ακüμα κι αν ξεχÜσουμε κÜτι τελεßως, επειδÞ το απωθÞσαμε, επειδÞ μεσολÜβησε πολýς καιρüς απü τüτε που συνÝβη, επειδÞ Ýχουμε ασθενÞ Þ αφηρημÝνη μνÞμη, αυτü δε σημαßνει πως Ýχει χαθεß πλÞρως. ¼,τι υπÞρξε μια φορÜ δε γßνεται να πÜψει να Ýχει υπÜρξει. Ακüμα και το πιο μικρü Þ ασÞμαντο φαινομενικÜ γεγονüς στη ζωÞ μας μας Ýχει επηρεÜσει, μας Ýχει αλλÜξει, μας Ýχει συνδιαμορφþσει, αφÞνοντας Ýτσι Ýνα σημÜδι Þ σημαδÜκι επÜνω μας, μια χαρακιÜ. ΕξÜλλου, πüσα πρÜγματα τα μισοθυμüμαστε Þ τα θυμüμαστε περιστασιακÜ Þ εκεß που νομßζουμε üτι τα Ýχουμε ξεχÜσει συμβαßνει κÜτι και üλα ξανÜρχονται μπρος μας...

Μα απ' üλα περισσüτερο αυτü που με πειρÜζει δεν εßναι οýτε οι επþδυνες μνÞμες οýτε η λησμονιÜ ωραßων στιγμþν. Το πιο φαρμακερü εßναι το σημεßο εκεßνο που θυμÜσαι μüνο τι Þταν αυτü που Ýχεις ξεχÜσει. ΞÝρεις τι υπÞρξε, αλλÜ αυτü δε σου λÝει πια (σχεδüν;) τßποτε. Οι περιπτþσεις που θυμÜσαι χωρßς να νιþθεις. Το ενδιÜμεσο λοιπüν. Το σημεßο μηδÝν που ταυτüχρονα εßναι και το σημεßο χωρßς επιστροφÞ, αφοý το μüνο που μÝνει Ýπειτα εßναι ο δρüμος προς την α-μνησßα.

Πολλοß παρομοιÜζουν μια ανÜμνηση με μια φωτογραφßα. ΚÜνουν λÜθος. Μια ανÜμνηση εßναι περισσüτερο Ýνα αποτýπωμα, μια μελανιÜ απü Ýνα τυχαßο χτýπημα, το τριαντÜφυλλο που μας μÝνει στα χÝρια μετÜ απü μια πολλÜ υποσχüμενη συνÜντηση. Την ανÜμνηση μπορεßς ακüμα να την ψηλαφÞσεις, να την γευτεßς με τη γλþσσα σου, να την μυρßσεις, να περιπλανηθεßς με üλες σου τις αισθÞσεις επÜνω της. Το σημεßο που περιγρÜφω εßναι η φωτογραφßα του αποτυπþματος, της μελανιÜς, του τριαντÜφυλλου. ¸χεις μπρος σου το παρελθüν, το κοιτÜς, αλλÜ κακιωμÝνο, μουγγü, δεν σου μιλÜ. Μια νεκρÞ φωτογραφßα που σου θυμßζει αυτü που Þταν, αλλÜ üχι αυτü που Ýνιωθες. Οι στιγμÝς που αντß να μυρßζεις λÝξεις Þ να γεýεσαι δÜχτυλα, βλÝπεις γýρω μüνο ακατÜληπτα γρÜμματα μιας Üγνωστης γλþσσας. Οι þρες που πßσω σου κλεßνουν τοßχοι χωρßς να ανοßγονται μπροστÜ σου δρüμοι. Το κενü.

1 ó÷üëéá - Óôåßëå Ó÷üëéï
29 Éáíïõáñßïõ 2007, 20:03
Ç Ãýìíéá ËÜìðåé ìå ôïõ Íåêñïý ôç ËÜìøç


"ΔευτÝρα 29 Ιανουαρßου 2007

 

Το ΜαúÜμι ΣχεδιÜζει ΠÜρτυ για τον ΘÜνατο του ΚÜστρο

 


Απü το AP

(MΑÚAMI) — Η πüλη του ΜαúÜμι σχεδιÜζει επßσημες εορταστικÝς εκδηλþσεις στο στÜδιο Orange Bowl για την ημÝρα που θα πεθÜνει ο Κουβανüς Πρüεδρος Fidel Castro.

Στην σχετικÞ επιτροπÞ που δημιουργÞθηκε νωρßτερα αυτüν τον μÞνα για να σχεδιÜσει την εκδÞλωση συζητÞθηκαν μÝχρι και θÝματα αναφορικÜ με το τι θα απεικονßζουν τα T-shirt που θα τυπωθοýν, ποιοι μουσικοß θα συμμετÜσχουν, το κüστος και πüσο θα διαρκÝσει η γιορτÞ..." (η συνÝχεια εδþ)

 

Μüνο εγþ ανατρßχιασα;

 

¢ρρωστος καιρüς σακατεμÝνος...

 

 

4 ó÷üëéá - Óôåßëå Ó÷üëéï
24 Éáíïõáñßïõ 2007, 21:44
ÁëÞèåéá, Ðïéá Åßíáé ç ÁëÞèåéá;


"ΥπÜρχουν τρßα εßδη ψÝματος: τα ψÝματα, τα παλιοψÝματα και οι στατιστικÝς" (There are three kinds of lies: lies, damn lies, and statistics)… Την φρÜση αυτÞ τη διÜβασα πρþτη φορÜ χτες και κοýνησα χαμογελþντας το κεφÜλι, περισσüτερο για την ευφυÞ διατýπωση παρÜ γιατß συμφωνοýσα με την καθολικÞ ισχý του αφορισμοý αυτοý. Δεν Þξερα üτι σÞμερα θα επιβεβαιωνüταν με το παραπÜνω η ρÞση αυτÞ...Ορßστε Ýνα υπüδειγμα προπαγÜνδας και ψεýδους που βασßζεται σε μια τελεßως αντιεπιστημονικÞ "στατιστικÞ" "Ýρευνα" (συνÞθως αποφεýγω τα εισαγωγικÜ, αλλÜ το να μην τα βÜλω τþρα θα αποτελοýσε προσβολÞ τüσο προς τη ΣτατιστικÞ üσο και προς την ¸ρευνα):

 

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ

ΑθÞνα, 23 Ιανουαρßου 2007

Απü το Υπουργεßο ΕθνικÞς Παιδεßας και ΘρησκευμÜτων ανακοινþθηκαν τα αποτελÝσματα της Ýρευνας που πραγματοποßησε το Παιδαγωγικü Ινστιτοýτο, σχετικÜ με τη διδασκαλßα της Αρχαßας ΕλληνικÞς Γλþσσας στο ΓυμνÜσιο. Η Ýρευνα Ýλαβε υπ’ üψιν την αýξηση απü το σχολικü Ýτος 2005-2006 των ωρþν διδασκαλßας των Αρχαßων, καθþς και τη συγκριτικÞ αξιολüγηση των παλιþν διδακτικþν βιβλßων με τα νÝα που εισÞχθησαν στα σχολεßα κατÜ το σχολικü Ýτος 2006-2007.
Τα αποτελÝσματα της Ýρευνας εßναι συντριπτικÜ υπÝρ του μαθÞματος, δικαιþνοντας ταυτüχρονα την απüφαση του Υπουργεßου Παιδεßας να αυξÞσει τη διδασκαλßα της Αρχαßας ΕλληνικÞς Γλþσσας απü το σχολικü Ýτος 2005-2006.

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ
ΤμÞμα Ερευνþν, Τεκμηρßωσης και ΕκπαιδευτικÞς Τεχνολογßας

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

ΘÝμα: ¸ρευνα για το μÜθημα της Αρχαßας ΕλληνικÞς Γλþσσας στο ΓυμνÜσιο

Το ΤμÞμα Ερευνþν, Τεκμηρßωσης και ΕκπαιδευτικÞς Τεχνολογßας του Παιδαγωγικοý Ινστιτοýτου διεξÞγαγε κατÜ το σχολικü Ýτος 2005-6 πανελλαδικÞ Ýρευνα για το μÜθημα της Αρχαßας ΕλληνικÞς Γλþσσας στο ΓυμνÜσιο, με αφορμÞ τη συγγραφÞ των νÝων βιβλßων και την ανÜγκη συγκριτικÞς αξιολüγησης των παλιþν με τα νÝα διδακτικÜ βιβλßα, τα οποßα εισÞχθησαν στα σχολεßα κατÜ το σχολικü Ýτος 2006-7.
Σκοπüς της Ýρευνας Þταν: α) να διερευνηθεß η λειτουργικüτητα των χρησιμοποιοýμενων μÝχρι το σχολικü Ýτος 2005-2006 διδακτικþν εγχειριδßων της Αρχαßας ΕλληνικÞς Γλþσσας στο ΓυμνÜσιο και η στÜση των φιλολüγων απÝναντι στο μÜθημα και β) να διαπιστωθεß η επßδραση του μαθÞματος στην ανÜπτυξη της νοητικÞς και κριτικÞς ικανüτητας των μαθητþν αλλÜ και στη σωστüτερη χρÞση της ν.ε. γλþσσας απü αυτοýς.
Η Ýρευνα εßχε πανελλαδικÞ εμβÝλεια και διεξÞχθη με τη χρÞση ερωτηματολογßου που απευθýνθηκε σε 350 περßπου φιλολüγους καθηγητÝς που διδÜσκουν το μÜθημα της Αρχαßας ΕλληνικÞς Γλþσσας και υπηρετοýν σε ΓυμνÜσια της χþρας, τα οποßα ανÞκουν και στις 13 εκπαιδευτικÝς περιφÝρειες. Η επιλογÞ των Γυμνασßων Ýγινε- μετÜ απü υπüδειξη των σχολικþν συμβοýλων φιλολüγων και με τη συνεργασßα των οικεßων διευθýνσεων -με κριτÞριο την αναλογικÞ αντιπροσþπευση αστικþν, ημιαστικþν, αγροτικþν και νησιωτικþν περιοχþν, αλλÜ και διαφορετικþν τýπων σχολεßου (πειραματικþν, μουσικþν κ.λπ.)
Τα ερωτηματολüγια υπεβλÞθησαν ανþνυμα και απεστÜλησαν στο Παιδαγωγικü Ινστιτοýτο απü τις οικεßες διευθýνσεις Þ απü τους διευθυντÝς των οικεßων σχολικþν μονÜδων σχολεßων.
Σýμφωνα με στοιχεßα που προκýπτουν απü την επεξεργασßα των 345 ερωτηματολογßων:
• το 97,5 % των ερωτηθÝντων φιλολüγων απÜντησε üτι θα θεωροýσε «Ýλλειμμα παιδεßας αν οι μαθητÝς τελεßωναν το γυμνÜσιο, χωρßς να Ýρθουν καθüλου σε επαφÞ με την αρχαßα ελληνικÞ γλþσσα»
• το 79,7 % υποστηρßζει üτι η διδασκαλßα του μαθÞματος των Αρχαßων Ελληνικþν απü το πρωτüτυπο στο ΓυμνÜσιο βοηθÜει τους μαθητÝς στη σωστüτερη χρÞση της νÝας ελληνικÞς γλþσσας
• το 94,5 % üτι το μÜθημα της Αρχαßας ΕλληνικÞς Γλþσσας συμβÜλλει ουσιαστικÜ «στη συνειδητοποßηση της διαχρονικüτητας της ελληνικÞς γλþσσας»
Αξßζει επßσης να σημειωθεß üτι σε ποσοστü 86 % οι φιλüλογοι θεωροýν θετικü το μÝτρο του ΥΠΕΠΘ για αýξηση απü το σχολικü Ýτος 2005-2006 των ωρþν διδασκαλßας του μαθÞματος της Αρχαßας ΕλληνικÞς Γλþσσας.

Τα συντριπτικÜ υπÝρ του μαθÞματος ποσοστÜ της Ýρευνας δικαιþνουν την εκτßμηση της πολιτεßας για την πολλαπλÞ ωφελιμüτητα της συστηματικÞς διδασκαλßας της Αρχαßας ΕλληνικÞς Γλþσσας στο ΓυμνÜσιο και δßνουν οριστικÞ απÜντηση σε üσους -εκτüς εκπαιδευτικÞς διαδικασßας-επιμÝνουν να ζητοýν τον εξοβελισμü του μαθÞματος απü το ωρολüγιο πρüγραμμα των Γυμνασßων και σε üσους αμφισβητοýν τη σημαντικÞ προσφορÜ του στην ουσιαστικüτερη εκμÜθηση της νÝας ελληνικÞς γλþσσας, στον περαιτÝρω εμπλουτισμü του λεξιλογßου των μαθητþν üπως και στην ανÜπτυξη της κριτικÞς τους σκÝψης.
ΕπιπλÝον αποδεικνýουν üτι η μαθητεßα στην Αρχαßα ΕλληνικÞ Γλþσσα βοηθÜει καταλυτικÜ στη συνειδητοποßηση της πολιτιστικÞς ταυτüτητας και προσφÝρει σημαντικÞ υπηρεσßα στη διατÞρηση της ιστορικÞς μνÞμης, στοιχεßου που εßναι απü τα βασικüτερα αιτÞματα της αληθοýς παιδεßας, η οποßα οφεßλει να υπηρετεß με περισσÞ αφοσßωση σÞμερα τις ποιüτητες του πολιτισμοý μας και να διαφυλÜσσει, στους χαλεποýς καιροýς μας, στο ακÝραιο τον ανθρωπιστικü προσανατολισμü της.

ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΟΥ ΠΡΟΚΥΠΤΟΥΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ
ΤΩΝ 345 ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΩΝ

1. Η διδασκαλßα του μαθÞματος των Αρχαßων Ελληνικþν απü το πρωτüτυπο στο ΓυμνÜσιο βοηθÜει τους μαθητÝς:

 

2. Θα θεωροýσατε Ýλλειμμα παιδεßας αν οι μαθητÝς τελεßωναν το γυμνÜσιο, χωρßς να Ýρθουν καθüλου σε επαφÞ με την αρχαßα ελληνικÞ γλþσσα;
i. ναι 96,8%
ii. üχι 3,2%

3. Πüσο ωφÝλιμη θεωρεßτε τη διδασκαλßα της αρχαßας ελληνικÞς γλþσσας στα ΓυμνÜσια:
i. καθüλου 0%
ii. λßγο 12,8%
iii. πολý 86,4%

6. Οι δýο þρες εβδομαδιαßας διδασκαλßας του μαθÞματος Þταν αρκετÝς για την κÜλυψη της διδακτÝας ýλης κατÜ το προηγοýμενο σχολικü Ýτος 2004-2005;
i. ναι 12,2%
ii. üχι 87,5%

24. Η αýξηση των ωρþν διδασκαλßας του μαθÞματος της αρχαßας ελληνικÞς γλþσσας στο γυμνÜσιο συμβÜλλει στην καλýτερη εμπÝδωση της ýλης απü τους μαθητÝς:
i. καθüλου Ýως λßγο 14%

ii. αρκετÜ Ýως πολý 86 %

 

 

Ýχουμε και λÝμε λοιπüν:

· Στüχοι Ýρευνας: Η Ýρευνα εßχε εκ των προτÝρων δýο στüχους: α) να αποδεßξει üτι Þταν σωστÞ η επαναφορÜ της διδασκαλßας των Αρχαßων Ελληνικþν (α.ε.) στο ΓυμνÜσιο, και β) να επιβεβαιþσει την ορθüτητα της απüφασης για αýξηση των ωρþν διδασκαλßας των Αρχαßων στο ΓυμνÜσιο κατÜ την περßοδο 2005-2006. Πþς το ξÝρουμε; Μα, η Ýρευνα προωθÞθηκε και οργανþθηκε απü αυτοýς που εισηγÞθηκαν και αποφÜσισαν τα δýο παραπÜνω μÝτρα, το Παιδαγωγικü Ινστιτοýτο (Π.Ι.) και το Υπουργεßο Παιδεßας (ΥΠΕΠΘ). Εßναι γνωστÝς οι αντιδρÜσεις μÝσα και Ýξω απü την εκπαιδευτικÞ κοινüτητα και για τα δýο και λογικÞ εßναι η πρεμοýρα και των δýο φορÝων να δικαιωθοýν «επιστημονικÜ». Θα μου πεßτε, σχεδüν κÜθε στατιστικÞ Ýρευνα ξεκινÜ θÝλοντας να αποδεßξει κÜτι που Þδη το υποψιÜζονται αυτοß που την διεξÜγουν, ποý εßναι τþρα το κακü; Ακüμα κι αυτü -που εßναι μεθοδολογικÜ λανθασμÝνο- εßναι θεμιτü για Ýναν σωστü επιστÞμονα, αλλÜ εδþ δεν συμβαßνει το ßδιο. Εδþ το διακýβευμα Þταν η νομιμοποßηση δýο αμφιλεγüμενων εκπαιδευτικþν μÝτρων. ΦυσικÜ, δεν θα πρÝπει να μας ξεγελοýν οι σκοποß που αναγρÜφονται στην αρχÞ του κειμÝνου –Ýλεγχος λειτουργικüτητας βιβλßων, στÜση φιλολüγων απÝναντι στο μÜθημα, επßδραση μαθÞματος στην ανÜπτυξη κριτικÞς και νοητικÞς ικανüτητας και σωστüτερη χρÞση των νÝων ελληνικþν (ν.ε.)- το πρþτο Þταν πολý αργÜ για να ελεγχθεß (τα νÝα βιβλßα Ýχουν Þδη αρχßσει να διδÜσκονται στο ΓυμνÜσιο, οπüτε ποιος ο λüγος να ασχοληθοýμε με τα παλιÜ; ), το δεýτερο εßναι τελεßως προσχηματικü απü τη στιγμÞ που ζητεßται η γνþμη μüνο των φιλολüγων (απü üλους τους εκπαιδευτικοýς) για Ýνα μÜθημα μüνο (απü τα τüσα αντικεßμενα που διδÜσκουν), και τα δýο τελευταßα δεν εßναι επαληθεýσιμα (πþς θα κρßνει ο φιλüλογος üτι οι μαθητÝς Ýχουν Þ δεν Ýχουν αναπτýξει τις συγκεκριμÝνες ικανüτητες και μÜλιστα χÜρη στα α.ε.; Τι θα πÜρει ως μÝτρο σýγκρισης þστε να διαπιστþσει üτι οι αρχαιομαθεßς μαθητÝς μιλοýν πιο σωστÜ ελληνικÜ; ).

· Προετοιμασßα Ýρευνας: ο αριθμüς των 350 (περßπου στην αρχÞ, 345 τελικÜ) φιλολüγων καθηγητþν που διδÜσκουν α.ε. στα 1800 περßπου γυμνÜσια της χþρας μÜλλον επαρκεß þστε να συμπληρþνεται το δεßγμα αριθμητικÜ, αλλÜ δεν μπορþ να καταλÜβω γιατß δεν ερωτÞθηκαν üλοι. Τüσο δýσκολη θα Þταν η επεξεργασßα των επιπλÝον δεδομÝνων; ¸στω… Πþς επιλÝγηκαν αυτοß οι φιλüλογοι üμως; Τους υπÝδειξαν λÝει οι σχολικοß σýμβουλοι σε συνεργασßα με τις οικεßες διευθýνσεις. ΜÜλιστα… ¼σοι ανÞκουν στην εκπαιδευτικÞ κοινüτητα γνωρßζουν üτι οι περισσüτεροι σχολικοß σýμβουλοι Ýρχονται σπÜνια σε επαφÞ με τους φιλολüγους της περιφÝρειÜς τους –εßτε λüγω καθαρÜ πρακτικþν-τεχνικþν δυσκολιþν εßτε λüγω τεμπελιÜς Þ αμÝλειας. Ποιους υπÝδειξαν Üραγε; ΜÞπως γνωστοýς τους φιλολüγους; ΜÞπως ανθρþπους λοιπüν που πολλÝς φορÝς Þταν συνομÞλικοι των συμβοýλων, «παλιοσειρÝς» της εκπαßδευσης, που μεγÜλωσαν και πÞγαν σχολεßο και πανεπιστÞμιο σε εποχÝς που δεν εßχε καλÜ καλÜ καθιερωθεß η δημοτικÞ και λογικü εßναι να Ýχουν συντηρητικÝς απüψεις για τη γλþσσα; Και οι διευθýνσεις ποιους μπορεß να υπÝδειξαν; Θυμßζω üτι τον Αýγουστο του 2004 η καινοýρια τüτε ηγεσßα του ΥΠΕΠΘ üρισε στις περισσüτερες Διευθýνσεις Β´βÜθμιας Εκπαßδευσης «προσωρινοýς» (ακüμα δεν τους Ýχει αντικαταστÞσει, ßνα πληρωθÞ το ρηθÝν «ουδεßς μονιμüτερος του προσωρινοý») ΔιευθυντÝς, που διÝθεταν το αξιοζÞλευτο προσüν να εßναι γαλÜζια παιδιÜ. Αν βοÞθησαν αυτοß στην επιλογÞ των φιλολüγων που θα συμμετεßχαν σε μια Ýρευνα που σκοπü εßχε να στηρßξει κυβερνητικÝς απüψεις και επιλογÝς, σκεφτεßτε ποιους φιλολüγους θα πρüτειναν…Στα φανερÜ κριτÞρια συμπεριλαμβÜνονται πολý σωστÜ η αναλογικÞ αντιπροσþπευση περιοχþν και τýπων σχολεßου, αλλÜ απουσιÜζουν παντελþς κριτÞρια üπως αναλογικÞ αντιπροσþπευση με βÜση την ηλικßα, τα χρüνια υπηρεσßας, το τμÞμα της ΦιλοσοφικÞς απü το οποßο αποφοßτησε ο φιλüλογος, τις τελικÝς επιδüσεις των μαθητþν στο μÜθημα των α.ε. κ.α. Ωραßο δεßγμα, δεν συμφωνεßτε;

· Η Ýρευνα: Αξßζει να αναφÝρουμε üτι το Δελτßο Τýπου παρουσιÜζει πρþτα τα στατιστικÜ συμπερÜσματα της Ýρευνας, που εßναι εν πολλοßς λανθασμÝνα, Ýπειτα προχωρÜ στην αποκαλυπτικüτατη για τους στüχους της Ýρευνας αξιολüγηση των συμπερασμÜτων αυτþν και, τÝλος, προσφÝρει στον αναγνþστη που δεν Ýχει πεταχτεß απü την καρÝκλα του στο κοντινüτερο βιβλιοπωλεßο για να αγορÜσει το λεξικü των Lidell-Scott και τα Üπαντα της α.ε. γραμματεßας τα (συνοπτικÜ) στοιχεßα που προκýπτουν απü την επεξεργασßα των ερωτηματολογßων. Ο ανωτÝρω αναγνþστης που συνεχßζει την ανÜγνωση του δελτßου τýπου ανακαλýπτει τþρα διÜφορα ωραßα:

α) Το ερωτηματολüγιο ταξινομεß τις απαντÞσεις σε δýο κατηγορßες: «καθüλου Ýως λßγο»-«αρκετÜ Ýως πολý». Δεν ξÝρω τι να υποθÝσω: üτι οι ερωτÞσεις εßχαν μüνο δýο απαντÞσεις Þ üτι οι απαντÞσεις Þταν τÝσσερις αλλÜ ομαδοποιÞθηκαν και συγχωνεýτηκαν σε δýο; Αν ισχýει το πρþτο –που πολý αμφιβÜλλω- Ýχουμε μπροστÜ μας μια απßστευτα μανιχαúστικÞ Ýρευνα που απευθýνεται σε ανθρþπους πανεπιστημιακÞς εκπαßδευσης και δεν ξÝρω πþς θα μποροýσαμε να τοποθετÞσουμε τις δýο επιλογÝς στην 100βÜθμια κλßμακα (1-50, 51-100; ), ενþ αν ισχýει το δεýτερο μπορεß κανεßς να δει εýκολα το τρυκ: π.χ. «αρκετÜ (80%) Ýως πολý(4,30%)=σýνολο 84,30%»(!). ΦυσικÜ η διατýπωση «αρκετÜ Ýως πολý» απουσιÜζει απü τα θριαμβολογικÜ συμπερÜσματα που εξÜγονται λßγο πιο πÜνω στο δελτßο τýπου.

β) ¸να Ýξυπνο κüλπο για να δοýμε αν εßναι τüσο εντυπωσιακÝς οι απαντÞσεις και τüσο αποστομωτικÜ υπÝρ των α.ε. τα αποτελÝσματα εßναι να αντικαταστÞσουμε τη φρÜση «των Αρχαßων Ελληνικþν απü το πρωτüτυπο» στο πρþτο ερþτημα με τη φρÜση των «ΝÝων Ελληνικþν» και να σκεφτοýμε Ýνα ωρολüγιο πρüγραμμα που στις þρες των α.ε. θα εßχε αντßστοιχο αριθμü ωρþν διδασκαλßας της ν.ε .επιπλÝον απü τις 2 (ΔΥΟ!) μüνο þρες που δßνονται σÞμερα. Στις þρες αυτÝς θα ασχολοýνταν περισσüτερο τα παιδιÜ με πτυχÝς της ν.ε.αντßστοιχες με αυτÝς που διδÜσκονται σÞμερα στο μÜθημα των α.ε. (γραμματικÞ, συντακτικü, λεξιλüγιο). Αναλυτικüτερα:

1. «Η διδασκαλßα του μαθÞματος των Αρχαßων Ελληνικþν απü το πρωτüτυπο στο ΓυμνÜσιο βοηθÜει τους μαθητÝς:

I. στον εμπλουτισμü του λεξιλογßου τους;» Προφανþς, αφοý εßναι γλωσσικü μÜθημα. Αν δεν διδÜσκονταν üμως α.ε. αλλÜ επιπλÝον ν.ε. με Ýμφαση στον εμπλουτισμü του λεξιλογßου δεν θα μποροýσε να συμβεß αυτü;

II. στην κατανüηση (παλαιüτερων) ΚΝΛ;» Αυτü πÜλι πþς μποροýν να το ελÝγξουν οι φιλüλογοι; Συγκρßνουν με την προ 1994 üταν δεν διδÜσκονταν αρχαßα στο γυμνÜσιο; Τüτε κατανοοýσαμε δυσκολüτερα τον Βιζυηνü και τον ΠαπαδιαμÜντη; ¹ μÞπως τα παιδιÜ καθþς διαβÜζουν την χ Þ ψ καθαρευουσιÜνικη λÝξη (που μπορεß να μην μαρτυρεßται καν στους αρχαßους) στους συγγραφεßς αυτοýς, φωνÜζουν «Α! αυτü το ξÝρουμε απü τα α.ε;». Η απÜντηση που δßνουν εßναι και πÜλι η προφανÞς, χωρßς üμως να μπορεß να επαληθευτεß.

III. στην κατανüηση üρων απü Üλλα γνωστικÜ αντικεßμενα;» ¼πως; ΡωτÞστε Ýναν φυσικü αν τα α.ε. βοÞθησαν τους μαθητÝς του να καταλÜβουν καλýτερα τι σημαßνει «Üνωση», «τριβÞ», «βαρýτητα» κοκ., üχι Ýναν φιλüλογο. Η ερþτηση αυτÞ εßναι τουλÜχιστον αστεßα και δεν εßναι τυχαßο το γεγονüς üτι εδþ οι θετικÝς απαντÞσεις συγκεντρþνουν το μικρüτερο ποσοστü: οι ερωτηθÝντες απαντοýν και πÜλι το φαινομενικÜ αυτονüητο αλλÜ δεν εßναι και πολý σßγουροι…

IV. στη σωστüτερη χρÞση της ν.ε. γλþσσας;»: Εδþ γελÜμε! Οι φιλüλογοι που απαντοýν σε ποσοστü σχεδüν 80% θετικÜ, εßναι οι ßδιοι που üπου σταθοýν και üπου βρεθοýν μεμψιμοιροýν για το πüσο χÜλια μιλÜνε σÞμερα οι μαθητÝς τους και για το πüσο κακοποιοýν τη ν.ε., τονßζοντας üτι «κÜθε πÝρσι και καλýτερα!». ΔηλαδÞ αν δεν εßχαν και τα αρχαßα, οι μαθητÝς θα επικοινωνοýσαν με μουγκρητÜ;

V. στην ανÜπτυξη της κριτικÞς σκÝψης και της νοητικÞς τους ικανüτητας»: Τþρα, πÝστε μου Ýνα οποιοδÞποτε γνωστικü αντικεßμενο, Ýνα επιστημονικü πεδßο του οποßου η συστηματικÞ διδασκαλßα δεν θα οδηγοýσε στο ßδιο αποτÝλεσμα. ΡÜψιμο, που λÝει ο λüγος, να διδÜσκονταν τα παιδιÜ σε εκεßνες τις þρες –σωστÜ και συστηματικÜ, με θεωρßα και πρÜξη- πÜλι θα μποροýσαν να αναπτýξουν αυτÝς τις ικανüτητες. Κι εδþ üμως ζορßστηκαν οι ερωτηθÝντες…

VI. στη συνειδητοποßηση της διαχρονικüτητας της ελληνικÞς γλþσσας;»: Και πÜλι ερωτþνται οι φιλüλογοι για το αυτονüητο. Γιατß δεν συμπληρþθηκε το ερþτημα με το «και κατÜ συνÝπεια στην αγÜπη προς την ελληνικÞ γλþσσα και ιδιαßτερα προς τις παλαιüτερες μορφÝς της»; Τüτε θα βλÝπαμε απαντÞσεις! Μ’ Üλλα λüγια, ας συνειδητοποιÞσουν τα παγκοσμιüπαιδÜ μας την «αδιÜλειπτη συνÝχεια» της ελληνικÞς (Üλλο σαθρü ιδεολüγημα) –πρÜγμα που θα μποροýσε να τους το προσφÝρει η διδασκαλßα της Ιστορßας της ΕλληνικÞς Γλþσσας- και ας μισÞσουν τα α.ε.

2. «Θα θεωροýσατε Ýλλειμμα παιδεßας αν οι μαθητÝς τελεßωναν το γυμνÜσιο, χωρßς να Ýρθουν καθüλου σε επαφÞ με την αρχαßα ελληνικÞ γλþσσα;»: Εδþ δßνουν στους καθηγητÝς που διδÜσκουν αρχαßα (Ýχοντας επιλÝξει πολλÝς φορÝς οι ßδιοι το μÜθημα στο συγκεκριμÝνο σχολεßο, συχνÜ απü αγÜπη για τα αρχαßα) τη δυνατüτητα να αποκηρýξουν Ýνα απü τα γνωστικÜ αντικεßμενα που διδÜσκουν και να πουν üτι η παντελÞς Ýλλειψη επαφÞς των μαθητþν με τα αρχαßα στο γυμνÜσιο εßναι προτιμüτερη απü τη σημερινÞ επαφÞ τους. Αν αυτÞ δεν εßναι καθοδηγητικÞ ερþτηση εγþ εßμαι η Υπουργüς! ΠροσÝξτε το «καθüλου», üταν ακüμα και üσοι διαφωνοýν με τη διδασκαλßα των αρχαßων απü το πρωτüτυπο, δεν αρνοýνται κÜποια επαφÞ των μαθητþν με τα αρχαßα εßτε μÝσω μιας Ιστορßας της ΕλληνικÞς Γλþσσας εßτε με λεξιλογικÝς-ετυμολογικÝς αναφορÝς.

3. Το αυτü με το προηγοýμενο ερþτημα…

6. «Οι δýο þρες εβδομαδιαßας διδασκαλßας του μαθÞματος Þταν αρκετÝς για την κÜλυψη της διδακτÝας ýλης κατÜ το προηγοýμενο σχολικü Ýτος 2004-2005;» Ποιος αμφιβÜλλει üτι τα ποσοστÜ θα Þταν τα ßδια πÜνω κÜτω για οποιοδÞποτε γνωστικü αντικεßμενο; Το υψηλü ποσοστü αρνητικþν απαντÞσεων στην ερþτηση αυτÞ δεν μπορεß να χρησιμοποιηθεß μüνο για να αποδεßξει την ορθüτητα της απüφασης να αυξηθοýν οι þρες των α.ε. ΚÜλλιστα θα μποροýσε να σημαßνει üτι η διδακτÝα ýλη εßναι υπερβολικÜ πολλÞ Þ υπερβολικÜ δýσκολη…Το ßδιο ισχýει και για το 24ο ερþτημα που εßναι ουσιαστικÜ το 6ο ανÜποδα.

 

ΒλÝπουμε λοιπüν üτι εßναι αδικαιολüγητη η θριαμβολογßα του Π.Ι. και του ΥΠΕΠΘ Ýτσι üπως διαγρÜφεται στα συμπερÜσματα που τüσο σοφÜ προÝταξαν των στοιχεßων της Ýρευνας. Οýτε δικαιþνεται η εκτßμηση της πολιτεßας για την πολλαπλÞ ωφελιμüτητα των α.ε. οýτε εßναι οριστικÞ απÜντηση σε üσους διαφωνοýν με τη διδασκαλßα των α.ε. απü το πρωτüτυπο στο ΓυμνÜσιο (οι οποßοι, για να διαλýσουμε Üλλο Ýνα ψÝμα του κειμÝνου, δεν βρßσκονται οýτε μüνο οýτε κυρßως εκτüς εκπαιδευτικÞς διαδικασßας) οýτε τßποτα Üλλο. ¼μως, ας δεχτοýμε üτι ξαφνικÜ οι ιθýνοντες νοιÜστηκαν για τη γνþμη των καθηγητþν και μÜλιστα της δßνουν τüσο μεγÜλη βαρýτητα. ¢ραγε Ýχουν σκοπü να μας ρωτÞσουν και για Üλλα κρßσιμα ζητÞματα της εκπαßδευσης; Να περιμÝνουμε βροχÞ ερωτηματολογßων και τÝτοιους εßδους πανηγυρικÝς ανακοινþσεις Ýπειτα;

 

Συγγνþμη που μακρηγüρησα αλλÜ κουρÜστηκα να εßμαι στους «ανυποψßαστους κι ωραßους, παραιτημÝνους κατÜ βÜθος»…



 

 

 

 

 

6 ó÷üëéá - Óôåßëå Ó÷üëéï
20 Éáíïõáñßïõ 2007, 21:40
Åãþ, ï ºäéïò...


"...Ερωτηθεßς αν μετÜνιωσε για την επιλογÞ του να συνεχßσει την καριÝρα του στο ΝΒΑ, υπεραμýνθηκε των επιλογþν του λÝγοντας:
«ΕÜν δεν το Ýκανα, δεν θα Þμουν ο Βασßλης [Σπανοýλης]. Θα μου Ýμενε απωθημÝνο σε ολüκληρη τη ζωÞ μου, θα το κουβαλοýσα μÝσα μου. Εßμαι περÞφανος που αγωνßζομαι στο ΝΒΑ. Τþρα πια ξÝρω. ¹λθα και εßδα απü κοντÜ.[...]"

 

ΔιÜβαζα τη συνÝντευξη του Βασßλη Σπανοýλη σÞμερα και κοντοστÜθηκα στα λüγια αυτÜ. ΑμÝσως Þρθαν στο μυαλü μου αυτοß οι τüσο ταιριαστοß στßχοι:

"Σα να ‘μουν Üλλος κι üχι εγþ μες στη ζωÞ πορεýτηκα"

ΓλυκιÜ αυταπÜτη... Και ποιος θα Þσουν Βασßλη; Ο ΠÝτρος; Το Ýκανες φßλε μου, επειδÞ Þσουν ο Βασßλης. Αν δεν το Ýκανες, πÜλι ο Βασßλης θα Þσουν, μüνο που θα Þσουν Ýνας Βασßλης που θα εßχε καθοριστεß και απü την απüφαση να μην πÜει στο ΝΒΑ, üπως ακριβþς κÜθε στιγμÞ εßμαστε αυτü που Ýχει προκýψει απü üλα üσα μας Ýχουν συμβεß στη ζωÞ...

ΣυχνÜ για να επιβιþσουμε ανÜμεσα στις ενοχÝς και στις ανασφÜλειÝς μας τρεφüμαστε απü την ψευδαßσθηση üτι δεν εßμαστε εμεßς που κÜναμε τοýτο Þ το Üλλο και πως μονÜχα συγκεκριμÝνες πρÜξεις εßναι δικÝς μας. Μπερδεýουμε συχνÜ αυτü που θα θÝλαμε να κÜνουμε Þ να εßμαστε με αυτü που τελικÜ κÜνουμε και πραγματικÜ εßμαστε. ¼χι μüνο νομßζουμε üτι διαθÝτουμε την δυνατüτητα της επιλογÞς, αλλÜ θεωροýμε üτι την ασκοýμε "επιλεκτικÜ" λÝγοντας συχνÜ "üταν το Ýκανα αυτü δεν Þμουν ο εαυτüς μου"...

Ποιος αλÞθεια εßμ´εγþ λοιπüν; (Το "ποý πÜω;" το αφÞνω για Üλλη φορÜ). Εßμαι üλα. Και αυτÜ που κÜνω και αυτÜ που θÝλω και αυτÜ που δεν κÜνω και αυτÜ που δεν θÝλω. Και τα σωστÜ μου και τα λÜθη μου. Σε κÜθε πιθανü συνδυασμü. Τßποτα δε μÝνει απ' Ýξω Βασßλη. Τα κουβαλÜμε üλα μαζß μας -ψηφßδες ενüς πολýχρωμου, τσαπατσοýλικου και ανισüρροπου μωσαúκοý- και κÜθε στιγμÞ φορτωνüμαστε κι Üλλο Ýνα στην πρüβα αυτÞ που λÝγεται ζωÞ. Πρüβα και ταυτüχρονα μοναδικÞ παρÜσταση...

Κοινοτοπßες θα μου πεις ...Τα ξÝρεις üλ' αυτÜ, τραγουδÜ ο ΠορτοκÜλογλου. ΘÝλω ßσως να μου θυμßζω αριÜ και που üτι δεν εßμαι δυο ψυχÝς σε Ýνα σþμα, üτι εγþ δεν εßμαι ο Üλλος...

 

4 ó÷üëéá - Óôåßëå Ó÷üëéï
15 Éáíïõáñßïõ 2007, 03:11
Ôïõ Ðáððïý ôï ÐáñáëÞèé


Εßδα τον παπποýλη μου τον ΜικρασιÜτη, ξεκινοýσε ο Ξυλοýρης σ' Ýνα τραγοýδι των Μαρκüπουλου - Κ.Χ. Μýρη που ακοýω εδþ και δýο þρες περßπου. Ο δικüς μου ο παπποýς μοιÜζει πολý με τον παπποýλη του τραγουδιοý, μüνο που δεν Þταν ΜικρασιÜτης, αλλÜ Θρακιþτης, σχεδüν Πολßτης, καθþς Þρθε με την ανταλλαγÞ απü το ΜεγÜλο ΤσεκμετζÝ, μια κωμüπολη λßγο Ýξω απü την Πüλη. Τον βλÝπω κι εγþ συχνÜ μπροστÜ μου απü τüτε που Ýφυγε για να πει τις τüσες ιστορßες του και αλλοý. Εδþ και μερικÝς βδομÜδες μÜλιστα Ýρχεται διαρκþς στη σκÝψη μου με Ýναν καινοýριο, ιδιαßτερο τρüπο, σα να μου ζητÜ αυτüς τþρα να τον κÜνω ιστορßα.

Ο λüγος; Μια ταινßα ενüς μεγÜλου παραμυθÜ, του Tim Burton, που με στοßχειωσε απü τα πρþτα κιüλας λεπτÜ που την εßδα, το Big Fish. Ο Þρωας, Ýνας μεσÞλικας που αργοπεθαßνει απü καρκßνο, εßναι Ýνας Üνθρωπος που του Üρεσαν οι ιστορßες και διηγüταν τη ζωÞ του σαν παραμýθι: με γßγαντες, μÜγισσες, εξωφρενικÝς τερατολογßες και απßστευτα κατορθþματα. Ο γιος του προσπαθεß -Ýστω και την τελευταßα στιγμÞ- να τον πεßσει να του πει ποια Þταν πραγματικÜ η ζωÞ του, ποιος στ' αλÞθεια Þταν ο πατÝρας του. Μüνο που καταλαβαßνει τελικÜ üτι ο πατÝρας του Þταν οι ιστορßες που Ýλεγε. Εßχε ζÞσει μια ενδιαφÝρουσα ζωÞ, αλλÜ αφηγοýμενüς τη, Ýβαζε και Ýβγαζε φανταστικÝς λεπτομÝρειες, πρüσθετε μικρÜ και μεγÜλα επεισüδια σε αυτÞν, μπλÝκοντας την αλÞθεια με το ψÝμα τüσο πολý, που η ζωÞ του, ο ßδιος ο Üνθρωπος, Ýγινε πλÝον Ýνα αξεχþριστο μεßγμα πραγματικüτητας και παραμυθιοý. ¹ταν Ýνα πολý μεγÜλο ψÜρι μÝσα σε μια πολý μικρÞ λßμνη. Και φρüντισε να τη μεγαλþσει με τις ιστορßες του.

Απü Ýνα σημεßο και μετÜ Ýβλεπα την ταινßα με γυÜλινα μÜτια και ολüκληρο το τελευταßο τÝταρτο Ýκλαιγα γοερÜ. ¼χι απü θλßψη Þ πüνο, αλλÜ üπως üταν συναντÜμε μετÜ απü χρüνια κÜποιο αγαπημÝνο πρüσωπο... ¸νιωθα τον παπποý να στÝκει σε μια γωνιÜ και να κουνÜ επιδοκιμαστικÜ το κεφÜλι ψιθυρßζοντας μου μια ακüμη ιστορßα. ΤÝτοιος Þταν κι αυτüς. ΠαραμυθÜς και μυθομανÞς που Ýφτασε τα επßπεδα του θρýλου: üλοι τον Þξεραν σαν τον "Μπαρμπαντþνη τον ψεýτη", Ýναν Üνθρωπο που δεν Ýλεγε ποτÝ ψÝμματα για να βλÜψει κÜποιον Þ να επωφεληθεß απü αυτÜ, αλλÜ που, üταν τον Üκουγες να σου διηγεßται πρÜγματα που του συνÝβησαν, Ýνιωθες üτι Ýπρεπε να κρατÜς (πολý) μικρü καλÜθι.

Και να πεις üτι δεν εßχε ζÞσει πρÜματα και θÜματα...¸ξι χρονþν πÞρε το δρüμο της προσφυγιÜς, τα παιδικÜ και εφηβικÜ του χρüνια τα πÝρασε στη δýσκολη περßοδο της εγκατÜστασης και της προσαρμογÞς, με φτþχεια και Üπειρες δυσκολßες. ΜετÜ στρατüς και για μια δεκαετßα περßπου στα χακß. Αλβανßα, αναγκαστικÞ στρατολüγηση απü τους Γερμανοýς, φυγÞ στο βουνü, αντÜρτικο (στον ΕΛΑΣ), στρατιþτης του Εθνικοý στρατοý στον Εμφýλιο. Κι Ýπειτα δημιουργßα οικογÝνειας, διωγμüς απü το πατρικü, καινοýρια μετεγκατÜσταση, καινοýρια φτþχεια μÝχρι που τελικÜ ορθοπüδησε. Η ζωÞ ενüς απλοý ανθρþπου που μπλÝχτηκε στα γρανÜζια της περßπλοκης και απÜνθρωπης Ιστορßας του 20ου αιþνα.

Κι üμως...Σαν να μην του Ýφτανε αυτü. Ακüμα και τþρα, σαν τον γιο της ταινßας, δεν ξÝρω πüσα απü τις διηγÞσεις του εßναι αληθινÜ και πüσα üχι. Εßναι το επßθετü μας το αποτÝλεσμα ενüς φονικοý και μιας απüδρασης; Ποια Þταν στ' αλÞθεια η σχÝση της οικογÝνειας με την ΚρÞτη; ¹ρθε üντως πρüσωπο με πρüσωπο με μια αρκοýδα στο βουνü; Εßχε δει τον Βελουχιþτη απü κοντÜ; ΥπÞρξε Þρωας Þ üχι; Τι Ýγινε με εκεßνον τον αναπτÞρα στο ποτÜμι; Πετýχαινε üλα εκεßνα τα θηρÜματα στο κυνÞγι Þ τα αγüραζε;

ΠολλÝς φορÝς προσÝθετε στην αφÞγησÞ του καινοýρια πρÜγματα και αναρωτιüμασταν αν εßναι το χοýι ενüς ανθρþπου που τον κατακτÜ η ιστορßα του Þ αν εßναι απλÜ λεπτομÝρειες που τις εßχε ξεχÜσει. ¸μοιαζε με Ýναν Üνθρωπο που δεν τον νοιÜζει η αλÞθεια, αλλÜ το να πει "καλÜ" μια ιστορßα. Και κοντÜ σε αυτÝς τις -υποτßθεται- αληθινÝς ιστορßες μας Ýλεγε και κÜτι παραμýθια τερÜστια, που διαρκοýσαν πολλÜ βρÜδια. Για την Παλιονακοýσα, για μÜγισσες, για νεαροýς Þρωες που περνοýσαν τη μια δοκιμασßα μετÜ την Üλλη μÝχρι να κερδßσουν την αγαπημÝνη τους, για δρÜκους που Üλλες φορÝς Þταν σαν φßδια και Üλλες σαν γßγαντες. ¢ντε μετÜ να τον πιστÝψει κανεßς...

Στην ταινßα ο γιος παθαßνει Ýνα απρüσμενο σοκ στο τÝλος, üταν πια κηδεýεται ο πατÝρας του. ΚÜτι παρüμοιο, που μου θýμισε την ωραιüτερη ßσως σκηνÞ που Ýχω δει στο σινεμÜ, το τÝλος του "ΡεμπÝτικου", Ýνιωσα στην κηδεßα του παπποý. Αφοý Üκουσα απü συγγενεßς που δεν Þξερα και φßλους του ιστορßες που ενþνονταν με τις δικÝς του, εßδα Ýκπληκτος τους κυνηγοýς της περιοχÞς να τον αποχαιρετοýν στο μνÞμα του με μια ομοβροντßα.

 

 

Ο παπποýς μου δε ζει πια, Ýφυγε ξαρμÜτωτος λßγο πριν μπαρκÜρει για μακρý ταξßδι στους μικροýς μπαξÝδες του καρασεβντÜ. Νßκησε üμως τη λÞθη με το πιο Ýξυπνο κüλπο. Επιβßωσε μÝσα απü τις ιστορßες του. Τþρα πια εßναι οι ιστορßες του.

5 ó÷üëéá - Óôåßëå Ó÷üëéï
11 Éáíïõáñßïõ 2007, 03:45
ÓêéÝò óå ÊáèñÝöôç


Τους βλÝπω συχνÜ. ΜεσÞλικες με μουστÜκι κιτρινισμÝνο απ´τον καπνü, γυναßκες με ομιχλιασμÝνο βλÝμμα, κοπÝλες με ντροπαλÜ σιδερÜκια, κουρασμÝνοι οικογενειÜρχες που γελοýν και βλÝπεις να βγαßνει νýχτα, Üνθρωποι μονÜχοι. ¼λοι τους Ýχουν φτιÜξει τις ÜμυνÝς τους γερÜ, μες στα τεßχη που 'χει χτßσει ο καθÝνας για να ζÞσει, κρýβοντας καλÜ τις δικÝς τους ιστορßες. ΜονÜχα κÜποιες στιγμÝς, üταν νομßζουν üτι δεν τους βλÝπει κανεßς, βγÜζουν για λßγο τη μÜσκα που φοροýν για να γυρνοýν στο καρναβÜλι ετοýτο. Τüτε κοιτÜζουν γýρω σαν τους κλüουν üταν ξεβÜφονται μετÜ απü μια παρÜσταση.

ΝησιÜ χειμωνιÜτικα üλοι τους ( üλοι μας ), περιμÝνουν Ýνα χÝρι Üγονης γραμμÞς. ΨÜχνουν για αυτιÜ που θα ακοýσουν για το διαζýγιü τους μετÜ απü δεκαετßες γÜμου, για τις ανασφÜλειες της παρατεινüμενης μοναξιÜς τους, για το πως εßναι να πνßγεσαι σε μια δουλειÜ που δεν αγαπÜς (και που -ακüμα χειρüτερα- αγαποýσες κÜποτε). ΘÝλουν να αφÞσουν την κοýραση να τους κυριÝψει, να μη χρειÜζεται να σου πουν κÜθε φορÜ που θα σε δουν: "ΓειÜ σου, τι κÜνεις;", να πÜψουν να πετοýν κοýφια και Üτονα "ΚαλÜ, ευχαριστþ", να απολýσουν τον τýπο στο μυαλü τους με τις ταμπελßτσες για το κοινü: "ΧαμογÝλα", "Δεßξε üτι ακοýς", "Πες αστεßο", "ΑπÜντησε Ýξυπνα"...

ΣπÜνια πετυχαßνουν κÜτι απ' üλ' αυτÜ. Παßρνουν καμιÜ-δυο βιαστικÝς ανÜσες Ýξω απ' τη στολÞ τους κι Ýπειτα φοροýν το σκÜφανδρο και καταδýονται ( Þ μÞπως "υποδýονται"; ) και πÜλι. Κλεßνονται και πÜλι στο δÜσος της σιωπÞς -της μÝσα, üχι της Ýξω- παßζοντας κρυφτü ο καθÝνας με τα δικÜ του φαντÜσματα. Οι πιο τυχεροß Ýχουν για συντροφιÜ αναμνÞσεις, προβÜλλοντας στο μυαλü τους για χιλιοστÞ φορÜ την προσωπικÞ τους βιντεοκασÝτα. Για αυτοýς λωτüς δεν εßναι η λÞθη, αλλÜ η ανÜμνηση. Θυμοýνται Ýνα δικü τους, εξωραúσμÝνο παρελθüν, αφÞνοντας το παρüν για το μÝλλον. Οι υπüλοιποι προσπαθοýν να θυμηθοýν Ýνα (καλýτερο) μÝλλον αφÞνοντας το παρüν στο παρελθüν.

ΠιÜνω συχνÜ τον εαυτü μου να τους παρατηρεß καθþς γßνονται ζεúμπÝκικα που τρεκλßζουν μ' Ýνα στριφτü στο χÝρι, μπαλÜντες σε βρþμικες ταρÜτσες, στιχÜκια σε τοßχο φυλακÞς, λες και ο μüνος δρüμος για να βρεθοýν στα χεßλη μας εßναι να γßνουν τραγοýδι. ΣυλλÝγω μια-μια τις κρυφÝς τους κινÞσεις, τις ανεπαßσθητες αλλαγÝς στο βλÝμμα τους, τα ραγßσματα της φωνÞς τους, σαν να εßναι τα κομμÜτια του θρυμματισμÝνου καθρÝφτη μου.

Φαßνεται üμως üτι Ýχω χτßσει κι εγþ ψηλÜ τεßχη. Δεν τολμþ να απλþσω τα χÝρια. Κρýβομαι πßσω απü ανοýσια λογοπαßγνια, δÞθεν φιλικÝς συμβουλÝς, αμÞχανα χαμüγελα. ºσως δεν Ýχω τα φτερÜ ακüμα. Κι üταν τους αφÞνω με Ýνα "Τα λÝμε!" Þ μια μαγκωμÝνη καληνýχτα, θυμÜμαι Ýνα τραγοýδι που Üκουγα σε μια παλιÜ κασÝτα εßκοσι λεπτÜ -τι λÝω, εßκοσι χρüνια- πριν ("Πþς πÝρασεν η þρα...Πþς πÝρασαν τα χρüνια..."): "Μα τα φτερÜ μας βγαßνουνε την þρα που πεθαßνουμε..."

 

 

11 ó÷üëéá - Óôåßëå Ó÷üëéï
07 Éáíïõáñßïõ 2007, 02:27
Ðõîßäåò óôï ÓêïôÜäé


Σε Ýνα βιβλßο εßχα διαβÜσει κÜποτε για Ýναν τýπο (ας τον ποýμε ΑδÜμ) που επß 20 χρüνια λÜμβανε ανÜ δεκαπÝντε μÝρες περßπου μια καρτ-ποστÜλ απü Ýνα διαφορετικü κÜθε φορÜ παραθαλÜσσιο μÝρος του κüσμου. Τις κÜρτες Ýστελνε Ýνας φßλος του που ταξßδευε σε üλα αυτÜ τα μÝρη για να ζωγραφßσει 500 ακουαρÝλες. Ο ΑδÜμ δεν εßχε ταξιδÝψει ποτÝ, γερνοýσε κÜθε μÝρα περισσüτερο και μια απü τις αγαπημÝνες του ενασχολÞσεις Þταν να κοιτÜζει τις καρτ-ποστÜλ ταξιδεýοντας με τη φαντασßα του σε μÝρη μακρινÜ ταξινομþντας τες με διÜφορους τρüπους. ¢λλοτε τις χþριζε με τον πιο προφανÞ τρüπο, δηλαδÞ με βÜση τη χρονολογßα αποστολÞς τους, Üλλοτε τις κατηγοριοποιοýσε κατÜ Þπειρο, Üλλοτε με αλφαβητικÞ σειρÜ.

ΚÜθε τüσο Ýψαχνε διαφορετικοýς, πιο εργονομικοýς Þ πιο ευφÜνταστους τρüπους να τις ταξινομÞσει, εξαντλþντας τα üρια της εφευρετικüτητÜς του. Τους Ýφτιαχνε κουτÜκια, κολλοýσε επÜνω τους ταμπελßτσες ( "1931", "1932" Þ "ΑφρικÞ", "Ασßα", "Ευρþπη"κτλ. Þ "Α-ΒρÝστη", "Σιγκαποýρη-ΤεργÝστη" Þ "ΛιμÜνια", "Προκυμαßες", "ΘÜλασσα", μÝχρι και "Νýχτα", "Πρωß", "Απüγευμα" κοκ.), διαρκþς τις Ýβγαζε και τις ξανÜβαζε Ýτσι Þ αλλιþς ψÜχνοντας να βρει πþς θα μποροýσε να τις συνδÝει καλýτερα þστε να τις απολαμβÜνει περισσüτερο üποτε Þθελε να τις δει.

Δοκßμασε πολλοýς συνδυασμοýς þσπου μια μÝρα τις Üδειασε üλες σε Ýνα μεγÜλο κουτß και τις ανακÜτεψε. Εßχε καταλÜβει üτι κÜθε καρτ-ποστÜλ μποροýσε να συσχετιστεß με οποιαδÞποτε Üλλη -με Ýναν Þ περισσüτερους τρüπους. ¸τσι μποροýσε να δημιουργεß κÜθε φορÜ μια διαφορετικÞ, μοναδικÞ ακολουθßα. Εßχε αποφασßσει λοιπüν να τις βλÝπει στο εξÞς στην τýχη τραβþντας τες üπως να 'ναι απü το σωρü και ψÜχνοντας να βρει ανÜμεσÜ τους περισσüτερο Þ λιγüτερο φανερÝς σχÝσεις. Αυτü που εßχε ξεκινÞσει ως προσπÜθεια να μπει ο κüσμος σε μια τÜξη κατÝληξε στην παραδοχÞ üτι -με την βοÞθεια της φαντασßας- ο κüσμος μπορεß να μπαßνει διαρκþς σε μια διαφορετικÞ τÜξη, αρκεß κÜθε φορÜ να τον κοιτÜμε με Ýναν Üλλο τρüπο. Καθετß απλþνει τα χÝρια του για να αγκαλιÜσει και να αγκαλιαστεß αρκεß να μην το αφÞσουμε μüνο του...

 

ΠÜει καιρüς που διÜβασα το βιβλßο αυτü και σßγουρα παρÝλειψα, πρüσθεσα Þ παρÜλλαξα κÜποια στοιχεßα. Για να πω την αλÞθεια, εßχα ξεχÜσει την παραπÜνω ιστορßα. Την θυμÞθηκα πριν λßγο, üταν φüρτωσα την τερÜστια λßστα των τραγουδιþν που διαθÝτω και Üρχισα να τα ακοýω σε τυχαßα σειρÜ. ΚατÜ καιροýς Ýχω επιχειρÞσει κι εγþ να τα ακοýω με αλφαβητικÞ, χρονολογικÞ, ειδολογικÞ Þ Üλλη σειρÜ. Τον τελευταßο καιρü üμως φορτþνω συχνÜ üλα üσα Ýχω, ελληνικÜ και ξÝνα, παλιÜ και καινοýρια, λαúκÜ, ροκ, Ýντεχνα Þ ü,τι Üλλο και τα ακοýω ανακατωμÝνα προσπαθþντας να βρω κρυφοýς Þ προφανεßς δεσμοýς μεταξý τους στους τßτλους, στους στßχους, στη μουσικÞ.

¸τσι καμιÜ φορÜ προκýπτουν περßεργες συγγÝνειες ανÜμεσα σε εκεßνα τα παιδιÜ που μÝχρι να βγÜλουν τα δßκωχÜ τους σε μια πλατεßα εßναι απλÜ φαντÜροι στα χακß και σε κÜτι Üλλα παιδιÜ που, αν και γεννιοýνται κανονικÜ, δε μεγαλþνουν κανονικÜ, δεν ονειρεýονται κανονικÜ, δεν ερωτεýονται κανονικÜ... ΑνÜμεσα στους φßλους που εßναι μαýρα πουλιÜ και σε κÜτι πουλιÜ της δυστυχßας... ΑνÜμεσα στον Χιþτη τον τυφλü τραγουδιστÞ και σε Ýναν τυφλü Üντρα που κλαßει... Και κÜτι νýχτες σαν κι αυτÞ τα τραγοýδια Ýνα-Ýνα σηκþνονται απü τις θÝσεις τους, ψÜχνουν για ντÜμες Þ καβαλιÝρους και αρχßζουν να στροβιλßζονται, δυο-δυο, τρßα-τρßα στην αρχÞ, μÝχρι που πιÜνονται üλα μαζß χÝρι-χÝρι και μου λÝνε ΤΟ Τραγοýδι...

Ποιο; Ακüμα δεν μπορþ να το ξεχωρßσω. ΜονÜχα σκüρπιες, υπÝροχες νüτες φτÜνουν σε μÝνα και σπασμÝνοι στßχοι: "a smile from a veil...χαúμαλß απü μετÜξι...ανθρωπομÜρκετ...τι να καταλÜβουμε...with a little help...Þρθα στη ζωÞ μου αργÜ...to be a rock...". ¼σο üμως θα καλþ στα νυχτερινÜ μου πÜρτυ τα τραγοýδια για να χορÝψουνε παρÝα üλο και κÜτι περισσüτερο θα φτÜνει στην ψυχÞ μου...

 

7 ó÷üëéá - Óôåßëå Ó÷üëéï
02 Éáíïõáñßïõ 2007, 03:11
Åãþ Åßìáé ôï Ôáîßäé


Αýριο ταξιδεýω. Πηγαßνω στην ΑθÞνα. Και, üπως κÜθε βρÜδυ πριν απü ταξßδι Üνω των 300-400 χιλιομÝτρων, ξαγρυπνþ. Νιþθω Ýνα περßεργο Üγχος και Ýνα σφßξιμο που με κÜνει ιδιαßτερα απρüθυμο να φýγω. Το παθαßνω συνÝχεια, εßτε πρüκειται να φýγω απü κÜπου üπου περνÜω καλÜ εßτε -κι αυτü εßναι το πιο παρÜξενο- üταν πρüκειται να πÜω κÜπου με σκοπü να περÜσω üμορφα.

ΞÝρω üτι üλα αυτÜ θα αρχßσουν να φεýγουν μüλις περÜσω την εßσοδο του σταθμοý και θα χαθοýν τελεßως üταν ξεκινÞσει το τρÝνο. Οι σταθμοß των τρÝνων, τα πρακτορεßα των λεωφορεßων, οι αποβÜθρες και τα αεροδρüμια εßναι ανÜμεσα στα πιο αγαπημÝνα μου μÝρη, üση φασαρßα, βρωμιÜ, κρýο Þ ζÝστη κι αν Ýχουν. Δε με πειρÜζουν καθüλου οι αναμονÝς Þ η πολυκοσμßα. Αντßθετα, üλες μου οι αισθÞσεις ξυπνοýν για να ρουφÞξω τις στιγμÝς αυτÝς -Þ μÞπως να με ρουφÞξουν;

Το ßδιο και στη διÜρκεια του ταξιδιοý: δε με νοιÜζει αν το τοπßο εßναι βαρετü Þ πανÝμορφο, αν εßναι μÝρα Þ νýχτα, αν πÜμε γρÞγορα Þ αργÜ. Ηρεμþ με Ýνα σχεδüν υπνωτικü τρüπο καθþς ταξιδεýω. Σχεδüν γαληνεýω. Εßναι στιγμÝς που εýχομαι να μην τελειþσει ποτÝ το δρομολüγιο, αλλÜ να πηγαßνουμε, να πηγαßνουμε, με τον προορισμü μας πÜντα Üπιαστο μπροστÜ μας...

 

ΜÝχρι τþρα δεν εßχα πολυκαταλÜβει γιατß αντιδρþ Ýτσι. Απüψε üμως που ξεκοýρδισα λßγο το ρεφραßν ενüς αγαπημÝνου τραγουδιοý, ξÝρω πλÝον. ºσως μÝχρι τþρα να με μπÝρδευαν üλα εκεßνα τα τραγοýδια που μιλοýν για τους σταθμοýς σαν να εßναι τÝρματα και αφετηρßες. Δεν εßναι. Αν η ζωÞ μας εßναι Ýνα βιβλßο, οι χþροι αυτοß -αλλÜ και οι μετακινÞσεις μÝσω αυτþν- δεν εßναι οýτε το αρχικü κεφαλαßο γρÜμμα των προτÜσεων οýτε τελεßες, θαυμαστικÜ Þ ερωτηματικÜ. Θυμßζουν περισσüτερο -üπως και οι κÜθε εßδους αßθουσες αναμονÞς- παρενθÝσεις, που κλεßνουν μÝσα τους κÜτι "παρεμπιπτüντως"...

Εδþ μÝνουμε γυμνοß, πιο αληθινοß μÝσα και χÜρη στην απραξßα μας, χωρßς φορτωμÝνο "εγþ" Þ ταυτüτητα. Το ποιοι εßμαστε στην κοινωνßα, απü που προερχüμαστε, ποιες εßναι οι προθÝσεις μας, τι σκοποýς Ýχουμε και ποý θα καταλÞξουμε, μÝνει απ' Ýξω να φυλÜει τσßλιες για χÜρη μας κÜπου στο παρελθüν Þ στο μÝλλον. Μüνο "ταξιδιþτες" εδþ. Πολßτες ενüς παγκüσμιου κρÜτους, που μας ενþνει ο δρüμος που εßναι δρüμος..."Ταξιδιþτες"...¼πως λÝμε "Γρεβενιþτες", "Γιαννιþτες", "Αγρινιþτες". Γιατß το Ταξßδι εßναι μια Üλλη χþρα...

1 ó÷üëéá - Óôåßëå Ó÷üëéï
ÓõããñáöÝáò
gazakas
Áíôþíçò
Öéëüëïãïò
áðü Èåóóáëïíßêç, Ðñü÷ùìá, ÊïõöÜëéá, ü÷é êáô' áíÜãêç ìå áõôÞ ôç óåéñÜ


Ðåñß Blog
blogs.musicheaven.gr/gazakas

Ôï ß÷íïò ðïõ áöÞíïõí ôñáãïýäéá êáé óêüñðéïé óôß÷ïé óå ìéá îåêïýñäéóôç øõ÷Þ...



Åðßóçìïé áíáãíþóôåò (9)
Ôá ðáñáêÜôù ìÝëç åíçìåñþíïíôáé êÜèå öïñÜ ðïõ áíáíåþíåôáé ôï blogÃßíå åðßóçìïò áíáãíþóôçò!

Ðñüóöáôá...
ÄçìïöéëÝóôåñá...
Áñ÷åßï...


ÖéëéêÜ Blogs

Links